کد مطلب: ۳۴۲۱۰۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جریان‌شناسی نوسانات امروز بورس / زلزله در بانکی‌ها از سوی حقیقی‌ها!

جریان‌شناسی نوسانات امروز بورس / زلزله در بانکی‌ها از سوی حقیقی‌ها!

امروز شاخص با افزایش 1643 واحدی در کانال 163 هزار واحدی قرار گرفت، دلیل رشد امروز بازار سرمایه چیست و بیشترین حجم و ارزش معاملات مربوط به کدام نمادها بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق پیش‌بینی هفتگی بورس ، امروز سه‌شنبه (18 دی ‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 6596 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 1643 واحدی در رقم 163967 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 3472 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 13 واحد در رقم 1922 واحد جای گرفت.

امروز صفوف خرید بازار مربوط به نمادهای سپ، خودرو، فایرا، شبریز، شسپا، دفارا، وپست، پترول، شبندر، تمحرکه، وپاسار، شتران، پردیس، بکام، چکارن، دامین، شپنا و در فرابورس گکوثر، کوثر، حسیر، مادیرا، دماوند صف خرید بودند.

صفوف خرید بازار بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «فولاد، پارس، فملی، شپنا، ومعادن» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «وبملت، وبصادر، فارس، وتجارت، وپاسار» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وپاسار، وبصادر، وبملت، وتجارت، وخارزم» بود و نمادهای «وصندوق، والبر، وغدیر، تاپیکو، سپاها» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز بورس بیشترین حجم عرضه مربوط به نمادهای «خپارس، وسکاب، وتجارت، سدشت، وبملت» بود و نمادهای «چفیبر، فایرا، خمهر، وصندوق، ونیکی» بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد.

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه مجدد گروه‌ بانکی بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد، به طوری که نمادهای وبملت، وپاسار، وتجارت، وبصادر بیشترین حجم و ارزش معاملات را داشتند.

طی روزهای اخیر اقبال به گروه بانکی توانست بیشترین سهم از ارزش معاملات بازار سرمایه را از آن خود کند، به عبارتی مباحثی اثرگذار نظیر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیایی و همچنین از محل نرخ تسعیر ارز دارایی‌های ارزی در کنار عواملی از جمله ابلاغیه سازمان برنامه و بودجه کشوری در جهت تسریع در پرداخت بدهی‌های دولت به بانک‌ها و همچنین شواهد مثبت از بهبود عملکرد بانک‌ها در مدیریت منابع و مصارف این گروه را مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار داد، اما امروز نمادهای وبملت، وپاسار، وتجارت، وبصادر بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل بورس داشتند و حقیقی‌های بازار فروشنده و حقوقی‌های بازار خریدار بودند.

عرضه اولیه افق کوروش

گزارش‌‎های عملکرد 9ماهه شرکت‌های بورسی در حال انتشار است.

امروز نماد افق کوروش در سامانه کدال شفاف‌سازی کرد که این سهم در 9ماهه امسال 1786 ریال سود محقق کرده و گفته می‌شود سود سال 97 شرکت باز هم تعدیل خواهد شد. سود سال 98 بیش از 3000 ریال پیش‌بینی شده و به نظر عرضه اولیه سهم نزدیک است.

بازار سهام در جریان معاملات امروز مجدد به سمت سهم‌های بنیادی و دلاری به‌دلیل در پیش بودن گزارش‌های مثبت میان‌دوره‌ای این شرکت‌ها در راستای انتشار این خبر که تا پایان 17 دی ماه امسال میزان صادرات میعانات گازی، شمش فولاد، پلی اتیلن، متانول و پروپان مثبت بوده است، گرایش پیدا کرد.

روند شاخص در سه هفته ابتدایی زمستان

شاخص کل بورس اولین روز از فصل زمستان را به دلیل کاهش شدید قیمت جهانی نفت با روند نزولی آغاز کرد و به مرز 154 هزار واحد رسید، اما روند شاخص در هفته اول دی‌ماه متمایل به صعودی شد، به‌طوری که علی‌رغم کاهش شدید قیمت جهانی نفت و رسیدن به نرخ 50 دلار، موضوعاتی چون افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، حمایت دستوری از بازار توسط بازیگردانان اصلی بازار سرمایه و گزارش‌های آذرماه خوب برخی شرکت‌ها باعث شد که شاخص از قله 156 هزار واحدی به 158 هزار واحد برسد.

روند شاخص کل بورس در هفته دوم دی‌ماه هم متمایل به صعودی شد به‌طوری که دو گروه‌ بانکی و خودرویی باعث شدند که شاخص از قله 158 هزار واحدی به 160 هزار واحد برسد.

‌شنبه (15 دی‌‎ماه ۹۷) شاخص با افزایش 208 واحدی در رقم 161 هزار واحد جای گرفت. رشد قیمت نفت خام در تعطیلات آخر هفته از مهم‌ترین دلایل رشد این روز شاخص کل بورس بود. گروه بانکی هم به دلیل بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و احتمال شناسایی سود از محل تسعیر نرخ ارز دارایی‌های ارزی و گروه خودروییه م به دنبال انتشار اخبار و شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت خودرو و شرایط کنونی بازار مورد اقبال سهام‌داران در بازار سرمایه قرار گرفتند.

همچنین روز ‌یک‌شنبه (16 دی‌‎ماه ۹۷) شاخص با افزایش 168 واحدی در رقم 161 هزار واحد قرار گرفت که در جریان معاملاتی این روز بازار سرمایه گروه‌های بانکی و خودرویی بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

روز دوشنبه (17 دی ماه 97) شاخص با افزایش 1047 واحدی در رقم 1621 هزار واحد قرار گرفت که رشد این روز شاخص کل بورس به دلیل احتمال انتشار گزارش‌های مثبت 9ماهه گروه پالایشی و افزایش قیمت جهانی نفت و اجرای طرح زوج و فرد در گروه بانکی بوده است.

محمد خبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص دلایل رشد امروز شاخص کل بورس گفت: بازار امروز چند دلیل عمده برای رشد داشت. به عبارتی رشد دوباره قیمت دلار، بهبود وضعیت فروش شرکت‌ها در بورس کالا و بهبود تقاضا در بازار و بهبود صادرات شرکت‌ها از عمده‌ترین دلایل رشد امروز بازار بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: قیمت‌های جهانی نیز در این روزها وضعیت بهتری داشته و این هم یکی دیگر از دلایل رشد بازار بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.