کد مطلب: ۳۴۳۱۹۵

گفتگوی تجارت‌نیوز با فاندرهای استودیو نردبان اندیشه ( قسمت دوم)

بازی‌های جدید بچه‌های «آمیرزا» در راه است

بازی‌های جدید بچه‌های «آمیرزا» در راه است

دو بازی جدید در مرحله ساخت داریم که تلاش می‌کنیم تا عید نوروز عرضه کنیم. یکی از این بازی‌ها در ژانر فارمینگ است و مزرعه‌ای ایرانی با حال و هوای ایرانی است. بازی دیگرمان سپه‌سالار نام دارد و فضایی اساطیری و اکشن بر آن حکم‌فرماست.

در قسمت اول گفتگو با تیم نردبان اندیشه با اعضای تیم و شکل گیری ایده بازی آمیرزا آشنا شدید.

در قسمت دوم این گفتگو با بحث‌هایی چالشی‌تر و رویکردی انتقادی‌تر با تجارت‌نیوز همراه باشید.

چرا آمیرزا به مخاطبان یوزر نمی‌دهد؟ کسی که مراحل را بالا رفته، مثلا زمانی که گوشی خود را عوض می‌کند نمی‌تواند بازی را انتقال بدهد و مجبور است بازی را از نو شروع کند؟

سعید عبداللهی: اتفاقا به نکته بسیار خوبی اشاره کردید. در به‌روزرسانی جدیدمان که در هفنه آینده وارد بازار خواهد شد، کاملا این مشکل را حل کرده‌ایم. با وارد کردن ایمیل، کدی برایشان ارسال می‌شود که می‌تواند بازی را به گوشی جدید انتقال دهند.

حمید عبداللهی: واقعیت این است خود ما هم کاملا غافلگیر شدیم! تمام این موارد فیچرهایی بودند که قرار بود به‌مرور زمان به بازی اضافه کنیم. اما استقبال به‌حدی خوب بود که به‌شدت غافلگیر شدیم و تمرکز ما به سمت و سویی کشیده شد که جلوی اتک‌ها و هک شدن و… برنامه را بگیریم. با تمام این تفاسیر، تمام این ایرادات و انتقادات به‌جا را کاملا قبول داریم و در حال رفع و رجوعشان هستیم.

چرا نسخه آیواس این بازی موجود نیست و چه زمانی قرار است کاربران آیواس آمیرزا داشته باشند؟

سعید عبداللهی: برای دوستان آیواسی خبرهای خوبی داریم. در مراحل پایانی کار قرار داریم. تا کمتر از یک ماه آینده نسخه آیواس را هم عرضه می‌کنیم. حتی بازی در این نسخه بهینه‌سازی‌تر هم شده و باگ‌های احتمالی را به صفر رسانده‌ایم.

حدود پنج سال از سن فعالیت تیمتان می‌گذرد. برنامه‌ شما برای پنج سال دوم از چه قرار است؟

شهریار ازهاریانفر: برای بازار جهانی برنامه‌های خاص و ویژه‌ای داریم. تمرکزمان رو ی ایران و لوکال مناطق حاشیه خلیج فارس است. تست‌هایی زده‌‍‌ایم و با توجه به فرهنگ و متناسب با بازار جهانی در این موارد عمل خواهیم کرد. ضمن اینکه به فعالیت در ایران با فرهنگ ایرانی خود قوی‌تر از قبل ادامه خواهیم داد.

سعید عبداللهی: موضوع اینجاست که بازار جهانی مثل بازار داخلی بکر و دست‌نخورده نیست. از انواع گیم‌ها و ژانرها اشباع شده و همین باعث می‌شود کمی تا قسمتی برای ورود به این قسمت محتاطانه‌تر عمل کنیم. از طرفی تحریم‌هایی که با آن مواجهیم، عرصه را کمی تنگ کرده است. ضمن اینکه فیلترهایی که از داخل هم اعمال می‌شود، بچه‌های حوزه آی‌تی را به‌شدت مورد تاثیر می‌گذارد.

حمید عبداللهی: در کنار تمام صحبت‌های شهریار و سعید باید این نکته را هم اضافه کنم که دو بازی جدید در مرحله ساخت داریم که تلاش می‌کنیم تا عید نوروز عرضه کنیم. یکی از این بازی‌ها در ژانر فارمینگ است و مزرعه‌ای ایرانی با حال و هوای ایرانی است که طی مراحلی به‌مرور می‌توانند مزرعه را به روستا تبدیل کنند.

بازی دیگری با نام سپه‌سالار داریم که از اساطیر شاهنامه‌ای گرفته شده و فضایی اساطیری و اکشن بر آن حکم‌فرماست.

اطلاعات بازی آمیرزا

نسخه‌ای از بنر بازی سپه‌سالار

برنامه خاصی برای خود آمیرزایی‌ها ندارید؟

سعید عبداللهی: اتفاقا به‌شدت به فکر کاربران خود هستیم. خیلی‌ها فکر می‌کنند همین که بازی به مرحله عرضه رسید، همه چیز تمام شده است. در حالی که تازه کار ما شروع می‌شود. با توجه به فیدبکی که از مردم می‌گیریم، آپدیت می‌کنیم تا در لایف‌تایم کار خودمان را بالا برده و کاربرانمان را حفظ کنیم.

حمید: به‌زودی فضای رقابتی آنلاین دو نفره و در ادامه چند نفره به قابلیت‌های آمیرزا اضافه خواهیم کرد. این قابلیت در کنار قابلیت چت کردن در فضا اجرا خواهد شد و هر کس زودتر موفق به حل پازل معمایی شود، برنده خواهد بود.

در جریان لو رفتن جواب‌های آمیرزا هستید؟

بله متاسفانه. در نسخه‌های جدید و مراحل جدیدی که اضافه می‌کنیم مورد جدیدی اضافه کرده‌ایم تا این مورد به شکل رندوم لو نرود و مزه بازی از بین نرود.

بدون هیچ تعارفی درآمد شما از کجاست؟

حمید عبداللهی: سیاست اولیه ما پریمیوم بود و به‌صورت پولی بازی را عرضه می‌کردیم. اما در سیاست خودمان چرخش 180 درجه انجام دادیم و نصب محصول را به صورت رایگان یا همان فریمیوم عرضه کردیم. حواشی کار مثل فروش سکه و تبلیغاتی که می‌گیریم، هزینه‌های ما را ساپورت می‌کنند. به‌جای هزینه‌هایی که برای تبلیغات برای فروش محصول باید کرد، در سیاست فرمیوم اصل محصول رایگان است. در این اصل عده‌ای از کاربران خریدار جایزه هستند و باید آنها را حفط کرد. در کنار این عده، عده‌ای تبلیغ‌کننده خوبی در مقابل جوایر هستند که این افراد به نوعی باعث شناخته شدن بازی بدون تبلیغ‌های آنچنانی می‌شود.

استودیویی برای ضبط موسیقی در انتهای یکی از اتاق‌های کار توجهم را جلب کرد. داستان استودیو چیست؟

تلاش ما این بوده که نوع کارمان کاملا یونیک و خاص باشد. در این مورد حتی برای ساخت موسیقی بازی‌ها خودمان دست‌ به ‌کار شده‌ایم و استودیو متلعق به ضبط صدای مویسیقی‌های متن بازی است.

صحبت پایانی؟

سعید: صنعت بازی‌سازی در ایران معنای واقعی در حال شکل‌گیری است و می‌تواند درآمد خوبی داشته و به ارزآوری و صادرات کمک کند. از دولت خواهشمندم از کنار این صنعت به راحتی نگذرند.

حمید: امروزه کسب‌وکارها از قالب فیزیکی به دیجیتالی تبدیل شده‌اند. مردم باید این راه‌ها را بهتر بشناسند تا در آینده با دنیای دیجیتال پیوند بهتری برقرار کنند.

شهریار: بازی‌سازی مهجورمانده‌ترین بخش صنعت دیجیتال است. در این مسیر واقعا به حمایت رسانه‌ها نیازمندیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.