کد مطلب: ۳۴۴۰۵۱

مروری بر روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۵ دی ماه ۱۳۹۷

بودجه‌خواری نامرئی و یک گام تا انتشار عمومی حقوق‌ها

بودجه‌خواری نامرئی و یک گام تا انتشار عمومی حقوق‌ها

روزنامه‌ قانون در گزارشی اشاره کرده که سه چهارم بودجه کشور تحت نظارت مجلس قرار نمی‌گیرد. ایران و خراسان به دو خبر قانونی شدن سوت‌زنی و امکان انتشار عمومی حقوق مدیران پرداخته‌اند. در نهایت همشهری سقوط مرگبار هواپیما را روایت کرده است.

روز گذشته یک فروند هواپیما 707 بوئینگ در زیبادشت کرج سقوط کرد تا دومینوی سقوط‌های مرگبار همچنان ادامه داشته باشد. روزنامه همشهری در گزارشی با تیتر « باز هم سقوط » به واکاوی سقوط دیروز پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، همشهری در گزارش خود روایت می‌کند که سقوط هواپیمای باری ارتش در ویلای اعیانی در زیبادشت کرج جان 15 سرنشین را گرفت. دو ماه پیش نیز یک هواپیما با 150 مسافر به اشتباه قصد فرود در فرودگاه فتح را داشت که این حادثه به خیر گذشت.

این روزنامه ادامه می‌دهد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که واحد مراقبت پرواز فرودگاه پیام فاقد امکانات لازم برای مدیریت پروازها است. همشهری روایت می‌کند که تنها یک نفر از این حادثه جان سالم به در برده که وی نیز توسط مرد جوانی که در محل سقوط حضور داشته، نجات پیدا کرده است.

این روزنامه به نقل از مرد جوان می‌نویسد: بعد از نجات اولین سرنشین هواپیما برگشتم تا اگر کسی زنده است برای نجاتش اقدام کنم، اما هواپیما آتش گرفت و انفجار رخ داد.

« بودجه‌خواری نامرئی » تیتری است که روزنامه قانون درباره بودجه پنهان دولت انتخاب کرده است. اشاره این روزنامه به بودجه شرکت‌های دولتی، موسسات و بانک‌ها است که مجلس نمی‌تواند نظارت چندانی بر آنها داشته باشد. لازم به ذکر است بودجه شرکت‌های دولتی در هیئت‌مدیره آنها تصویب و سپس برای درج در لایحه بودجه به سازمان برنامه و‌ بودجه فرستاده می‌شود. بنابراین همواره این انتقاد وجود داشته که نمایندگان مجلس بر بودجه آنها نظارت چندانی ندارند.

این روزنامه به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس اشاره می‌کند که وی در این خصوص می‌گوید: یک‌چهارم مبلغ بودجه سالانه کشور تحت نظارت قرار می‌گیرد و سه‌چهارم دیگر بودجه که شامل شرکت‌های دولتی، موسسات دولتی، بانک‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی وابسته به دولت، مجموعه‌ها و شرکت‌هایی که دولت سهام‌دار آن است و همچنین بخش‌های مختلفی که درآمد آن‌ها در دست دولت بوده، مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

اما روزنامه‌های امروز به دو خبر در حوزه شفافیت اشاره کرده‌اند. خبر اول آنکه آن‌گونه که روزنامه خراسان روایت کرده، طرح 14 ماده‌ای ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی برای مشارکت مردم در افشای فساد ارائه شده است.

این روزنامه با « سوت‌زنی در مسیر قانونی شدن » از این موضوع یاد کرده است. لازم به ذکر است که منظور از سوت‌زنی، افشای فساد توسط عموم مردم بوده که در بسیاری از کشورهاش توسعه‌یافته از چنین افرادی حمایت مالی و قانون می‌شود.

خراسان در این زمینه می‌نویسد: ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، در طرحی 14 ماده‌ای پیشنهاد ایجاد یک سامانه مردمی برای گزارشگری فساد در سطوح مختلف را به هیئت دولت ارائه کرد که طبق آن، باید گزارش‌های ارسال‌شده توسط مردم، بعد از صحت‌سنجی طی یک هفته پاسخ داده شود.

این روزنامه ادامه می‌دهد: طبق این پیشنهاد، تامین امنیت جانی، مالی و شغلی گزارشگران فساد بر عهده ستاد مبارزه با مفاسد بوده است. هرچند خبری از پاداش برای سوت‌زنان فساد در این طرح نیست.

روزنامه ایران نیز در گزارش امروز خود به اظهارات معاون رئیس‌جمهور در خصوص « راه‌اندازی سامانه دسترسی به حقوق و مزایای مدیران دولتی » اشاره کرده است. لازم به ذکر است که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شد اطلاعات حقوق و دستمزد مدیران، مقامات و روسای همه دستگاه‌های عمومی را در سامانه‌ای منتشر کند.

معاون رئیس‌جمهور می‌گوید: تاکنون 400 سازمان و بیش از 732 هزار و 990 نفر از حقوق بگیران اطلاعات حقوق و مزایای خود را در این سامانه وارد کرده‌اند. از این آمار دو دستگاه بزرگ آموزش و پرورش و بهداشت و درمان که مجموعا بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر کارمند دولت را شامل می‌شود، اطلاعات حقوقی خود را در سامانه دستگاه خود بارگذاری کرده‌اند که بعد از لینک شدن دستگاه‌ها با دستگاه سامانه سازمان، این آمار به 2 میلیون و 100 هزار نفر افزایش خواهد یافت.

وی ادامه می‌دهد که اکثر اطلاعات این سامانه مربوط به دولت است و هنوز سایر دستگاه‌ها از جمله صدا و سیما نسبت به دادن اطلاعات لازم اقدام نکرده‌اند. آن‌گونه که این روزنامه روایت کرده قرار است دولت در خصوص منتشر کردن و در دسترس قرار دادن همین 50 درصد از اطلاعات تصمیم‌گیری کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.