کد مطلب: ۳۴۳۷۵۰

مروری بر روزنامه‌های دوشنبه ۲۴ دی ماه ۹۷

درآمدهای کاغذی دولت و ماجرای جدید خودروسازان

درآمدهای کاغذی دولت و ماجرای جدید خودروسازان

روزنامه مردم‌سالاری به دولت در مورد محقق نشدن 66 هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی بودجه 98 هشدار می‌دهد و همشهری به تسهیلات 15 هزار میلیارد تومانی به صنعت خودرو اشاره کرده است. ایران در گفتگو با ظریف، از وی در مورد شایعات استعفایش سوال می‌کند و در نهایت خراسان اظهار می‌کند که سبد حمایتی کارگران چهارشنبه واریز می‌شود.

روز گذشته در حالی کلیات بودجه 98 در مجلس تصویب شد که کارشناسان نسبت به برخی از بندهای بودجه از جمله پیش‌بینی درآمدهای دولت در سال 98 انتقادات جدی دارند. به اعتقاد برخی از کارشناسان اقتصاد ایران در سال 98 از جنبه درآمدهای دولت با برخی چالش‌ها روبرو خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، لازم به ذکر است که دولت در لایحه بودجه 98 پیش‌بینی کرده که 142 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی داشته باشد که بیش از 10 درصد نسبت به بودجه سال 97 رشد داشته است. این در حالی است که فروش نفت کشورمان به علت تحریم‌های یکجانبه آمریکا با کاهش مواجه شده و چشم‌انداز چندان مثبتی ندارد.

روزنامه مردم‌سالاری صبح امروز در گزارشی با استناد به پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس از « تحقق نیافتن ۶۶ هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی در سال 98 » خبر می‌دهد. این روزنامه همچنین به پیش‌بینی تحقق نیافتن 7 هزار میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی نیز اشاره کرده است. به این ترتیب تحقق 73 هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت در سال 98 محل تردید خواهد بود.

مردم‌سالاری با استناد به گزارش مذکور از وابستگی 35 درصدی بودجه 98 به نفت خبر می‌دهد که نسبت به سال قبل از آن 3 درصد بیشتر شده است. از طرفی با توجه به حاکم بودن فضای رکود بر اقتصاد کشور پیش‌بینی می‌شود که بخشی از درآمدهای مالیاتی نیز محقق نشود.

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که در نظر گرفتن نرخ 54 دلار برای فروش هر بشکه نفت در بودجه 98 به نظر منطقی است، اما احتمالا صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران به 925 هزار بشکه در روز کاهش یابد.

در ادامه روزنامه ایران به نقل از وزیر امور خارجه روایت می‌کند که « نباید به اختلافات داخلی آمریکا دل ببندیم. » این روزنامه که با محمد جواد ظریف گفتگو کرده، در مورد شایعات استعفای ظریف تصریح می‌کند که ظریف خیلی تمایلی برای صحبت کردن درباره آن نداشت است.

ایران ادامه می‌دهد که وزیر امور خارجه اینقدر از این شایعات و ادعای بی‌اساس شنیده که به همین جمله بسنده می‌کند:«ما هر چه بگوییم چنین خبری صحت ندارد برخی‌ها اصرار دارند و می‌گویند هست.»

ظریف در این گفتگو با در پاسخ به برخی ادعاها که اظهار می‌کنند ایران به دنبال ابرقدرتی در منطقه است، می‌گوید: دوران ابرقدرتی تمام شده است، هیچ کس نمی‌تواند ابرقدرت چه در منطقه و چه در دنیا باشد.

« بسته نقدی حمایتی کارگران چهارشنبه پرداخت می شود » عنوان خبری است که روزنامه خراسان به آن پرداخته است. این روزنامه به اطلاعیه سازمان برنامه‌و‌بودجه اشاره کرده که در آن گفته شده: با مشخص شدن آمار نهایی بیمه‌پردازان کارگری تامین اجتماعی، طی ۷۲ ساعت آینده کمک معیشت مصوب به حساب بیمه‌پردازان تامین اجتماعی واریز خواهد شد.

خراسان در ادامه با اشاره به نقدی بودن بسته حمایتی کارگران، روایت می‌کند که این بسته دو ماه با تاخیر واریز خواهد شد. لازم به ذکر است که چهار گروه از جامعه مشمول دریافت بسته حمایتی شدند که یک گروه از آن کارگران بودند.

همشهری نیز با تیتر « عملیات نجات 15 هزار میلیارد تومانی » به بررسی ابعاد تازه‌ترین حمایت دولت از خودروسازان پرداخته است. این روزنامه روایت می‌کند که تسهیلات دولت به صنعت خودرو شامل دو بخش تسهیلات ریالی و ارزی خواهد بود.

همشهری در ادامه به نقل از دبیر انجمن قطعه‌سازان می‌نویسد: تسهیلات 15 هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی شامل 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی به علاوه 850 میلیون یورو تسهیلات ارزی خواهد بود که 85 درصد از آن به قطعه‌سازان خواهد رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.