خبر مهم:

کد مطلب: ۸۱۰۲۸۵

مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس، در گفتگو با تجارت‌نیوز:

۱۰ خانواده‌ انحصار بازار خودرو را در اختیار گرفته‌اند

10 خانواده‌ انحصار بازار خودرو را در اختیار گرفته‌اند

طرح واردات خودرو همچنان با مخالفت‌های فراوانی مواجه است. مخالفان این طرح معتقدند که واردات خودرو با انحصار اجرا می‌شود و آن را به نوعی تحقیر ملی می‌دانند. مصطفی میرسلیم یکی از نمایندگان مجلس است که نام او همواره در صدر فهرست مخالفان واردات خودرو دیده می‌شود. چراکه معتقد است 10 خانواده انحصار بازار خودرو را در دست گرفته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طرح واردات خودرو بیش از یک سال است که در دستور کار قرار گرفته است. اما همچنان به سرانجامی نرسیده و در این میان، حتی یک محصول خارجی تحویل مشتریان نشده است. دولت و وزارت صمت به جای اجرای کامل این طرح، به سراغ واردات خودروهای کارکرده رفته‌اند. این طرح نیز با ابهامات و کم و کاستی‌های فراوانی همراه شده است.

حال این مساله مطرح می‌شود که چرا طرح واردات خودروهای دست دوم با مخالفت‌هایی همراه شد؟

مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس، که یکی از مخالفان سرسخت واردات خودرو به کشور شناخته می‌شود در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره دلیل مخالفت‌های خود گفت: در بودجه ۱۴۰۲ موضوع واردات خودروهای دست دوم مطرح شد که این موضوع برخلاف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است. به ویژه درباره خودروهای سواری. لذا کمیسیون تلفیق پیشنهاد اصلاحی داد که واردات خودروهای سنگین پس از استفاده کامل از ظرفیت تولید داخل و در صورت بر طرف نشدن نیاز صورت گیرد و سپس موضوع ورود سواری­‌های دست دوم را هم حذف کرد. اما در نهایت این پیشنهاد کمیسیون تلفیق که به تأیید شورای نگهبان نیز رسید در صحن مجلس رأی آورد.

او در رابطه با این طرح معتقد است که وقتی ظرفیت تولید داخلی پاسخگوی نیازهای واقعی است، هر نوع واردات به ضرر تولید داخلی تمام می‌شود. ازجمله آنکه برای واردات خودروهای دست دوم که به مفهوم تقدیم سرمایه کشور برای تخلیه خودروهای دست دوم به بیگانگان است.

حضور مافیا بر سر سفره خودرو

در روز استیضاح وزیر صمت در مجلس ۱۷ مرتبه نام مافیا برده و طوری وانمود شد که مافیای خودرو در کشور کسانی هستند که قدرتشان از وزیر نیز بیشتر است؟ میرسلیم در توضیح اینکه این مافیا چه کسانی هستند؟ تشریح کرد: انحصار واردات در اختیار 10 خانواده است که عمدتاً خودروهای تجملی را در اختیار دارند و از ممنوعیت یا محدودیت واردات به عدم‌النفع می‌رسند. لذا جنجال بزرگی را آفریده‌اند تا بتوانند بخشی از ارز کشور را برای ادامه منافع بادآورده خود به واردات خودروهای تجملی اختصاص دهند موضوع رفع نیازهای قاطبه مردم نیست.

مافیا باعث برکناری وزیر شدند؟

این نماینده مجلس در توضیح تأثیر مافیا بر برکناری رضا فاطمی‌امین از وزارت صمت بیان کرد: به دلیل مشکلات اقتصاد کلان کشور، خودرو به صورت کالای سرمایه‌ای درآمده و برای آن نوعی نیاز کاذب ایجاد شده است. یعنی عده‌ای متقاضی هستند تا از تفاوت قیمت آن در بازار آزاد استفاده کنند.

وی یادآور شد: در نتیجه اغلب متقاضیان واقعی ناچار از تهیه خودرو در بازار آزاد می‌­شوند که گاهی تا 100 درصد گران‌تر است و این فشار اقتصادی مهم‌ترین عامل نارضایتی مردم و نمایندگانشان در مجلس بود که به استیضاح انجامید.

میرسلیم در پاسخ به این سوال که آیا حمایتی از فاطمی‌امین برای رسیدن به مقام‌های بالاتر اجرایی وجود دارد؟ گفت: چنین موضوعی را برای اولین بار است که می‌شنوم!

برای مطالعه بیشتر، خبر خرید کدام خودرو از سامانه یکپارچه سود بیشتری دارد؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • یوسف

    اول انقلاب چه شد چه شعاری میدادند اصلا بی خیال انسان در روز باید پول نان بدهد من بازنشسته نمیتوانم یک موتور گازی بخرم بازدید پنجم صدقه دوستان دادند یک قارقارک گرفتم مدام ازخود میپرسم بدی حرام چه بدی داشت که نکردی باز هیچ جواب کودکان را چه دهم درستی صداقت محبت تربیت خوب حقوق دیگران اول حرف میگویم. رحم کردند به ما رحم کنیم وای براجتماع ما فردا هرکاری هرعملی راحق خود میداند آخرعمر تا ۶یا ۷ سال دیگر خوب نمی‌بینم

  • ناشناس

    واقعا نظر دادن به چه دردی میخوره وقتی هم چیز دست اون بالای ها هست ملت باید یه پارچه بشن بیان وسط تا این مافیاهارو نابود کنن ولی متاسفانه بلای سر مردم اوردن که همه فکر سیر کردن شکم زن بچه هایشون

  • ناشناس

    من اصلا شرمم میشه بگم این اقا نماینده مجلس هست با این نظراتش

  • ناشناس

    مردم میگن کاش کشور دیگه بدنیا امده بودن بس که شما زور میگین.

  • ناشناس

    خاک برسرمون که ی عده قلیل برامون هرتصمیمی میگیرن

  • ناشناس

    خوب ۱۰ خانواده هوای میر سلیم را دارند با ید ساعت ۳۰ میلیاردی به دستش ببنده و باعث بشه پراید ۳۰۰ میلیون بشه خوب واسه جیبش کار می کنه

  • م

    سوار شدن تو ماشین های بی کیفیت داخلی توهین ملی به حساب میاد.

  • مجید

    فساد سیستماتیک و سازمان یافته هست و هیچ از رده ای برای برخورد با این سیستم فاسد وجود نداره چون خود قانون گذارها فاسدن

  • شهزاد

    اینجا میدونین کی مقصره ؟ خود مردم
    مردم هستن که این نماینده های مغز خراب رو فرستادن مجلس .
    این افراد با کارهاشون نماد انتخاب غلط مردم در حوزه انتخابیه شون هستن .

  • سیناد

    عدم واردات بیشتر از ایران خودرو و سایپا، به نفع مونتاژکارای چینیه، چون زیر بار قیمت عادلانه هم نمیرن و با 5 برابر قیمت جهانی میفروشن. تا 2.4 برابر منطقیه با توجه به تعرفه گمرکی، ولی 5 برابر دیگه دزدی تو روز روشنه و به نفع چین. آقای میرسلیم طرف چین رو در حقیقت گرفته که نفتمون رو مفت ببرن و ماشین 5 برابر بقیه کشورها بهمون بدند، اونم بی کیفیت ترین هاش که تو خود چین هم خواستار نداره