کد مطلب: ۷۹۹۴۱۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نقد و بررسی سایپا سهند/ رونمایی از فیس‌لیفت ساینا

نقد و بررسی سایپا سهند/ رونمایی از فیس‌لیفت ساینا

خودروسازی سایپا در نمایشگاه صنعت خودرو 1401، برای اولین بار بود که از سهند رونمایی کرد. قرار است این خودرو جزو محصولات اقتصادی سایپا بوده و ادامه‌دهنده راه پراید، تیبا و ساینا باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خودروی سهند روی پلتفرم X200 سایپا تولید می‌شود که همان پلتفرم تیبا و سایناست. در سال 1395 که شرکت سایپا برای اولین بار از خودروی ساینا رونمایی کرد، همه افراد دقیقا همانند سهند تصور می‌کردند که با خودرویی کاملا متفاوت‌تر از تیبا طرف هستند. اما پس از اینکه به‌صورت انبوه تولید و به دست مصرف کنندگان رسید، متوجه شدیم که این گونه نیست.

کارشناسان امیدوارند که سایپا در تولید سهند، این تغییرات را اعمال کرده و قیمت‌گذاری مناسبی روی آن داشته باشد تا فروش خوبی را تجربه کند.

معرفی فنی

در دوره‌ای که پیشرانه‌های بنزینی نیز درحال منسوخ شدن هستند، شرکت سایپا تصمیم دارد روی سهند از پیشرانه معروف M15 خود که 8 سوپاپ بوده و در حدود 90 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند، استفاده کند.

سهند

البته به ادعای خود سایپا، با تغییراتی که روی سرسیلندر، منیفولد و هدرز داشته و همچنین سیستم CVT یا زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها، انتظار داریم مصرف خودرو معقول‌تر شده و قدرت تولیدی آن تا حد محسوسی افزایش یابد. سایپا این پیشرانه را با کد جدید M15GSI معرفی می‌کند.

طراحی ظاهری

اگر بخواهیم بین سایپا سهند و برادر بزرگ‌تر خود یعنی ساینا مقایسه‌ای داشته باشیم، باید اعتراف کرد که طراحی کلی سهند بهبود قابل توجهی نسبت به دیگر محصولات سایپا داشته است.

در نمای جلویی خودرو شاهد چراغ‌های نسبتا بزرگ و کشیده‌ای هستیم که به واسطه جلوپنجره کشیده، اندازه خودرو را بزرگ‌تر از چیزی که هست به نظر می‌رساند. چراغ‌های مه‌شکن در پایین سپر با رنگ متفاوت از بدنه کار شده که همه آن‌ها به همراه خطوط روی کاپوت، چهره اسپرت و خشنی به خودرو بخشیده است.

اما نمای جانبی شباهت بسیاری به ساینا دارد و همانند فیس‌لیفت‌های جدیدی که اخیرا شرکت سایپا معرفی کرده است، در این قسمت تفاوت چشم‌گیری دیده نمی‌شود. تنها تفاوتی که با بخش جانبی ساینا دارد، رینگ‌های آلومینیومی طرح جدید و دستگیره‌های کرومی درب‌ها است.

اما نمای پشتی نیز همانند بخش جلو، تغییرات بسیار خوبی تجربه کرده است و هماهنگی خوبی باهم دارند. در این قسمت نیز، چراغ‌ها کشیده‌تر بوده و از طراحی به‌روزی برخوردار است. برخلاف دیگر برادران بزرگ خود یعنی پراید، تیبا و ساینا، پلاک به روی سپر منتقل شده و باعث می‌شود درب صندوق عقب نیز کشیده‌تر دیده شود.

سهند

طراحی داخلی

با ورود به داخل کابین سایپا سهند، شباهت تریم داخلی با رنگ بدنه توجه‌تان را جلب می‌کند. دیگر خبری از دریچه کولرهای دایره‌ای شکل پرایدی نیست و طراحی به‌روزتری دارد. یک نمایشگر با اندازه متوسط در وسط داشبورد دیده می‌شود.

پشت‌آمپر جدید و غربیلک فرمان دی‌کات با کلیدهای کنترلی روی آن، زیبایی ظاهری این خودرو را دوچندان کرده است. البته اولین نمونه‌ای که در این نمایشگاه دیده شد، پشت‌آمپر به‌صورت درست در جای خود قرار نداشته و احتمالا در نمونه نهایی تولید شده، این مشکل برطرف می‌شود.

روکش صندلی‌های چرمی دو رنگ نیز در نسخه آپشنال این خودرو قرار خواهد داشت.

سهند

آپشن‌ها و امکانات

از جمله آپشن‌های جالبی که سایپا در مراسم رونمایی اعلام کرده که روی سهند قرار می‌دهد، کروزکنترل، فرمان برقی، سنسور فشار باد تایر، گرم‌کن صندلی راننده، تریم داخلی دو رنگ، سنسور دنده عقب، اتولایت و دی‌لایت است.

اگر بخواهیم آپشن‌ها و امکانات رفاهی سهند را با ساینا مقایسه کنیم، می‌بینیم که بهبود قابل توجهی را تجربه کرده است که برای یک خودروی اقتصادی ایرانی خوب است.

قیمت سایپا سهند

به‌دلیل اینکه شرکت سایپا هنوز برنامه فروشی برای این خودرو اعلام نکرده، قیمت قطعی آن مشخص نیست اما طبق اعلام مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در سال 1400، بعید است قیمتی پایین‌تر از 350 میلیون تومان داشته باشد.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.