کد مطلب: ۸۷۶۵۱۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

احتکار خودرو توسط سایپا صحت دارد؟/ کاهش فروش به‌رغم رشد تولید!

احتکار خودرو توسط سایپا صحت دارد؟/ کاهش فروش به‌رغم رشد تولید!

در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی از احتکار خودرو توسط سایپا گزارش داده‌اند. بررسی آمار شش‌ماهه تولید و فروش شرکت سایپا نیز کاهش فروش به‌رغم رشد تولید را تائید می‌کند. اما آیا این اتفاق به معنای احتکار خودروست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق آمار منتشر شده از شرکت سایپا در سامانه کدال، آمار تولید و فروش شش ماهه این شرکت در سال 1402 نسبت به سال گذشته و 1400 هم‌خوانی ندارد. طوری‌که به‌رغم تولید بالا در سال جاری، فروش شرکت به کمترین میزان خود طی دو سال گذشته رسید. اما آیا موضوع احتکار خودرو توسط سایپا صحت دارد؟

بررسی احتکار خودرو توسط سایپا

با توجه به نمودار زیر، کاملاً مشهود است که میزان تولید سایپا در شش‌ماهه ابتدایی سال 1402 نسبت به سال گذشته و 1400 به ترتیب حدود 15 هزار دستگاه و 8000 دستگاه بیشتر است؛ حال نگاهی به آمار فروش سایپا نشان می‌دهد به‌رغم افزایش محسوس تولید، میزان فروش در سال 1400 به تعداد 509 دستگاه و در سال 1401 حدود 16 هزار و 600 دستگاه نسبت به سال جاری بیشتر بوده است.

آمار تولید و فروش سایپا

این ناهم‌خوانی تولید و فروش در دو سال گذشته در کنار انتشار اخباری مبنی‌ بر انتظار افزایش قیمت درب کارخانه از سوی شورای رقابت، شائبه احتکار خودرو توسط شرکت سایپا را بالا می‌برد؛ کما اینکه طی سال‌های گذشته نیز ایران‌خودرو و سایپا، بارها متهم به دپوی خودرو شده‌اند؛ اما ادعاهای مطرح‌شده هیچ‌گاه نتوانست این امر را اثبات کند.

احتکار خودرو توسط شرکت سایپا با آمار متفاوت رد شد!

در ادامه، به دو خبر از سازمان بازرسی کل کشور و صدا و سیما اشاره می‌شود که ادعای احتکار خودرو توسط شرکت سایپا را تکذیب می‌کند؛ البته تفاوت آمار این دو خبر جالب توجه است.

ذبیح‌الله خدائیان چگنی، رئیس سازمان بازرسی کشور، گفته است که شرکت سایپا در سال جاری ۲۴۵ هزار و ۴۵۳ دستگاه خودرو تولید کرده که از این میزان ۲۲۶ هزار و ۶۶۲ دستگاه فاکتور (ایفای تعهد) شده و همچنان ۱۲ هزار و ۱۸۷ خودرو به دلیل عدم اخذ مجوز از سازمان استاندارد یا مشکلات محیط زیستی، شماره‌گذاری نشده‌اند .

از سوی دیگر رضا اشجعی، مدیر تحویل سایپا، درباره فرایند تحویل خودرو به 51 هزار مشتری این شرکت اعلام کرد که حدود 6000 دستگاه خودرو از سایت‌های تولیدی برای تحویل به نمایندگی‌ها و در نهایت به مشتری خارج شده است؛ از حدود ۴۵ هزار دستگاه خودرو باقی‌مانده، حدود 6000 دستگاه آن پلاک دارند و بخشی از این خودرو‌ها آماده فروش هستند که باید فاکتور شوند و بخشی از این خودرو‌ها هم فاکتور شده و منتظر پلاک‌گذاری آن‌ها هستیم و به محض اینکه پلاک‌ها بیایند، خودرو‌ها حمل می‌شوند.

بر این اساس به نقل از مدیر تحویل سایپا، حدود 39 هزار دستگاه از این شرکت هنوز در پارکینگ‌های سایپا پارک شده‌اند.

این دو خبر که به فاصله دو روز از یک‌دیگر منتشر شده است، حدود 27 هزار دستگاه اختلاف آمار دارند که باید بررسی شوند.

البته طبق اطلاعاتی که از سایپا به تجارت‌نیوز رسیده، در سال‌های گذشته روند پلاک‌گذاری خودروها پس از درخواست شرکت تولیدکننده، حدود 24 ساعت کاری به طول می‌انجامید که اخیراً این فرآیند به دلیل پروتکل‌های سازمان استاندارد و تغییر روند پلاک‌گذاری، گاهی اوقات تا یک ماه نیز طول می‌کشد.

بنابراین شرکتی مانند سایپا که تولید روزانه آن به بیش از هزار دستگاه می‌رسد، دور از انتظار نیست که با افزایش روند پلاک‌گذاری خودرو، 30 هزار الی 40 هزار دستگاه نیز در پارکینگ‌های آن دپو شده باشند.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.