کد مطلب: ۷۹۰۴۳۱

اختلال در سامانه یکپارچه خودرو ادامه دارد

اختلال در سامانه یکپارچه خودرو ادامه دارد

در حالی که دو روز از آغاز ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی می‌گذرد، اما به دلیل اختلالات سامانه، بسیاری از متقاضیان هنوز موفق به ثبت‌نام خودرو نشده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طی روزهای اخیر وزارت صنعت معدن و تجارت طرحی را با عنوان «طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی» اجرایی کرد که براساس اعلام وزارت صمت، با توجه به ظرفیت تولید در سال آینده، همه افرادی که در طرح مذکور ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند خودرو دریافت کنند.

براین اساس فرصتی مقرر شد تا متقاضیان خرید خودروهای داخلی در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۳ اسفند سال جاری یک حساب وکالتی با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افتتاح و ۱۰۰ میلیون تومان‌ در آن واریز کنند و پس طی این مرحله نیز مقرر شد واجدان شرایطی که براساس اعلام وزارت صمت حدود ۹۰۰ هزار نفر هستند نسبت به ثبت‌نام و انتخاب خودرو در سامانه easalecar.ir اقدام کنند.

زمان تعیین شده برای ثبت نام و انتخاب خودروهای داخلی نیز در ابتدا ۲۶ تا ۲۸ اسفند ماه تعیین شد اما با توجه به مشکلات به‌وجود آمده برای ثبت‌نام متقاضیان، این مهلت یک روز تمدید شد و به متقاضیان اعلام شد تا تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ فرصت ثبت‌نام را دارند.

متاسفانه تعداد زیادی از متقاضیان خرید خودرو با گذشت دو روز از زمان ثبت‌نام هنوز موفق به تکمیل پروسه ثبت‌نام نشده‌اند و در مراحل مختلف فرآیند ثبت‌نام از جمله ورود به سایت مذکور و انتخاب خودرو با مشکل مواجه می‌شوند.

به‌طور کلی آنچه که مخاطبان خبرگزاری فارس، طی دو روز گذشته در خصوص مشکلات ثبت‌نام در سایت مذکور اعلام کرده‌اند این است که با وجود صرف ساعت‌ها وقت برای ثبت‌نام، هنوز امکان ثبت‌نام در این سامانه را نیافته‌اند و لذا این امر با توجه به نزدیک شدن به پایان مهلت ثبت‌نام موجب نگرانی آنها شده‌ است.

‌ از طرفی مردم معتقدند که در ایام پایان سال به جای اینکه به فکر انجام کارهای مربوط به شب عید باشند، مجبورند برای ثبت‌نام خودرو در سامانه‌ای که دچار اختلال شدید است ساعت‌ها وقت صرف کنند و در نهایت نیز موفق به ثبت‌نام نشده‌اند.

این در حالی که روز گذشته سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد که از ۹۰۰ هزار نفر متقاضی خرید خودرو داخلی، ۳۶۰ هزار نفر ثبت‌نام خود را به طور کامل در سامانه عرضه یکپارچه خودرو انجام داده‌اند و این افراد فرآیند ثبت‌نام را به طور کامل طی کرده‌اند.

امید قالیباف درباره ‌اختلال به‌وجود آمده در سامانه گفت که: این سامانه برای افرادی طراحی شده بود که حساب وکالتی ۱۰۰ میلیون تومانی را باز کرده بودند و لیست آن‌ها از بانک‌های عامل به سامانه ارسال شده بود و می‌خواستند ثبت نام مرحله دوم را انجام دهند، اما اتفاقی که افتاد این بود که نه تنها این افراد بلکه بسیاری از افراد دیگر نیز به سامانه مراجعه کردند.

به گفته سخنگوی وزارت صمت، از آغاز روز ثبت‌نام یعنی ۲۶ اسفند تا ظهر روز ۲۷ اسفند حدود ۵۰ میلیون نفر به سامانه مراجع کرده‌اند و همین موضوع موجب بروز اختلال در سامانه شده است، همچنین ۷۰ هزار حمله به این سامانه صورت گرفته که برخی از این حمله‌ها واقعا جدی بوده است لذا مجموعه این موارد موجب شد ثبت‌نام با کندی صورت گیرد.

به دلیل بروز همین مشکلات، وزارت صمت مهلت ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خودرو را یک روز افزایش داد و اعلام کرد که متقاضیان خرید خودروهای داخلی از طریق سامانه مذکور به آدرس easalcar.ir تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ فرصت ثبت‌نام دارند.

‌با وجود تمام موارد مطرح شده اما آنچه که مردم انتظار دارند این است که بتوانند در بستری مناسب و بدون دغدغه ثبت‌نام خود را انجام دهند که این موضوع محقق نشده است و همانطور که بیان شد متقاضیان بسیاری تاکنون موفق به ثبت‌نام نشده‌اند.

این مشکل از طریق سامانه «فارس من» و ثبت نظرات کاربران در اخبار مربوطه به خبرگزاری فارس نیز گزارش شده است. بنابراین با توجه به اینکه وزارت صمت اعلام کرده است که به همه ۹۰۰ هزار نفر واجد شرایط خودرو تعلق می‌گیرد لذا ضرورتی وجود ندارد که برای ثبت نام مهلت کوتاهی تعیین شود بلکه ضروری است تا وزارت صمت برای رفع دغدغه هزاران نفری که تاکنون موفق به ثبت‌نام نشده‌اند مهلت ثبت‌نام و انتخاب خودرو را این سامانه برای چند روز افزایش دهد و به عنوان مثال تا روز ۱۵ فروردین مهلت دهد تا مردم بتوانند با آرامش خاطر در سامانه ثبت‌نام کنند و از دغدغه آنها در شب عید کاسته شود.

از طرفی وقتی وزارت صمت خود نسبت به عملکرد شرکت ایران خودرو در طرح فروش فوق‌العاده آخر سال منتقد بود و سخنگوی این وزارتخانه عنوان کرد شرکت ایران خودرو نتوانست طرح فروش فوق‌العاده آخرسال را خوب اجرا کند بنابراین وزارت صمت که وظیفه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان را بر عهده دارد انتظار می‌رفت تا در اجرای این طرح بهتر عمل می‌کرد.

البته روز گذشته سخنگوی وزارت در یک نشست خبری اعلام کرد که قول می‌دهیم شرایطی فراهم شود تا نفر آخری که حساب وکالتی داشته و صد میلیون تومان در بانک مسدودی داشته استه است، ثبت‌نام خود را در سامانه انجام دهد.

در طرح یکپارچه عرضه خودرو داخلی دو سهمیه وجود دارد یکی سهمیه مادران و دیگری هم سهمیه افراد عادی است، اما برای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سهمیه‌ای وجود ندارد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیری

    سلام
    از طرح انصراف دادم عملیات انصراف هم موفق بوده
    پولم از بانک ملت آزاد نشده

  • م م

    هر کاری کردم نشد ثبت نام کنم. انواع خطاها. از جمله invalid request

  • ناشناس

    متاسفانه علیرغم دارا بودن حساب وکالتی و واریز کردن ۱۰۰ میلیون تومان، موقع ثبت نام خطای حساب وکالتی میاد و قادر به ثبت نام نیستم. متاسفانه وزارت صمت برخلاف روال گذشته برای جاماندگان برنامه خاصی ندارد و حق ما ضایع شده و به اولویت های آخر می رویم.

  • ناشناس

    سلام پول تو حساب دارم و بلوکه نشده.چرا زمان نمی دن مجدد؟مگه تقصیر من بوده؟خواهشا زمان بدید برای حساب وکالتی

  • ناشناس

    سلام. ما همه فکر می‌کردیم حساب وکالتی ایران خودرو هست.. نمیدونستیم حساب وکالتی این فرق میکنه. اصلا توی سايت اطلاع رسانی نکردن….