خبر مهم:

کد مطلب: ۷۶۴۷۶۲

قیمت خودرو در بهمن‌ ماه به ثبات نسبی رسید؟

قیمت خودرو در بهمن‌ ماه به ثبات نسبی رسید؟

بازار خودرو در بهمن ماه تلاطم زیادی را تجربه کرد. با این حال نتایج گزارش کارشناسی‌شده کارنامه نشان می‌دهد شاخص قیمت خودرو در بهمن‌ ماه به ثبات نسبی رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس تحلیل داده‌‎های‌ مراجع انتشار آگهی و اطلاعات مربوط به قیمت خودرو های معامله‌شده به کمک سایت کارنامه به‌دست آمده، نشان می‌‎دهد علی‌رغم تعادل نسبی قیمت در بازار خودرو در بهمن، شاخص رونق بازار با افت ۱۲.۵ درصدی نسبت به دی‌ماه روبه‌رو بوده است.

کارنامه به عنوان پلتفرم آنلاین کارشناسی و معامله خودرو، به‌شکل ماهانه دو شاخص قیمت خودرو و رونق بازار را بررسی می‌کند که در ادامه به گزارش این مجموعه از وضعیت بازار آزاد در بهمن‌ماه خواهیم پرداخت.

ثبات در شاخص قیمت خودرو

با بررسی اطلاعات مربوط به کارنامه، شاخص کل قیمت در دی‌ ماه ۱۲۱ واحد و در بهمن ماه ۱۲۲ واحد ارزیابی شد؛ به‌طور کلی، شاخص قیمت در بهمن‌ماه افت‌‎وخیز چندانی نسبت به دی ‎ماه تجربه نکرد.

به‌ نظر می‌رسد با توجه به ارائه طرح‌های فروش ویژه توسط خودروسازان و شروع مجدد عرضه خودرو در بورس کالا در بهمن‌ماه، قیمت بازار آزاد خودرو تا حدی به ثبات رسید.

البته آخرین هفته بهمن در حالی به‌ پایان رسید که با افزایش قیمت دلار در روز چهارشنبه ۲۶ بهمن، بازار خودروهای داخلی بین ۱۰ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. با توجه به روند تصاعدی قیمت دلار، احتمالا تاثیر افزایش ناگهانی قیمت خودرو در روزهای پایانی بهمن را در اسفند ماه خواهیم دید.

ثبات قیمت کمکی به رشد شاخص رونق بازار نکرد

با این‎که شاخص قیمت خودرو در بهمن‎ماه نسبت به دی‎ماه افزایش قابل‌توجهی نداشت اما شاخص کل رونق در بهمن ۱۲ واحد کاهش پیدا کرد. در نتیجه میزان تمایل افراد به خرید خودرو در بازار آزاد، نسبت به دی‌ماه ۱۲.۵ درصد کاهش داشت.

نکته مهم این که بهمن‌ ماه با بالاترین میزان عرضه خودرو در سه ماه گذشته همراه بود و علی‌رغم رشد تعداد خودروهای عرضه‌شده، شاخص رونق بازار آزاد، کاهش ۱۲.۵ درصدی را تجربه کرد.

در نتیجه‎ ثبات قیمت خودرو و افزایش میزان عرضه ماشین در بهمن‌ماه، کمکی به رشد شاخص رونق بازار آزاد نکرد و به‌ نظر می‌رسد مشتریانِ در انتظار خرید ماشین در طرح‌های ویژه خودروسازان و عرضه‌های بورسی خودرو، تامل بیشتری در خرید خودرو در بازار آزاد نشان دادند.

وضعیت متفاوت خودروهای چینی در بهمن‌ماه

علی‌رغم ثبات نسبی قیمت خودرو در بهمن‌ماه، ماشین‌های چینی از هفته دوم با افزایش قیمت روبه‌رو شدند. خودروهای محبوب بازار مثل هایما، جک، لاماری، چری و فونیکس بین ۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشتند.

یکی از مهم‌ترین دلایلی رشد مداوم قیمت این خودروها در بازار آزاد، افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروسازانی مثل کرمان‌موتور و مدیران‌خودرو بود.

نگاهی به تغییرات قیمت 4 خودرو بعد از عرضه در بورس کالا

در بهمن ماه چهار خودروی فیدلیتی پرایم پنج‌نفره، فیدلیتی پرایم هفت‌نفره، ریسپکت و تارا دنده‌ای در بورس کالا عرضه شدند. با احتساب خواب پول، مالیات و هزینه‌های جانبی؛ فیدلیتی پرایم پنج‌نفره: حدود ۱۸۰ میلیون، فیلیتی پرایم ۷ نفره: حدود ۵۰ میلیون، ریسپکت: حدود ۱۲۰ میلیون و تارا دنده‎ای حدود ۸۰ میلیون تومان کمتر از قیمت بازار در بورس کالا به‌فروش رسیدند.

به‌نظر می‌رسد میزان تقاضای خریداران برای خرید این خودروها در بورس کالا و اختلاف قیمت نهایی بورس و قیمت بازار آزاد آن‌ها، باعث شد تا این خودروها در بازار روز بعد بین ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.