کد مطلب: ۷۸۱۷۲۹

نقد و بررسی کمری هیبرید ۲۰۱۶/ پیرمرد جان‌سخت ژاپنی

نقد و بررسی کمری هیبرید 2016/ پیرمرد جان‌سخت ژاپنی

تویوتا کمری، یکی از پراستفاده‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای جهانی در ناوگان حمل‌ونقل محسوب می‌شود. تیپ XLE هیبرید، مدلی که در این گزارش به معرفی آن می‌پردازیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محصولات تویوتا به دوام و کیفیت بالا مشهورند. کمری هیبرید 2016 در دو نسخه سفارش ژاپن و سفارش آمریکا، در بازار داخل کشور وجود دارد و تیپ XLE همان سفارش آمریکاست که نسخه فول آپشن این محصول حساب می‌شود.

خودروهای هیبریدی (هایبرید) به آن دسته از خودروهایی گفته می‌شود که از دو موتور بنزینی و برقی به کمک همدیگر استفاده می‌شود تا هم مصرف بنزین و آلایندگی تولیدی را کاهش دهد و هم صدای کم‌تری نسبت به پیشرانه‌های بنزینی تولید کند.

مشخصات فنی

این خودرو برخلاف سایر رقبا، پیشرانه مشترکی با نسخه بنزینی استفاده می‌کند. یک موتور چهارسیلندر با حجم 2.5 لیتر تنفس طبیعی به کمک موتور برقی کوچک، از طریق گیربکس e-CVT، قدرت تولیدی دو پیشرانه را، به محور جلو منتقل می‌کند.

این نوع گیربکس می‌تواند یکی از نقاط ضعف خودرو محسوب و باعث کاهش لذت رانندگی شود. اما باید به این نکته توجه کرد، تویوتا کمری یک خودروی اقتصادی در بازار جهانی به شمار می‌رود و گیربکس‌های CVT به مصرف پایین و اقتصادی بودن مشهورند.

لازم به‌ذکر است شتابی که شرکت تویوتا به صورت رسمی و در شرایط ایده‌آل برای این خودرو اعلام کرده 7.6 ثانیه است که برای خودرویی با این ابعاد و وزن، عدد مناسبی است.

Camry info

باتری‌هایی که برای تامین انرژی موتور الکتریکی تعبیه شده، نیاز به شارژ با برق شهری نداشته و به وسیله انرژی تولیدی پیشرانه بنزینی، شارژ می‌شود.

همچنین در نظر داشته باشید که اگر مصرف پایین خودروهای هیبریدی شمارا وسوسه می‌کند، هزینه تعویض باتری‌های موتور الکتریکی بسیار بالاتر از هزینه سوخت یک خودروی بنزینی می‌شود که در طول سال‌ها مصرف می‌کند.

تنها مزیت خودروی هیبریدی، آلایندگی کم‌تر هوا و صدای پایین پیشرانه به دلیل استفاده کم‌تر از موتور بنزینی است که مورد اول با توجه به کیفیت هوای شهر‌های داخل کشور، اهمیت زیادی برای ایرانی‌ها ندارد.

طراحی ظاهری

ظاهر تویوتا کمری 2016، جزو قسمت‌هایی است که نیاز به توضیح اضافه ندارد. زیرا این خودرو بیش‌تر برای استفاده‌های حمل و نقلی بوده و به‌نوعی طراحی ساده و پیرمردی دارد.

در قسمت جلو چراغ‌های کاملا ساده‌ای که به وسیله نوار کرومی رنگ به هم‌دیگر متصل شده‌اند دیده می‌شود و بین آنها، لوگوی تویوتایی قرار گرفته که یک سایه آبی‌رنگ به جهت تشخیص هیبریدی بودن محصول به چشم می‌خورد.

در نمای جانبی، یک خط از قسمت جلو تا انتهایی خودرو و در ارتفاع دستگیره‌ها کشیده شده و به جز نوار کرومی رنگ دور پنجره‌ها، طرح دیگری به چشم نمی‌خورد. رینگ‌هایی که تویوتا کمری 2016 استفاده می‌کند، از نوع آلومینیومی و اندازه 17 اینچی است.

اما نمای پشتی، شاید قسمتی باشد که تویوتا بیش‌ترین دقت را به خرج داده باشد. چراغ‌های نسبتا بزرگی که از انتهای بخش جانبی تا میانه‌های قسمت پشتی کشیده شده و طرح جالبی با توجه به سال تولید خودرو دارد. این دو چراغ نیز همانند بخش جلو، به وسیله یک نوار کرومی رنگ به هم متصل شده‌اند.

در این قسمت، یک علامت HYBRID و XLE نیز به چشم می‌خورد که نشان دهنده نوع پیشرانه و تیپ این خودرو است.

Camry back

طراحی داخلی

در داخل کابین نیز همانند بخش خارجی خودرو، با یک فضای معمولی و ساده مواجه می‌شویم. اما در نظر داشته باشید که کیفیت و دوام متریال استفاده شده، عالی است و با گذشت زمان زود خراب نشده و از بین نمی‌رود.

در تیپ XLE که نسخه آپشنال محسوب می‌شود، جنس استفاده شده در اکثر قسمت‌های کابین و رودری‌ها از چرم و پلاستیک نرم است. همچنین جنس روکش صندلی‌ها نیز برخلاف نسخه‌های لوآپشن، چرمی بوده و از کیفیت خوبی برخوردار است.

پشت‌آمپر به صورت آنالوگ بوده و خبری از آمپر دورموتور نیست. به جای این آمپر، یک نشانگر وضعیت دو پیشرانه قرار گرفته که حالت‌های شارژ، اکو و پاور را نشان می‌دهد.

حالت شارژ همان حالتی است که باتری‌های موتور برقی درحال شارژ شدن هستند. حالت اکو، ترکیب قدرت این دو موتور در بهینه‌ترین حالت را نشان می‌دهد و حالت پاور، ماکسیمم قدرت تولیدی پیشرانه‌ها را هنگام شتاب‌گیری به راننده اطلاع می‌دهد.

یک نمایشگر نسبتا کوچک 7 اینچی به همراه دکمه‌های تنظیم بسیار بزرگ در وسط داشبورد نیز به چشم می‌خورد که طراحی قابل قبولی دارد. کولر دوگانه برای ردیف جلو و شارژر وایرلس در قسمت پایین دیده می‌شود که برای یک خودروی اقتصادی با مدل 2016، آپشن‌های خوبی محسوب می‌شود.

Camry interior

در ردیف دوم، تنها دو عدد خروجی تهویه و زیرآرنجی جهت رفاه مسافران عقب دیده می‌شود که ارتفاع زیرآرنجی، کمی پایین است و احتمالا افراد قد بلند در استفاده از آن اذیت شوند. اما از لحاظ فضای نشستن، هم فضای پا و هم فضای سر، بسیار جادار و مناسب بوده و در سفرهای طولانی، اذیت‌کننده نیست.

فضای بار صندوق عقب نیز با حدود 436 لیتر حجم، برای یک سدان شهری خوب و قابل قبول است.

اما به‌طور کلی، تویوتا کمری هیبرید 2016 نسبت به سایر رقبا، از عایق‌بندی ضعیف‌تری بهره می‌برد که باعث می‌شود صدای جاده و پیشرانه تا حد زیادی در داخل کابین احساس شود.

آپشن‌ها و امکانات

از منظر اقتصادی و البته انتظار دارا بودن آپشن‌های عجیب و غریب از شرکت سازنده‌ای که به ساخت خودروهای کم‌آپشن ولی با دوام مشهور است، اشتباه تلقی می‌شود. اما از جمله آپشن‌های نسخه فول تویوتا کمری هیبرید 2016 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، مجموعه کامل ایربگ جلو و پرده‌ای، صندلی‌های برقی جلو، رادار هشدار نقطه کور و حرکت بین خطوط و برخورد از جلو، کروزکنترل تطبیقی، گرم‌کن صندلی‌های جلو، شارژر وایرلس، سانروف، حالت‌های رانندگی EV و ECO، ورود و استارت بدون کلید، سیستم Smart stop و…

در نتیجه این خودرو از لحاظ آپشن‌ها و امکانات، بیش‌ از حد انتظار نیازهای شما را برآورده می‌کند.

قیمت تویوتا کمری هیبرید XLE 2016

امکان پیدا کردن نمونه صفر این خودرو با توجه به سال تولید، بسیار پایین است. اما قیمت نسخه‌های کارکرده آن در اواخر سال 1401 باتوجه به میزان کارکرد، قیمتی بین 4 میلیارد تا 4 میلیارد و 500 میلیون تومان دارد که رقم قابل توجهی برای یک خودروی اقتصادی محسوب می‌شود.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.