کد مطلب: ۶۶۵۹۳۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بلاکچین چیست؟

بلاکچین چیست؟

احتمالا شما هم بارها خواندید که بلاکچین یک پایگاه داده توزیع شده است اما این یعنی چه؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، احتمالا شما هم بارها خواندید که بلاکچین یک پایگاه داده توزیع شده است اما این یعنی چه؟ برای پاسخ به این سوال عجله نکنید و اینجا بهتر است فقط بگویم بلاکچین سیستمی برای ذخیره اطلاعات به صورت الکترونیکی و در قالب دیجیتال است.

بلاکچین‌ها به دلیل نقش حیاتی خود در سیستم مالی جدید ( ارزهای دیجیتال ) شناخته شدند. بلاکچین نقش پررنگی در ذخیره‌سازی و ایمن‌سازی تراکنش‌های ارز دیجیتال دارند. نوآوری بلاکچین این است که امینت داده‌ها را بدون نیاز به شخص ثالث تضمین می‌کند.

شاید حالا اینجا برایتان سوال پیش بیاید که اطلاعات را می‌توان از راه‌های دیگر هم ذخیره‌سازی کرد پس چه نیازی به بلاکچین داریم؟ اما باید بدانید که فرق میان ذخیره‌سازی اطلاعات با بلاکچین و یک پایگاه داده معمولی از زمین تا آسمان است. بلاکچین اطلاعات را با هم در گروه‌هایی به نام بلوک جمع‌آوری می‌کند. هر بلوک مجموعه‌ای از اطلاعات را در خود نگهداری می‌کند و هر وقت یک بلوک پر شود بسته می‌شود و به بلوک قبلی خود متصل می‌شود. اتصال بلوک‌ها به هم یک زنجیره‌ بلوکی را تشکیل می‌دهد.

اما یک پایگاه ذخیره اطلاعات معمولی اطلاعات را در جدول‌ها ساختار می‌دهد و این کار توسط یک شخص ثالث انجام می‌شود. این یعنی آن شخص هر وقت بخواهد می‌تواند اطلاعات را عوض یا حتی پاک کند. مثلا اگر دفتر حساب‌ها دفتری سوپر مارکت محل خود را از بین ببرید عملا دیگر اطلاعاتی از حساب‌ها باقی نمی‌ماند. یا اگر سیستم یک بانک هک و اطلاعات نابود شوند و اطلاعات مربوط به مشتریان دیگر وجود نخواهد داشت. این درحالیست که بلاکچین داده‌ها به طوری ذخیره می‌کند که نه امکان تغییر دارند و نه هک می‌شوند.

در بلاکچین کنترل سیستم به دست کاربران است و هیچ شخص ثالثی برای کسی تصمیم نمی‌گیرد. داده‌ها هم به طور کامل از سمت همه کابران قابل رویت است.

بلاکچین چگونه کار می‌کند؟

هدف بلاکچین این است که اجازه دهد اطلاعات دیجیتال ثبت و توزیع شوند اما امکان ویرایش یا تغییر در اطلاعات به هیچ وجه وجود ندارد. این یعنی یک زنجیره بلوک یک دفتر کل توزیع شده است که امکان ویرایش اطلاعات یا پاک کردن سوابق در آن به هیچ وجه وجود ندارد.

بلاکچین غیرمتمرکز است. این یعنی داده‌ها در چندین گره شبکه ذخیره می‌شوند و در مکان‌های مختلف پراکنده هستند. از طرفی تمام کاربران شبکه هم داده‌ها را ذخیره‌سازی می‌کنند و نمی‌گذارند این داده‌ها گم یا دستکاری شوند. برای همین است که اطلاعات و تاریخچه تراکنش یک ارز دیجیتال برای همیشه ثبت می‌شود و برای انجام تراکنش باید تمام کابران شبکه تراکنش را ثبت کنند.

همانطور که برای اعتبارسنجی باید همه تراکنش‌ها را تایید کنند بلاکچین‌ها از دو مکانیسم توافقی اثبات کار و سهام برای ایمن کردن شبکه خود استفاده می‌کنند. این مکانیستم‌ها جلوی هکرها را می‌گیرد و توان محاسباتی شبکه را افزایش می‌دهد.

چگونه از بلاکچین استفاده می‌شود؟

بلاکچین موارد استفاده زیادی دارد. در حال حاضر بلاکچین بیت‌کوین داده‌های مربوط به تراکنش‌های پولی را ذخیره می‌کند. این تنها موارد استفاده نیست بلاکچین یک روش قابل اعتماد در رابطه با ذخیره داده هم ارائه کرد. مثلا بلاکچین اتریوم قرارداد‌های هوشمند را پوشش می‌دهد و برخی از بلاکچین‌ها آثار هنری را ذخیره‌سازی می‌کنند.

یک کاربرد خیلی جالب بلاکچین در صنعت غذا است. مثلا یک شرکت خارجی با استفاده از بلاکچین یک سیستم ذخیره اطلاعات درست کرد که مسیر مبدا و مقصد همه انواع مواد غذایی را ثبت می‌کرد. این سیستم جایی به درد خورد که یک روز متوجه یک بیماری عمومی از یک ماده غذایی مسمو شدند. چون اطلاعات همه مواد غذایی موجود بود توانستند به مبدا دسترسی پیدا کنند و جلوی شیوع بیماری را بگیرند.

آیا بلاکچین امن است؟

فناوری بلاکچین امن بودن خود را بارها ثابت کرده است. اطلاعات همیشه به صورت خطی ذخیره و بلوک‌ها همیشه بعد از پر شدن حافظه به بلوک قبلی متصل می‌شوند. بعد از این اتصال دیگر امکان بازگشت به عقب وجود ندارد. مگر با موافقت اکثر شبکه. بنابران هر بلوک دارای یک هش‌ریت مخصوص است و این هش‌ریت نمی‌تواند تغییر کند و قابل هک نیست. مگر اینکه هرگ ۵۱ درصد از کل عرضه را در اختیار داشته باشد.

هکر به هیچ وجه نمی‌تواند تراکنشی خارج از اطلاعات انجام دهد چون همه کاربران شبکه کپی از تراکنش دارند و تراکنش او را تایید نمی‌کنند. اگر هکر می‌خواهد سیستم را هک کند باید ۵۱ درصد از عرضه در اختیار داشته باشد که این حمله به مقدار زیادی پول و منابع نیاز دارد و اصلا هک کردن بیت‌کوین برای کسی صرفه‌ای ندارد.

آخرین اخبار رمزارزها را در صفحه ارز دیجیتال تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.