کد مطلب: ۷۳۴۶۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اثرات مخرب استخراج بیت‌ کوین بر گرمایش جهانی

اثرات مخرب استخراج بیت‌ کوین بر گرمایش جهانی

مصرف بالای برق توسط دستگاه‌های ماینر، اثرات مخربی را بر محیط زیست می‌گذار‌د. با این وجود، دیدگاه‌های متفاوتی درباره اثرات زیست محیطی فعالیت استخراج رمزارزها وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود اینکه رمزارز‌هایی مانند بیت‌کوین، ارز‌های دیجیتالی‌ هستند که به صورت فیزیکی وجود ندارند، اما استخراج آنها اثرات محیط ‌ زیستی مخرب و جبران‌ناپذیری بر طبیعت می‌گذارد .

استخراج بیت‌کوین

استخراج بیت‌ کوین یا دیگر ارز‌های دیجیتال مقادیر زیادی انرژی مصرف می‌کند . شاخص مصرف برق بیت‌کوین کمبریج، نشان می‌دهد که بیت‌کوین، گسترده‌ترین شبکه استخراج را دارد و سالیانه ۱۲۲ . ۸۷ تراوات ساعت برق مصرف می‌کند . این مقدار بیش‌تر از مصرف سالیانه برق در کشور هلند و امارات متحده عربی است .

استخراج رمزارز

تاثیرات محیط زیستی

تاثیرات منفی استخراج ( ماینینگ ) بیت‌کوین بر اقلیم و آب‌ و هوا در طول سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته است . میزان انتشار کربن در جو به ازای‌ هر سکه از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ حدود ۱۲۶ برابر شده است . بر اساس تخمین مقاله مرکز Scientific Reports ، ماینینگ بیت‌کوین تاکنون باعث تحمیل هزینه‌ای معادل ۱۲ میلیارد دلار بر محیط زیست شده است .

از جنبه‌ای دیگر، ۳۵ درصد از ارزش یک بیت‌ کوین استخراج شده، معادل هزینه‌های محیط زیستی مرتبط با آن بیت‌ کوین است . کارشناسان محیط زیست باور دارند که برای کاهش رد‌پای کربن این فعالیت، نیاز به وضع قوانین بین‌المللی محیط زیستی است . در غیر این صورت، میزان مصرف انرژی توسط این صنعت به صورت فزایده پیش خواهد رفت .

Sized 1 10

لاریسا یارووایا، استاد دانشگاه ساوت‌همپتن، باور دارد که شرکت‌های فعال در این حوزه از انرژی‌های تجدید‌ پذیر به استفاده از ذغال‌سنگ روی خواهند آورد تا حاشیه سود خود را افزایش دهند .

حفظ محیط زیست حین استخراج

سال‌هاست که بحث استخراج مبتنی بر حفظ محیط زیست (sustainble) ، مطرح است و روش‌هایی نیز برای این مسئله مطرح شده است . برای مثال برخی از مزارع ماینینگ از نیروی برق آبی سدها و یا انرژی خورشیدی‌ بهره می‌برند .

همچنین، در برخی از شهر‌های کوچک کشور روسیه، از گرمای تولید شده توسط تجهیزات ماینینگ برای گرمایش خانه‌ها در فصل زمستان استفاده می‌شود . از طرفی، برخی اقتصاددانان بدبین مانند بنجامین جونز، استاد دانشگاه نیو مکزیکو باور دارد که این صنعت هیچ‌گاه به سمت حفظ محیط زیست نخواهد رفت .

بررسی‌‌ هزینه‌های محیط زیستی

جونز و همکارانش در مقاله خود، تقاضای برق از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ را بررسی کردند . بر اساس اینکه ماینر‌ها در چه مکانی فعالیت می‌کنند و این مکان‌ها چگونه انرژی این فعالیت را تولید می‌کنند، تخمین زده شده است که استخراج یک کوین در سال ۲۰۲۱، باعث انتشار ۱۱۳ تن کربن در محیط زیست شده است .

این درحالی است که مقدار کربن منتشر شده از این فعالیت در سال ۲۰۱۶ تنها برابر با ۰ . ۹ تن بوده است . اگر فرض شود هر تن گاز کربن منتشر شده، ۱۰۰ دلار هزینه بر دوش محیط زیست می‌گذارد، آنگاه می‌توان گفت که استخراج هر بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱، معادل ایجاد ۱۱۳۰۰ دلار هزینه برای محیط زیست بوده است .

unnamed 1

نمودار سمت چپ، میزان تقاضای بیت‌کوین و نمودار میله‌ای میزان انتشار کربن به ازای هر بیت‌کوین را نشان می‌دهد. در نمودار سمت چپ، بخش قرمز رنگ نشان میدهد که استخراج بیت‌کوین در سال ۲۰۲۰، هزینه‌ای بیش از ارزش یک بیت‌کوین را بر محیط زیست متحمل کرده است. منبع

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.