خبر مهم:

کد مطلب: ۷۲۹۷۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اعتمادسازی به سبک صرافی ارز دیجیتال بایننس

اعتمادسازی به سبک صرافی ارز دیجیتال بایننس

صرافی بایننس در راستای افزایش شفافیت داده‌های اثبات ذخایر خود پس از بحران اخیر FTX، از مکانیسم درخت مرکل برای بازبینی معاملات رونمایی کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ بزرگ‌ترین صرافی رمزارز در جهان، بایننس در اقدامی جهت افزایش شفافیت نقدینگی خود، داده‌های مرتبط با اثبات دخایر (Proof of Reserve) که به کمک درخت مرکل (Merkle Tree) قابل صحت‌سنجی است را منتشر کرده است.

اثبات ذخایر صرافی بایننس

با موج نااطمینانی بوجود آمده در بازار رمزارز‌ها به دلیل بحران FTX، صرافی بایننس که همیشه ادعا داشته است که مشکلی از لحاظ شفافیت نقدینگی ندارد، دو هفته پس از وعده انتشار روشی برای تایید اثبات ذخایر پشتیبانی شده‌اش توسط درخت مرکل، روز گذشته در اطلاعیه‌ای توضیح داد که کاربران چگونه می‌توانند شفافیت دارایی‌های بیت‌کوین این صرافی را با این مکانیسم بسنجند. با وجود اینکه درخت مرکل تنها قابلیت بررسی بیت‌کوین را دارد، اما مدیرعامل بایننس اعلام کرده است که این قابلیت برای دیگر کوین‌ها نیز اضافه خواهد شد.

بایننس به دنبال شفافیت

پس از نگرانی کاربران از تکرار بحران FTX، صرافی بایننس به عنوان پیشرو در زمینه انتشار اطلاعات اثبات ذخایر، تضمین کرد که تمام اطلاعات جهت شفاف‌سازی در این زمینه را به صورت عمومی منتشر خواهد کرد. این صرافی آدرس کیف‌پول‌های عمومی و فعالیت‌های دورن زنجیره‌ای را نیز منتشر کرده است.

در کنار انتشار مکانیسم درخت مرکل، اپدیت‌های جدیدی در جهت افزایش شفافیت از جمله استفاده از اشخاص ثالث جهت بازرسی داده‌های اثبات ذخایر (PoR) و افزودن ZK-SNARKs به متد‌های PoR نیز بکار گرفته خواهند شد.

توضیحات صرافی بایننس

روش استعلام معاملات در صرافی بایننس به کمک درخت مرکل (منبع: Binance)

بررسی اثبات ذخایر در کوین‌مارکت‌کپ

مدیرعامل بایننس در هفته گذشته نیز با در اختیار قرار دادن اطلاعات مرتبط با اثبات ذخایر بایننس، شفافیت خود را در وبسایت کوین‌مارکت‌کپ نیز اثبات کرد. به کمک قابلیت جدید این پلتفرم، کاربران می‌توانند صرافی‌ها را از جهت اثبات ذخایر مورد ارزیابی قرار دهند.

با ایجاد چنین قابلیتی، بسیاری از پلتفرم‌‌های ارز دیجیتال به صورت داوطلبانه، داده‌های خود را در اختیار این پلتفرم قرار داده‌اند تا اعتبار آنها از لحاظ اثبات ذخایر مورد سنجش قرار گیرد. لب چین‌لینک، بیت‌فینکس و بای‌بیت از پلتفرم‌هایی بودند که پیش ‌قدم این اقدام شدند.

درخت مرکل چیست

درخت مرکل که با نام «درخت هش» نیز شناخته می‌شود، نموداری درختی است که به عنوان ساختاری برای نمایش داده‌ها به کار می‌رود. ارزهای دیجیتالی همچون بیت‌کوین، از درخت مرکل استفاده می‌کنند. هر برگ درخت مرکل یک «هش‌» است. این هش‌ها در واقع همان اطلاعات بلاک هستند که به صورت هش‌های رمزنگاری‌شده درآمده‌اند.

برای درک این مفهوم، اجازه دهید که ابتدا تابع هش را معرفی کنیم. این درخت به تنهایی قادر است تا مجموعه زیادی از تراکنش‌های بلاک را در خود خلاصه کند. در واقع، کاربر با بررسی درخت مرکل می‌تواند تأیید کند که یک تراکنش، بخشی از بلاک هست یا خیر.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.