کد مطلب: ۷۲۸۹۴۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مرحله آزمایشی روپیه دیجیتال اجرا می‌شود

مرحله آزمایشی روپیه دیجیتال اجرا می‌شود

کشور هند به عنوان یکی از ده‌ها کشوری که در حال آماده‌سازی برنامه رمزارز ملی خود هستند، اعلام کرده است که در دسامبر سال جاری میلادی مرحله آزمایشی فروش عمده روپیه دیجیتال را اجرا خواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ بانک مرکزی هند، مرحله آزمایشی فروش عمده‌ رمزارز ملی هند با نام روپیه دیجیتال را در یک ماه آینده (دسامبر ۲۰۲۲) آغاز خواهد کرد. هند از کشورهای پیشرو در زمینه رمزارز ملی (CBDC) بوده است.

روپیه دیجیتال

روپیه دیجیتال قرار است به عنوان مکملی برای سیستم فعلی پرداخت در هند مورد استفاده قرار بگیرد و جایگزین آن نیست. روپیه دیجیتال در ماه آینده توسط بانک مرکزی هند (RBI) به صورت آزمایشی به فروش عمده گذاشته خواهد شد. بر اساس گزارش اکونومیکس تایمز هند، پروژه روپیه دیجیتال در مراحل پایانی آماده‌سازی برای فروش است. بانک ایالتی هند، بانک بارودا، بانک ICICI، بانک HDFC و اتحادیه بانک هند تعدادی از شرکت‌کنندگان در این مرحله آزمایشی هستند. طبق ‌برنامه‌ریزی این پروژه، تمام بانک‌های تجاری کشور هند در آینده به این برنامه اضافه خواهند شد.

فرآیند مرحله آزمایشی روپیه دیجیتال

هر بانکی که در مرحله آزمایشی فروش قرار دارد، رویپه دیجیتال را بین ۱۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر تست خواهد کرد. در ضمن، برای یکپارچه کردن سیستم پرداخت جدید، بانک‌ها با پلتفرم‌های Paynearby و Bankit همکاری خواهند کرد. زیرساخت‌های رمزارز ملی هند توسط سازمان ملی پرداخت‌های هند (NPCI) آماده شده است. طبق منابع غیررسمی، روپیه دیجیتال قابلیت نگهداری در کیف‌پول را خواهد داشت و این پروژه تنها در شهر‌های منتخب اجرا خواهد شد. پذیرندگان و دارندگان در این مرحله باید کیف‌پول‌های مخصوصی را برای استفاده از روپیه دیجیتال نصب کنند، اما طبق برنامه‌ی دولت هند، روپیه دیجیتال به سیستم فعلی بانکی افزوده خواهد شد.

245830 351

پروژه رمزارزهای دیگر کشور‌ها

از سال ۲۰۲۱، بسیاری از کشورها به صورت رسمی و جدی برنامه‌های رمزارز‌ ملی خود را معرفی کرده‌اند. برای مثال دولت استرلیا اعلام کرده است که ارز دیجیتال ملی خود را تا اواسط سال ۲۰۲۳ به مرحله اجرای آزمایشی خواهد رساند. بانک‌های مرکزی نروژ، سوئد، روسیه نیز از دیگر کشور‌هایی بودند که برنامه‌های خود در این حوزه را اعلام کردند. کشور ایران نیز به طور رسمی سند پیش‌نویس رمزارز ملی ایران با عنوان ریال دیجیتال را در آبان ماه سال جاری منتشر کرده است.

آینده رمزارز در هند

به دلیل اینکه کشور هند ریاست گروه G-20 را از اول دسامبر ۲۰۲۲ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ بر عهده خواهد داشت، پیش‌بینی می‌شود که هند نقش مهمی در شکل‌دهی قوانین بازار رمزارز در جهان خواهد داشت. وزیر دارایی هند، نیرمالا سیتارامان اعلام کرده است که رمزارز‌ها بخشی از برنامه‌های این کشور است. او همچنین برنامه دارد تا چارچوبی استاندارد برای فعالیت رمزارز‌ها به گروه G-20 ارائه کند.

روپیه هند در گروه G20

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.