کد مطلب: ۶۱۹۳۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا بیت‌کوین هک نمی‌شود؟

چرا بیت‌کوین هک نمی‌شود؟

«شبکه بلاکچین غیرقابل هک است.» شاید این اصلاح را بارها شنیده باشید اما چه چیزی شبکه غیرمتمرکز را غیرقابل هک می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاید وقتی به کسی بگویید بلاکچین غیرقابل هک است مثال‌های بسیاری از هک صرافی‌های بزرگ و سرقت‌های تاریخی از این صرافی‌ها برایتان نقل کند اما اصولا اکثر مواقع بسیاری هک یک صرافی متمرکز را با هک یک بلاکچین غیرمتمرکز اشتباه می‌گیرند. هک کردن بلاکچین یک موضوع نادر، به شدت دشوار و هزینه‌بر است. در اصلاح عامیانه هک کردن بلاکچین به دردسرش نمی‌ارزد.

اینکه بلاکچین غیرقابل نفوذ است قبول! اما چه چیزی باعث می‌شود یک سیستم غیرمتمرکز غیرقابل نفوذ باشد؟

چرا بلاکچین غیرقابل نفوذ است؟

بلاکچین‌های اکثر ارزهای دیجیتال سیستمی همتا به همتا (p2p)، منبع‌باز و عمومی هستند که به همه افراد اجازه می‌دهد از بستر موجود استفاده کنند. این برای ایجاد شفافیت و جذب کاربران بسیار مهم است.

یک بلاکچین مکانیسم‌های تکنولوژی مختلفی را شامل می‌شود که همگی برای یک هدف مشترک کار می‌کنند. مثلا برخی مکانیسم‌های توافقی مانند اثبات کار و اثبات سهام وجود دارد که به کاهش حملات سایبری کمک می‌کند.

ماهیت غیرمتمرکز بودن یک شبکه به این معنا است که این شبکه در چندین کامپیوتر و دستگاه توزیع شده و این باعث می‌شود که کسی نتواند نقطه‌ای برای نفوذ به شبکه پیدا کند. به عبارتی هیچ راهی برای بریدن سر مار وجود ندارد چون عملا سری وجود ندارد.

الگوریتم درهم‌سازی (هش‌ریت)

هر تراکنش یک بلوک نامیده می‌شود و اتصال چند تراکنش یک زنجیره بلوکی می‌سازد.

هر بلوک دارای عناصر خاصی است که آن را منحصر به فرد می‌کند. الگوریتم هش شبکه جزئیات را تعیین می‌کند به عنوان مثال بیت‌کوین از تایع هش دوگانه SHA-256 استفاده می‌کند که داده‌های تراکنش را می‌گیرد و آن را به یک هش ۲۵۶ بیتی تبدیل می‌کند.

یکی از راه‌هایی که برخی برای هک کردن بلاکچین پیشنهاد می‌کردند مهندسی معکوس بلوک‌های بلاکچین است اما بلوک‌ها خروجی متفاوتی دارند و بلاکچین با این روش هم قابل هک نیست.

هر چه تعداد بلوک‌های تایید شده و تعداد کسانی که ارز دیجیتال دارند بیشتر شود قدرت شبکه به دلیل افزایش هش‌ریت بالاتر می‌رود و احتمال هک شدن شبکه کمتر می‌شود.

«اگر یک هکر بخواهد یک بلاکچین را با استفاده از مهندسی معکوس هک کند باید بیش از ۵۱ درصد قدرت شبکه را بدست آورد»

این روش برای هکرها بسیار گران تمام می‌شود. با توجه اندازه بلاکچین‌هایی مانند اتریوم و بیت‌کوین این روش از هک بلاکچین عملا غیرممکن است.

محاسبات کوانتومی

برخی فکر می‌کردند می‌توانند با استفاده از کامپیوترهای محاسبات کوانتومی هش‌ریت‌ها را بازخوانی کنند اما این موضوع هم امکان‌پذیر نیست چون اگر بخواهیم یک بلوک را با استفاده از محاسبات کوانتومی اجرا کنیم باید بلوک‌های باقی‌مانده را هم دوباره اجرا کنیم و این راه هم هزینه بسیار زیادی دارد.

البته برخی پیش‌بینی می‌کنند که نسل بعدی محاسبات کوانتومی می‌تواند بلوک‌های بلاکچین را بازخوانی و اجرا کند اما قطعا تا آن زمان سیستمی برای دفاع در مقابل حملات کوانتومی بوجود خواهد آمد.

داشتن ۵۱ درصد از سکه‌ها امکان‌پذیر است؟

در شبکه‌های بزرگ مانند بیت‌کوین و اتریوم داشتن ۵۱ درصد از سکه‌ها عملا غیرممکن است چون این ارزها علاوه بر قیمت بالا هولدرهای زیادی دارند که سکه‌ها را نمی‌فروشند. علاوه بر این حتی اگر یک هکر بتواند ۵۱ درصد از کل عرضه را در اختیار داشته باشد قیمت ارز دیجیتال آن شبکه به شدت افزایش پیدا می‌کند اما وقتی که سهامداران خرد متوجه مالکیت زیادی یک نهنگ شوند قطعا اقدام به فروش سکه‌های خود می‌کنند و این یعنی هکر عملا چیزی جز خراب کردن شبکه و ضرر مالی زیاد بدست نیاورده است.

بلاکچین‌ها چگونه هک می‌شوند؟

اگرچه بارها گفتیم هک کردن بلاکچین کاری سخت و هزینه‌بر است اما اگر راستش را بخواهید غیرممکن نیست.

هک شدن یا نشدن یک بلاکچین به قدرت شبکه بستگی دارد. مثلا اگر تعداد ماینرها و مشارکت‌کنندگان شبکه کم باشند سیستم آسیب‌پذیر می‌شود. ارزهایی مانند بیت‌کوین گلد، گرین، اتریوم کلاسیک و الکترونیوم ارزهایی هستند که در مقاطعی به حمله هکرها ضعف نشان دادند اما هک نشدند. اتریوم کلاسیک مانند بیت‌کوین از سیستم اثبات کار استفاده می‌کند اما ماینرها و مشارکت‌کنندگان کمتری دارد و این باعث می‌شود شبکه در مقابل حمله هکرها نفوذپذیر باشد.

نرخ هش اتریوم کلاسیک ۱٫۶ ترا هش در ثانیه و بیت‌کوین ۱۱۷/۹ ترا هش در ثانیه است.

هک بلاکچین به کدام سو می‌رود؟

تاکنون هیچکس به تنهایی یک بلاکچین را هک نکرده و اصولا گروه‌های هکر با استخدام افراد تیم توسعه و امنیت یک شبکه توانستند به شبکه نفوذ کنند اما با گسترش فناوری و افزایش گره‌ها در شبکه امکان هک بلاکچین عملا به صفر خواهد رسید.

بلاکچین از روش‌های روز برای مقابله با هکرها استفاده می‌کند و با این تکنولوژی احتمال حمله‌های سایبری به صفر می‌رسد.

بعد از این مقاله اگر کسی را ملاقات کردید که اصرار دارد بلاکچینی هک شده می‌توانید از کلمات مودبانه برای اثبات عدم هک بلاکچین استفاده کنید.

آخرین اخبار رمزارزها را در صفحه ارز دیجیتال تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ای ملت دیدید که ارز دیجیتال و بیت کوین چطوری ریزش کرد.این دیگه بورس نیست که به روحانی ورییسی فحش بدید این بازار ها همینه اگه اینجوری بود هیچ کس کار نمی کرد همه می شدند معامله گر!

    • ناشناس

      آره مشکل همینه
      منم میگفتم بهشون اقا اگه قرار بود سود قطعی بالای تورم بده که هیچکس کار نمی‌کرد! دو سه سال اصلا ده سال پس انداز می‌کرد بعدش می‌رفت تفریح.

    • ناشناس

      کسی که دانش نداره چرا سرمایه گذاری کنه اصن؟.
      هیچی بلد نیستن بعد مقصر ضرر خوشون رو روحانی میدونن

  • ناشناس

    اصولا هدف بدست آوردن پوله و نه سامانه؛ در نتیجه اصلا به دنبال چنین چیزی نیستن(کنترل کل بلاکچین بیت‌کوین یا هر ارز مجازی‌ای) که بخوایم شدنش رو بررسی کنیم. دقیقا مثل پیام‌رسان‌های مشهور که حواس رو میبرن سمت شکست ناپذیری AES256 درحالی که بحث یه چیز دیگه هست و ربطی به قدرت اس اس ال نداره. اگه با اس اس ال همه چیز حل بود که اینهمه هک نداشتیم!
    خلاصه اینکه مهم نیست چقدر روش رمزنگاری یا هش قدرتمندی دارن، مهم اینه کلی راه برای خالی کردن کیف پول وجود داره.
    مسئله بعدی هم اینه که خود سیستم بلاکچین هم قابل هک هست، به طرق مختلفی. اما این روش‌ها صرفه ندارن، به دلیلی که گذشت! نه بخاطر امنیت ذاتی.

  • حبیب

    عالی ….ممنون…ازصرافی ایران پاسارگاد…خسته نباشیددوستان عزیز