کد مطلب: ۶۶۰۳۷۵

تجارت‌نیوز در رابطه با بخش تاریک بازار رمزارزها در ایران گزارش می‌دهد:

۳ درصدی‌های ارز دیجیتال!/ مبادلات تاریک رمزارزها در ایران

۳ درصدی‌های ارز دیجیتال!/ مبادلات تاریک رمزارزها در ایران

حدود نیمی از حجم معاملات بازار رمزارزها در داخل کشور تنها در قالب ۳ درصد از تراکنش‌ها (از نظر تعدادی) رقم می‌خورد و نیمی دیگر از حجم معاملات این بازار مربوط به ۹۷ درصد دیگر از تراکنش ‌هاست. نکته مهم این است که نیمه اول در بخش تاریک بازار انجام می‌شود. اما این به چه معناست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، صرافی تترلند اخیرا گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد ۴۳ درصد از حجم تبادلات بازار رمزارز ایران در قالب ۳ درصد از تعداد تراکنش ها رقم می‌خورد. تراکنش‌هایی که می‌توان صاحبین آنها را سه درصدی‌های بازار ارز دیجیتال خواند.

نکته مهم اما این است که این تعداد تراکنش (۳ درصد) که حدود نیمی از حجم معاملات بازار رمزارزها را تشکیل می‌دهد خارج از فضای سکوهای تبادل رمزارزی یا همان صرافی‌های ارز دیجیتال انجام می‌شود.

در گزارش جدید تترلند آمده که این تراکنش‌‌ها شامل معاملات شخص به شخص، واسطه‌ها، توزیع‌کنندگان، معاملات صرافی‌های سنتی و معاملات بین صرافی‌های ارز دیجیتال است.

براساس این گزارش، تنها ۵۷ درصد از تراکنش‌های رمزارزی در ایران از طریق سکوهای تبادل رمزارز یا همان صرافی‌ها انجام می‌شود. این یعنی فقط ۵۷ درصد از حجم تراکنش‌ها را کسانی انجام می‌دهد که در صرافی‌ها احراز هویت شده‌اند و ۴۳ درصد از حجم تراکنش‌ها عملا در بخش تاریک بازار انجام می‌شود.

گزارش سالانه تترلند

معاملات ۲ هزار میلیاردی در بازار تاریک

حالا بیایید یک محاسبه سرانگشتی از رقم حدودی تراکنش‌های تاریک در بازار رمزارزهای ایران انجام دهیم. براساس گزارش‌ها زمانی که بیت‌کوین در اوج قیمتی خود یعنی محدوده ۶۹ هزار دلار معامله می‌شد، حجم تراکنش روزانه رمزارزها در ایران به ۵ هزار میلیارد تومان می‌رسید.

حالا براساس گزارش سالانه این صرافی ارز دیجیتال، ۴۳ درصد حجم معاملات ۵ هزار میلیارد تومانی می‌شود رقمی حدود ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان. این یعنی در آن بازه زمانی، روزانه حدود ۲ هزار میلیارد تومان رمزارز از درگاه‌های غیررسمی و بدون احراز هویت مبادله می‌شده است.

البته باید این را هم بدانید که حجم تراکنش ۵ هزار میلیارد تومانی برای سال ۱۴۰۰ بود که بیت‌کوین در اوج قیمتی خود قرار داشت. گزارش تترلند هم از تراکنش‌های بازار رمزارزها مربوط به همان سال گذشته است.

رشد ۲٫۷ برابری تعداد صرافی‌ها ارز دیجیتال

در حالی ۴۳ درصد معاملات بازار ارز دیجیتال خارج از صرافی‌ها انجام می‌شود که تعداد سکوهای تبادل رمزارز در ایران رشد قابل توجهی داشته است. در سال ۹۵ تنها ۷ سکوی تبادل رمزارز فعال در ایران وجود داشت. اما در پایان سال ۱۴۰۰ این تعداد به ۳۳۷ عدد رسیده که رشد ۴۸ برابری را نشان می‌دهد.

تعداد سکوهای فعال و شناسایی شده رمز ارز در ایران حتی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ هم ۲٫۷ برابر بیشتر شده و از ۱۲۲ به ۳۳۷ عدد رسیده است.

2 1

گزارش سالانه تترلند

این آمارها نشان می‌دهد که تعداد صرافی‌های مجاز به فعالیت در ایران برای انجام معاملات رمزارز کم نیست. با اینحال بسیاری از کاربران همچنان معاملات خود را در بخش تاریک بازار انجام می‌دهند.

این در حالی است که در سال‌های اخیر بحث های گسترده‌ای درباره قانونگذاری حوزه رمزارزها بین نهادهای حاکمیتی در جریان بود. اما همچنان هم به نتیجه مشخصی نرسیده است.

حال با توجه به ادعای این گزارش که فقط حدود ۵۷ درصد از حجم تبادلات رمز ارزی کشور از درگاه‌هایی اتفاق میفتد که در آن کاربر کاملا احراز هویت می‌شود، باید دید که نهادهای قانون‌گذار که برای قانون گذاری همین قسمت شفاف و در دسترس بازار هم به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند، برای رصد، کنترل و قانون‌گذاری ۴۳ درصد دیگر که تراکنش‌های بسیار حجیم‌تری هم دارند، چه تدبیری می‌اندیشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.