کد مطلب: ۶۹۲۱۱۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کشف مواد شیمیایی پایدار در قطب جنوب/ راه مقابله با PFAS چیست؟

کشف مواد شیمیایی پایدار در قطب جنوب/ راه مقابله با PFAS چیست؟

بر اساس اندازه‌گیری‌های انجام شده توسط دانشمندان، آب باران در هیچ کجای دنیا برای آشامیدن بی‌خطر نیست. PFAS یا مواد شیمیایی پایداری که انسان تولید کرده در چرخه‌های زیستی زمین مشاهده و گزارش شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، به‌تازگی دانشمندان مواد شیمیایی پایدار (PFAS) را در آب باران حتی در سرزمین‌های دورافتاده مانند فلات تبت و قطب جنوب کشف کرده‌اند.

نویسنده ارشد این مطالعه به خبرگزاری فرانسه گفت: «بر اساس اندازه‌گیری‌های انجام شده، آب باران در هیچ کجای دنیا برای آشامیدن بی‌خطر نیست.»

وی افزود: «این مواد شیمیایی به اندازه‌ای «پایدار» هستند که ممکن است هرگز از سیاره ما ناپدید نشوند.»

اما مواد شیمیایی پایدار چیست؟ و آیا بشر می‌تواند این آلودگی دست‌ساز خود را از زمین محو کند؟

PFAS چیست؟

PFAS را می‌توان گروه بزرگی از هزاران ماده شیمیایی پیچیده ساخته دست بشر تعریف کرد. آنها در طیف وسیعی از محصولات مانند ماهیتابه‌های نچسب، بسته‌بندی مواد غذایی، فوم آتش‌نشانی و لوازم بهداشتی استفاده می‌شوند.

این مواد شیمیایی به دنبال افزایش موارد کاربرد در دهه ۵۰ میلادی محبوب شدند.

اما، چرا به PFAS، مواد شیمیایی پایدار گفته می‌شود؟ علت این است که این ماده شیمایی برای مدت بسیار طولانی در محیط باقی می‌مانند. همچنین، PFAS دارای زنجیره‌ای از اتم‌های کربن و فلوئور است. به دلیل این پیوند قوی، برخی از انواع این مواد شیمیایی به مدت بیش از ۱۰۰۰ سال تجزیه نمی‌شوند.

چه خطری برای سلامتی انسان دارند؟

یکی از محققان حوزه اقتصاد سبز در این باره می‌گوید که بر اساس مطالعاتی که در این بخش انجام گرفته؛ PFAS با طیف وسیعی از خطرات سلامتی از جمله اختلال هورمونی، سرکوب سیستم ایمنی، سرطان کلیه و مشکلات باروری مرتبط بوده است.

چه کاری می‌توان انجام داد؟

دانشمندان می‌گویند از آنجایی که PFAS در محیط بسیار پایدار است، پاکسازی آلودگی ناشی از آن احتمالا گران خواهد بود و این کار دهه‌ها یا حتی بیشتر طول می‌کشد. به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از یورونیوز، به همین دلیل، دستورالعمل‌های مبارزه با مواد شیمیایی در ۲۰ سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

اتحادیه اروپا در مورد PFAS چه می‌کند؟

به گفته کارشناسان، لازم است استفاده غیرضروری از PFAS را هر چه زودتر متوقف کنیم.

در همین ارتباط، کسب و کارها و تعداد زیادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به سمت حذف این ماده شیمیایی در مرحله تولید محصولات حرکت کرده‌اند.

افزون بر این، تمام PFAS مورد هدف «سم‌زدایی بزرگ» در اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند که از آن به‌عنوان بزرگترین طرح ممنوعیت مواد شیمیایی سمی توسط اتحادیه نام برده می‌شود. این طرح با هدف استفاده از قوانین موجود برای غیر قانونی کردن بکارگیری مواد سمی مرتبط با سرطان، دیابت، ناباروری و سایر خطرات سلامتی دنبال می‌شود. در ضمن، فهرست اقدامات برنامه‌ریزی شده هم به طور مرتب مورد بررسی قرار می‌گیرند و به‌روز رسانی می‌شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.