کد مطلب: ۶۰۰۰۶۱

سیگنال نروژی برای بیت‌کوین! / حمایت از محیط زیست در مقابل استخراج بیت‌کوین

سیگنال نروژی برای بیت‌کوین! / حمایت از محیط زیست در مقابل استخراج بیت‌کوین

کشور نروژ درباره استخراج بیت کوین تصمیم جدیدی گرفته و با این تصمیم به دنبال آن است که اثرات زیست‌محیطی استخراج رمز ارز را برطرف کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروزه استخراج رمز ارزها در جهان رو به افزایش است و این استخراخ نیاز به برق دارد. از طرفی مصرف برق زیاد ماینرها باعث به‌وجود آمدن برخی اثرات مخرب زیست محیطی می‌شود. کشورهایی همچون نروژ و سوئد به دلیل ارزان بودن هزینه انرژی برق مقصد اصلی استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال قرار گرفته است.

به گزارش یورونیوز ، مصرف انرژی بیش از حد ماینرها باعث شده تا مسئولین نروژ بیانه‌ای در این باره صادر و راهبردهای سیاسی و مقررات را دوباره بازخوانی کنند و یک سری محدودیت‌ها برای استخراج ارزهای دیجیتال منظور کنند.

یک وزیر دولت نروژ گفته است که نروژ در حال بررسی اقدامات سیاستی است که می‌تواند اثرات زیست‌محیطی استخراج رمز ارز را برطرف کند.

بیورن آریلدگرام، وزیر دولت محلی و توسعه منطقه‌ای نروژ گفت:«اگرچه ممکن است مزایای استخراج ارزهای دیجیتال و اساس کار آنها در بلندمدت مفید باشد اما توجیه استفاده گسترده از انرژی‌های تجدیدپذیر دشوار است. هم‌اکنون ما در حال بررسی سیاست‌های بالقوه مقدار مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر به منظور رسیدگی به چالش‌های مربوط به ارز دیجیتال هستیم. ما در این موضوع نگاهی به راه‌حل‌های ارائه شده توسط تنظیم‌کننده‌های سوئدی خواهیم داشت و هدف ما داشتن قوانین مشترک با اروبا در این حوزه است».

درحالی که گرام جزئیات بیشتری در رابطه با سیاست‌های تحت بررسی ارائه نکرد، گفت،«اگر نروژ مجبور به دنبال کردن مقررات تنظیم شده توسط سوئد باشد، برنامه‌ها شامل سختگیری‌ها برای فعالیت‌های استخراج ارزهایی مانند بیت‌کوین که مقدار قابل توجهی برق مصرف می‌کند خواهد شد».

یک کمیسیون اروپایی که هرگونه مقررات ارزهای دیجیتال را در سطح اروپا وضع می‌کند، می‌گوید که سرمایه‌داران را تشویق کرده تا از استخراخ ارزهای دیجیتال به سمت فعالیت‌های کم تقاضاتر مانند اثبات سهام یا پروتکل‌هایی مانند مدل‌های اجماع ترکیبی منتقل کند.

هزینه‌های زیست‌محیطی استخراج رمز ارز!

نظرات گرام پس از سخنان مدیر خدمات مالی سوئد و تنظیم کنندگان حفاظت از محیط زیست بیان شد که خواستار ممنوعیت برای استخراج در سراسر اروپا، بعد از افزایش چند صد درصدی مصرف انرژی ماینرهای بیت کوین در نروژ بین ماه‌های آوریل و آگوست سال جاری شدند.

در استخراج با ماینر، کامپیوترها باید معادلات پیچیده ریاضی را در ازای تایید تراکنش‌ها در شبکه مورد نظر را انجام دهند. این پروسه به گونه‌ای طراحی شده است که با افزایش تعداد بلاک‌های تایید تراکنش‌ها، دشوارتر می‌شود که قدرت محاسباتی و در نتیجه انرژی بیشتری مورد نیاز است.

ریسینگیر، مدیر آژانس محافظت محیط زیست و اریک تدین، مدیر سازمان نظارت مالی سوئد می‌گویند:«سوئد برای تغییر شرایط خدمات ضروری به انرژی تجدیدپذیر مورد هدف تولیدکنندگان دارایی‌های کریپتو نیاز دارد و افزایش استفاده ماینرها توانایی ما را برای تحقق توافقنامه پاریس تهدید می کند».

هر دو کشور نروژ و سوئد و همچنین کشورهای اسکاندیناوی مانند ایسلند، به مقصد دلخواهی برای استخراج کنندگان بیت‌کوین، به‌دلیل فراوانی انرژی‌های تجدیدپذیر و هزینه پایین انرژی برق، تبدیل شده‌اند. آمارها نشان داده‌اند که نروژ در نیمه اول سال ۲۰۲۱، کمترین هزینه برق غیرخانگی را برای مصرف کنندگان برق در منطقه اقتصادی اروپا داشته است که بیش از ۹۰ درصد انرژی مصرفی کشور توسط منابع تجدیدپذیر هیدروالکتریکی یا برق آبی تامین می‌شود.

همچنین گرام افزود:«در نتیجه ما می‌خواهیم منابع انرژی تجدیدپذیرمان در راهی مصرف شود که باعث به‌وجود آمدن ارزشی شود که در راستای محافظت از سیاست‌های زیست محیطی است».

پس از تصمیم سال ۲۰۱۶ مبنی بر اعطای معافیت‌های مالیاتی به مراکز داده در تلاش برای جذب آنها به این کشور، هزینه فرصت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تأمین انرژی استخراج کریپتو به موضوع داغ در نروژ تبدیل شد. طبق این گزارش ترجمه شده توسط تجارت‌نیوز، در سال ۲۰۱۸ قانون‌گذار اسپن بارث اید، که اکنون وزیر تازه منتصب محیط زیست نروژ است این موضوع را در پارلمان این کشور مطرح کرد. او همچنین پرسید که «چگونه وزیر می‌خواهد از تبدیل نروژ به قطب جهانی استخراج بیت‌کوین جلوگیری کند؟ و همچنین مصرف برق یک اقتصاد سوداگر، چگونه صنعت گسترده برق نروژ را جابجا خواهد کرد؟».

انتقال دیجیتالی اروپا!

زمانی که از کمیسیون اروپایی پرسیده شد آیا از سیاستی در سراسر اروپا مبنی بر ممنوعیت استخراج حمایت می‌کند، یکی از سخنگویان گفت که در حال کار برای ترویج تکنولوژی‌های پایدارتر بلاک چین هستند.

همچنین این کمسیون گفت که اهداف کاهش مصرفی جاه‌طلبانه‌ای را برای بخش دیجیتال و تکنولوژی‌های ارتقاع یافته با مصرف انرژی کم از طریق تامین مالی به استارت آپ‌ها و توسعه مستقیم یک بخش عمومی از شبکه بلاک چین، در نظر گرفته است.

همچنین سخنگوی کمیسیون افزود:«مساله تاثیر استخراج رمز ارز به‌عنوان یک عمل در مصرف انرژی و گازهای گلخانه‌ای بعد‌های جدی بین‌المللی دارد. بیشتر استخراج رمز ارز در خارج از اروپا در حال رخ دادن است که این کشورها باید برای کاهش اثر گلخانه‌ای، استراتژی‌های مخصوص به خود را در نظر بگیرند و همچنین استخراج رمز ارز به تنهایی در توافق تغییرات آب و هوایی پاریس، ممنوع یا مورد هدف قرار نگرفته است.

این سخنگو گفت:«کمیسیون از تحولات کشورهایی مانند چین که استخراج رمز ارزها در آن‌ها ممنوع شده آگاه است و به گفتگوهای منظم خود با کشورهای عضو از جمله سوئد و مسئولان آن، ادامه خواهد داد».

طبق این گزارش در این خصوص وزارتخانه‌های محیط زیست ایسلند و سوئد حاضر به پاسخگویی نشدند.

مهم‌ترین اخبار حوزه اقتصاد سبز را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خیلی جالبه کسانی که اینقدر دغدغه ی محیط زیست دارن، درباره ی نابودی (قطع کردن) درختان و انتشار کربن بیش از ده برابر بیت کوین برای چاپ پول فیات، سکوت کرده اند!!