کد مطلب: ۷۰۳۳۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش ۲برابری گرسنگی در جهان

افزایش ۲برابری گرسنگی در جهان

گزارش آکسفام نشان می‌دهد آمار گرسنگی در دنیا رو به افزایش است و کشورهای آفریقایی که کمترین میزان تولید دی اکسید کربن دارند، بیشترین هزینه آن را خواهند پرداخت.

به گزارش تجارت‌نیوز، گرسنگی به دلیل تغییرات شدید آب و هوایی دو برابر شده است. آکسفام گزارش داده مردم در ۱۰ کشور جهان بیش از دو برابر بیشتر از شش سال قبل، با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند. در حال حاضر، بیشتر از ۴۸ میلیون نفر در ۱۰ کشور درگیر گرسنگی هستند. در حالی که در سال ۲۰۱۶، جمعیت ۲۱ میلیون نفری از این مشکل رنج می‌بردند.

در این بین، ۱۸ میلیون نفر از ساکنان مناطق گرمسیر در معرض خطر مرگ ناشی از گرسنگی هستند. هفت نقطه از کانون‌های بحران آب و هوایی در گزارش آکسفام با موضوع «گرسنگی در جهان و گرمایش» در آفریقا واقع شده است.

گرسنگی ریشه در تغییرات اقلیمی دارد

گرسنگی تنها یکی از پیامدهای منفی تغییرات آب و هوایی در جهان است. در سال جاری، اکثر کشورهای جهان درگیر گرمای بی‌سابقه بودند. همزمان با شروع گرم‌ترین ماه سال در ایران، تب داغ تابستان اکثر استان‌های کشور را فراگرفت. اهواز هم به گرم‌ترین نقطه زمین تبدیل شد. در گوشه دیگری از جهان، قاره سبز در گرمای استثنائی گرفتار آمد. دمای برخی از کشورهای اروپایی مثل اسپانیا هم به حدود ۵۰ درجه سانتیگراد رسید.

بر اثر موج گرما که از تغییرات شدید آب و هوایی ناشی می‌شود، یک منبع رسمی از مرگ ۴هزار و ۶۰۰ نفر در اروپا خبر دادند. این رشته موج‌های شدید گرما در سراسر اروپا همراه با هوای غیرعادی به ثبت رکوردهای دما، خشکسالی و آتش‌سوزی منجر شد. همچنین، آثار آن به اشکال مختلف بر طبیعت مشهود است. گزارش بی بی سی در مردادماه امسال نشان می‌داد که میزان زمین‌های سوخته شده در نتیجه آتش‌سوزی در سراسر اتحادیه اروپا بیش از سه برابر بیشتر از چیزی است که تا اواسط جولای انتظار می‌رفت. پایان زمستان‌های سرد و افزایش بارش سیل و طوفان دیگر نتایج بحران شدید اقلیمی هستند.

حوادث ناشی از بحران آب و هوا ۵برابر شده است

در بخش دیگری از گزارش آکسفام آمده است که «تغییرات آب‌وهوایی، دیگر فقط یک بمب‌ ساعتی نیست، بلکه بمبی است که در مقابل چشمان ما منفجر می‌شود.» این گزارش می‌افزاید: بحران آب و هوایی از جمله خشکسالی، طوفان و سیل را به ارمغان آورده و شمار اینگونه حوادث ظرف ۵۰ سال گذشته پنج برابر شده است.

به گزارش ایرنا از مطالعه جدید آکسفام، سومالی، هائیتی، جیبوتی، کنیا، نیجر، افغانستان، گواتمالا، ماداگاسکار، بورکینافاسو و زیمبابوه از جمله ۱۰ کشوری هستند که به شدت از بحران اقلیمی متاثر شده‌اند.

پیامد بحران اقلیمی

کشورهای فقیر قربانی ثروتمندان

کشورهای فقیر سهم ناچیزی در انتشار گاز دی اکسید کربن دارند، با اینحال بیشترین تاثیر را از بحران آب و هوا می‌گیرند. این در حالیست که کشورهای عضو گروه بیست که ۸۰ درصد از اقتصاد دنیا را در دست دارند، بیش از سه‌چهارم دی‌اکسید کربن در جهان را تولید می کنند.

پیامدهای بحران اقلیمی در کشورها

تغییرات آب و هوایی در کشورهای مختلف پیامدهای متفاوتی به دنبال دارد. در همین زمینه، بی بی سی طی گزارشی آورده که افزایش دمای هوا، اروپا را در برابر سیل آسیب‌پذیر می‌کند. زمین‌های کشاورزی در کشورهای خاورمیانه به بیابان تبدیل می‌شوند. کشورهای جزیره‌ای ممکن است در زیر آب دریا ناپدید شوند. خشکسالی و کمبود مواد غذایی در کشورهای آفریقایی، خشکسالی در غرب ایالات متحده و گرما و خشکسالی در استرالیا به احتمال قوی رخ خواهند داد.

دولت‌ها و افراد چه کار می‌کنند؟

تعهد کشورها به حفظ گرمایش جهانی تا ۱.۵ درجه سانتیگراد در توافقنامه مهم پاریس، ارائه برنامه‌های کاهش کربن در کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی و به صفر رساندن کربن خالص تا ۲۰۵۰ توسط دولت‌ها و عایق‌بندی خانه‌ها یا تبدیل سیستم گرمایش گازی به پمپ حرارتی برقی تنها بخشی از اقدامات دولت‌ها و افراد برای کاهش تاثیرات آب و هوایی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.