کد مطلب: ۶۸۱۱۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

داغ‌ترین هفته تابستان!/ مقصر گرمای بی‌سابقه زمین کیست؟

داغ‌ترین هفته تابستان!/ مقصر گرمای بی‌سابقه زمین کیست؟

همزمان با آغاز گرم‌ترین هفته تابستان، هشدارها نسبت به ثبت رکورد جدید در مصرف برق بالا گرفته و یکی از عبارات پُر تکرار کارشناسان هواشناسی در این روزهای داغ شده است.

تجارت‌نیوز، همزمان با آغاز گرم‌ترین هفته تابستان، هشدارها نسبت به ثبت رکورد جدید در مصرف برق بالا گرفته و یکی از عبارات پُر تکرار کارشناسان هواشناسی در این روزهای داغ شده است.

پیش‌بینی می‌شود پیش‌روی دمای هوا به سمت گرما در دو روز پایانی هفته به اوج خود برسد. بر این اساس اهواز گرم‌ترین نقطه زمین گزارش شده و داده‌های هواشناسی از افزایش نسبی دما در بیشتر نواحی تهران از یکشنبه تا آخر هفته خبر می‌دهند.

در ایران، سازمان‌های مسئول از قبل برای این توده هوای گرم آماده بودند. مدیرکل هوشمندسازی توانیر، گفته بود که «از شنبه علاوه بر آغاز روز‌های کاری، به طور متوسط روزی یک درجه دمای هوا افزایش می‌یابد که مصرف برق را زیاد می‌کند.»

تب داغ تابستان اکثر استان‌های کشور را هم فرا گرفته و در این بین، خوزستان که طی سال‌های اخیر جزو فهرست داغ‌ترین شهرهای جهان بوده؛ به دماهای ۴۹ درجه و حتی بالاتر رسیده است.

اطلاعات مرکز ملی خشکسالی کشور هم نشان می‌دهد که دمای کشور در ۵۰ سال اخیر حدود دو درجه گرم‌تر شده است. افزایش دمایی که از پایانِ زمستان‌های سرد، افزایش بارش سیل، آتش‌سوزی جنگل‌ها و خشکسالی بیشتر خبر می‌دهد.

قاره سبز گرفتار گرمای استثنائی

شاید درگیر بودن اقلیم خشک ایران با گرمای طاقت‌فرسا آن هم در آستانه آمدن داغ‌ترین ماه سال، چندان کسی را شگفت‌زده نکند اما اخبار مربوط به گرمای سوزان در قاره سبز هنوز تازگی دارد و به‌ویژه در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

به نظر می‌رسد بهترین واژه برای توصیف گرمای این روزهای کشورهای اروپایی، واژه «استثنائی» باشد؛ طوری که پیش‌بینی می‌شود دمای هوای سرزمین ماتادورها به ۴۶ درجه سانتیگراد هم برسد.

خسارت اقتصادی گرمای زمین چقدر است؟

در حالی تغییرات آب و هوایی متهم ردیف اول هجوم گرمای بی‌سابقه شناخته شده که تازه‌ترین گزارش گاردین، آمریکا را عامل اول تغییرات اقلیمی در جهان معرفی می‌کند.

به گفته کارشناسان، با افزایش تدریجی دمای جهانی و همزمان با آن، خشکسالی و کمبود بارندگی، انتظار می‌رود دوره‌های گرما شدیدتر و طولانی‌تر شوند.

طبق برآوردی که گاردین انجام داده، انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط آمریکا حدود ۲ هزار میلیارد دلار خسارت به کشورهای جهان وارد کرده است. آمریکا از این نظر در رتبه‌ای بالاتر از کشورهای چین، روسیه، هند و برزیل قرار گرفته و این در حالیست که این پنج کشور از سال ۹۰ تا به امروز خسارتی معادل ۶ هزار میلیارد دلار یعنی حدود ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان، به آنها خسارت وارد کرده‌اند. خسارتی که موج گرمای بی‌سابقه و نابودی محصولات کشاورزی را به دنبال داشته است.

آمریکا، عامل اول تغییرات اقلیمی در جهان

آمریکا، عامل اول تغییرات اقلیمی در جهان

نسخه اقتصاد سبز برای کشورها

اما اقتصاد سبز چه نسخه‌ای برای خنک شدن کشورهای جهان می‌پیچد؟ خبرگزاری ایسنا به نقل از ویفروم گزارش داده که «ایجاد دیوارها، سقف‌ها و دالان‌های سبز می‌تواند به شهرها در مناطق با بارندگی بیشتر ازجمله در اطراف استوا و شمال اروپا کمک کند زیرا بخار آب منتشر شده توسط گیاهان در طول فتوسنتز اثر خنک‌کننده‌ دارد.»

تعدادی از کشورها هم برای مقابله با گرمایش زمین و افزایش دمای هوا به درختکاری روی آورده‌اند که برای نمونه فرانسه در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که یک برنامه ۲۰۰ میلیون یورویی برای کاشت نهال در نظر گرفته است.

افزون بر اینها، بکارگیری معماری سنتی از جمله کوچه‌های باریک برای به حداکثر رساندن سایه‌ها یا استفاده از مصالح ساختمانی مثل سنگ آهک برای جذب رطوبت، سقف‌های رنگ روشن و خنک‌کننده می‌توانند راهکارهای خوبی برای کاهش گرما در ایران باشند. الگوبرداری از ساخت خانه‌های ایرانی مثل «خانه بروجردی‌ها» در کاشان که با راهروهایی مشترک بخش زمستان‌نشین را به تابستان‌نشین وصل می‌کردند، از دیگر راهکارهای موثر هستند.

کارشناسان همچنین ایجاد دیوارهای سبز که بخشی یا تمامی از آنها دارای پوشش گیاهی هستند، روشی می‌دانند که جدای از نمای دلنشین می‌توانند مزایای زیست محیطی زیادی مانند کاهش دمای هوا را به دنبال داشته باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.