خبر مهم:

کد مطلب: ۷۹۳۵۰۷

هفت نکته برای زندگی، کار و تحصیل در سال جدید

ساعت شروع به کار تهران در چهاردهم فروردین ۱۴۰۲

ساعت شروع به کار تهران در چهاردهم فروردین 1402

از فردا دوشنبه چهاردهم فروردین، کار و فعالیت روزانه سال 1402 آغاز می‌شود. در این گزارش به هفت نکته درباره آغاز به کار، تحصیل و زندگی در تهران سال 1402 گفته‌ایم از ساعت شروع به کار مدارس تا قیمت طرح ترافیک و کرایه تاکسی در سال جدید.

اگر تازه از سفر به تهران برگشته‌اید یا در طول ایام عید نوروز از دنیای اخبار دور بوده‌اید و حالا نمی‌دانید مثلا فردا چه ساعتی باید بچه‌ها را به مدرسه ببرید یا چه ساعتی برای کار بانکی بیرون بروید، تجارت‌نیوز بخشی از مهمترین اخبار اجتماعی حوزه شهری را در قالب یک گزارش کوتاه و کاربردی کنار هم آورده است. در این گزارش از ساعت شروع به کار مدارس و ادارات دولتی در سال 1402 آغاز کرده‌ایم و به سراغ هزینه‌های روزانه زندگی در پایتخت (مثل طرح ترافیک، کرایه تاکسی و …) البته با قیمت‌های مصوب جدید رفته‌ایم.

ساعت شروع به کار مدارس از چهاردهم فروردین

احتمالا به یاد دارید که در آخرین روزهای سال و همزمان با تعطیلی اکثر رسانه‌های نوشتاری، دولت با مصوبه‌ای در مورد ساعت شروع به کار مدارس جنجالی به راه انداخت و دغدغه‌ای به والدین شاغل افزود. اما در نهایت چه شد و بالاخره صبح چهاردهم فرودرین ماه 1402 چه ساعتی باید بچه‌ها را به مدرسه ببریم؟

مصوبه دولت، ساعت رسمی آغاز فعالیت مدارس را برای ابتدایی‌ها ۸ صبح و برای دبیرستانی‌ها ۷:۳۰ صبح تعیین کرده است اما پس طرح جنجالی این خبر، سخنگوی دولت اعلام کرد که با توجه به استمرار سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، در دو ماه باقی مانده، شروع به کار مدارس مطابق روال گذشته هم می‌تواند باشد! البته اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران هم تایید کرده که ساعت آغاز به کار مدارس تهران نسبت به سال گذشته تغییری نخواهد داشت.

ساعت شروع به کار ادارات و بانکها در سال 1402

براساس مصوبه دولت، ادارات کشور از ساعت 7 صبح چهاردهم فروردین ماه شروع به کار خواهند کرد. خدمات بانکداری در بانک‌ها نیم ساعت بعد از ادارات یعنی از ساعت 7:30 صبح آغاز می‌شود و ادارات ستادی در تهران هم مجاز هستند به صورت شناور بین 7 تا 9 صبح شروع به فعالیت کنند.

قیمت طرح ترافیک در سال جدید

طرح ترافیک تهران از صبحِ دوشنبه چهاردهم فروردین ماه کار خود را آغاز خواهد کرد، منتهی با افزایش 20 درصدی قیمت. شهرداری تهران پس از تعطیلات سیزده روزه نوروزی، از صبح دوشنبه و با تعرفه‌های جدید، طرح ترافیک تهران را اجرا خواهد کرد. به گفته یکی از معاونان شهردار تهران، قیمت طرح ترافیک سال 1402 شناور خواهد بود به این معنا که نرخ پایه عوارض سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵۲ هزار و ۵۶۰ تومان تعیین شده و میزان پرداخت عوارض تردد در محدوده طرح، بر اساس نخستین ورود و آخرین خروج خودروها و داشتن معاینه فنی برتر محاسبه خواهد شد.

جدول منتشر شده از سوی شهرداری تهران شیوه محاسبه طرح ترافیک در سال 1402 است.

جدول نرخ طرح ترافیک 1402

کرایه تاکسی سال 1402

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های صبح چهاردهم فروردین ماه، دعوا بر سر کرایه تاکسی است. رانندگان به قیمت‌های جدید اشاره می‌کنند و مسافران می‌گویند تا به صورت برچسب رسمی اعلام نشود کرایه جدید را نمی‌پردازند. بهای کرایه تاکسی در شهر تهران در سال 1402 چقدر است؟ شورای شهر در اسفندماه مصوب کرد که نرخ کرایه تاکسی سال 1402، به طور متوسط 45 درصد رشد کند. برآورد شورای شهر نشان می‌دهد که از 500 خط تاکسیرانی تهران، حداقل 50 خط تا 75 درصد رشد کرایه داشته باشند. به طور مثال کرایه 10 هزار تومانی، تا 17500 تومان افزایش خواهد داشت.

تاکسی در تهران

نکته مهم اینجاست که همچون هر سال دیگر، بهای کرایه تاکسی سال 1402 از اول اردیبهشت ماه اجرایی خواهد شد اما نبود نظارت معمولا باعث می‌شود از صبح چهاردهم فروردین ماه، خیلی‌ها کرایه‌های جدید را به رسمیت بشناسند، خصوصا که در تعطیلات نوروزی، تهران شاهدِ افزایش موردی کرایه تاکسی‌های اینترنتی نیز بود. نکته مهم دیگر بند پایانی مصوبه شورای شهر است که شهرداری تهران را مکلف کرده در صورت تغییر نرخ حامل‌های انرژی، اصلاحیه قیمت کرایه تاکسی را به آن شورا ارسال کند.

توصیه‌های ایمنی برای پدیده‌های جوی فروردین

تهران به لحاظ جوی، نوروز 1402 را با انواع پدیده‌ها پشت سر گذاشت؛ از تگرگ و کولاک در آخرین روزهای اسفند تا رنگین‌کمان عصر هفتمین روز بر فراز اتوبان مدرس. در چنین شرایطی، در صورت بازگشت به آپارتمان، چک کردن مسیرهای آب پشت‌بام‌ها، مشاعات ساختمان و زیرزمین‌ها و انباری‌ها به شدت توصیه می‌شود. از آنجایی که تهران هفته سرد و بارانی‌ای در پیش دارد و نوروزی طوفانی را پشت سر گذاشته، چک کردن لوله بخاری‌های و دودکش‌های خانه و محل کار بسیار حائز اهمیت است.

هوای تهران از دوشنبه چهاردهم فروردین‌ماه تا پایان هفته، همچنان سرد و در روزهایی با بارش باران همراه خواهد بود. سرعت باد در برخی روزها زیاد می‌شود و پیش از بروز تندبادهای احتمالی بهتر است از بسته بودن پنجره‌ها، بازبودن مسیرهای تردد هوا و ایمن بودن تجهیزات پشت‌بامی محل کار و زندگی خود مطمئن شوید.

سالِ 1402، سال بحران آب در تهران

دلخوش به این باران‌ها نباشید و از همین امروز مدیریت آب را در زندگی و محل کار خود اجرایی کنید. میزانِ خسارتی که خشکسالی‌های دو دهه اخیر و بی‌مبالاتی در توسعه پایتخت به وجود آورده به حدی زیاد است که این باران‌ها جوابگوی تشنگی سدهای آبده تهران نباشد. این در حالی‌ست که خیابان‌های تهران در ایام نوروز چند باری هم به رودهای روانی بدل شد که حکایت از بی‌برنامگی عمیق شهری در حوزه مدیریت آب‌های روان و سیلاب‌ها می‌دهد. بارش‌های تهران هنوز 20 درصد از میانگین سالیانه کمترند، حجم مخازن سدهای تهران در آخرین روزهای سال 1401 تقریبا ۲۶۸ میلیون متر مکعب بوده که در 50 سال اخیر بی‌سابقه است و مهمتر از همه اینکه سدهای پنجگانه تهران همچنان 77 میلیون متر مکعب کسری آب دارند!

آخرین توصیه؛ لطفا ماسک بزنید

آمارها جای هیچ گونه شک و شبه‌ای به جا نمی‌گذارند که کووید19 برگشته است. از شروع نوروز تا سیزدهم فروردین ماه 1402، این ویروس به طور متوسط روزانه بیش از 15 مبتلا را به کام مرگ کشانده به طوری که فقط در دوازدهم فروردین ماه، 22 بیمار جان خود را از دست داده‌اند.

اگر بر اساس آمار وزارت بهداشت که می‌گوید مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۲۵۵ نفر رسیده است محاسبه کنیم از حدودا از هر 10 نفر یک نفر به کرونا مبتلاست. خودِ ما چطور؟ آیا با خودمراقبتی و پیشگیری، مانع از انتقال زنجیره کووید به محیط کار و تحصیل خود می‌شویم؟ استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و مراقبت‌های پیشگیرانه، توصیه جدی کارشناسان است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.