کد مطلب: ۷۵۶۳۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

طرح انگلیس برای خروج از بحران انرژی

طرح انگلیس برای خروج از بحران انرژی

انگلیس به مردم پول می‌دهد تا از برق استفاده نکنند. آیا انگلیس با این طرح بحران انرژی پشت سر می‌گذارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، انگلیس طرحی برای کاهش اوج تقاضا که منجر به استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدناپذیر می‌شود، را‌ه‌اندازی کرده است.

برای چندین ساعت در هفته، شهروندان انگلیس می‌توانند با خاموش کردن چراغ‌ها، جداکردن شارژر لپ‌تاپ‌ها و استفاده از مایکروویو برای گرم‌کردن شام به جای اجاق‌برقی، درآمد کسب کنند.

به گزارش کوارتز ، شبکه ملی، اپراتور سیستم برق انگلیس، با شرکت‌های انرژی همکاری می‌کند تا پرداخت‌ها را از طریق قبوض انرژی به مشتریانی که در دوره صرفه‌جویی انرژی کمتری مصرف می‌کنند، ارائه دهد. این پنجره‌های زمانی مانند صبح‌ها و عصرها در ساعات اوج مصرف برق کاهش می‌یابد؛ زمانی که مردم برای مدرسه و محل کار آماده می‌شوند یا از آن برمی‌گردند، تلویزیون تماشا می‌کنند، چراغ‌ها و بخاری‌های برقی را روشن می‌کنند و آشپزی می‌کنند.

ارائه‌دهندگان انرژی شرکت‌کننده در این طرح عبارتند از British Gas، EDF Energyو E.ON است. نکته مهم آنجاست که فقط مشترکانی از این شیوه پرداخت بهای انرژی برخوردار می‌شوند که مشتری یکی از همین شرکت‌های ارائه‌دهنده انرژی باشد. علاوه بر این، فقط خانوارهایی که کنتورهای هوشمند دارند واجد شرایط هستند.

پرداخت‌ها متفاوت است، اما می‌توانند حدود 10 دلار به ازای هر کیلووات ساعت انرژی صرفه‌جویی شده را -که در مقایسه با میانگین مصرف یک خانوار تعیین می‌شود- احساس کنند.

بنابراین اگر مردم تلاش کنند تا از برق کمتری نسبت به آنچه که در آن زمان مصرف می‌کردند استفاده کنند و مثلا از ماشین‌های لباسشویی پر انرژی کمتر استفاده کنند، احتمالاً یک صورتحساب یا اعتبار کاهش یافته در حساب خود دریافت می‌کنند.

تلاش شبکه ملی برق انگلیس برای صرفه جویی انرژی

شبکه ملی برق انگلیس در فوریه سال گذشته این طرح را با ارائه‌دهنده انرژی شرکت Octopus Energy(انرژی اختاپوس) آزمایش کرد و در نوامبر 2022 یک سرویس انعطاف‌پذیری تقاضا را راه‌اندازی کرد که به فهرستی از ارائه‌دهندگان اجازه می‌داد تا مشتریان خود را برای کاهش مصرف برق تشویق کنند. اینکه ارائه دهندگان چگونه این کار را انجام دهند به آنها بستگی دارد، چه با تاکید بر مزایای مالی و چه با توجه به اینکه کاهش پیک تقاضا می‌تواند برای محیط زیست مفید باشد. برای متعادل کردن شبکه، ایستگاه‌های برق با سوخت زغال‌سنگ بار دیگر آماده هستند تا برق اضافی را تحویل دهند. این بدان معناست که هر برقی که امشب صرفه جویی می‌کنید مستقیماً نیاز به زغال سنگ را کاهش می‌دهد.

مطالعه‌ای در سال 2021 روی یک آزمایش مشابه در کالیفرنیا نشان داد که مشوق‌های مالی به عنوان مثال، برخلاف پیام‌های محیط زیستی، مؤثرترین راه برای تغییر مصرف انرژی مشتریان است. آمریکا و سایر کشورهای اروپایی نیز از طرح‌های پاسخگویی به تقاضا به روش‌های مختلف استفاده می‌کنند. در انگلیس، انرژی در زمان‌های غیر اوج مصرف ارزان‌تر است، بنابراین مشتریان مدت‌هاست به عنوان مثال، با تنظیم یک ماشین ظرفشویی برای کار در نیمه‌شب که می‌توانند مقداری از مصرف خود را تغییر دهند. اما رونمایی از کنتورهای هوشمند در چند سال اخیر این امکان را برای مشتریان فراهم کرده است که همچنان فعالانه‌تر مشارکت کنند.

بحران انرژی؛ مهمترین دلیل طرح انگلیس

دو عامل اصلی طرح انگلیس در زمستان امسال، پول و رسیدن به اهداف انرژی تجدیدپذیر است. برق انگلیس، مانند بسیاری از کشورها، از منابع مختلفی از جمله نیروگاه های گازی، بادی و هسته‌ای تامین می‌شود. انگلیس در تلاش است تا استفاده از زغال سنگ و سایر انرژی‌های تجدیدناپذیر را کاهش دهد، اما با توجه به اینکه انرژی بادی و خورشیدی به طور متناوب در دسترس است، شبکه ملی برق انگلیس باید از ارائه دهندگان مقدماتی مانند نیروگاه‌های زغال سنگ برای برآورده‌کردن اوج تقاضا استفاده کند. در همین حال، مشتریان شاهد افزایش قبوض انرژی در زمستان امسال به دلایل مختلفی از جمله جنگ اوکراین بوده‌اند که قیمت گاز را بالا برده است.

روشن کردن نیروگاه‌های زغال‌سنگ غیرفعال نیز راه بسیار گرانی برای تامین برق بیشتر است. اما در ساعات اوج مصرف، به خصوص در زمستان سرد جایگزین خاموش و خطرناکی است. این خاموشی از نظر سیاسی نیز به دولت‌ها آسیب می‌رساند. کاهش تقاضا به جای افزایش عرضه آخرین تلاش برای رفع این مشکل است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • الی

    هرروز اعتصاب واعتراض سراسراروپا را فراگرفته چون
    رسانه ها دست خودشان است هیچ خبری منتشر
    نمی کنند این ها هم‌بحران اجتماعی دارند وهم بحران
    اقتصادی حالا اگه ایران بود زمین وزمان رابه هم میدوختند