کد مطلب: ۶۰۷۷۰۹

انگلیس زغال‌سنگ را جایگزین گاز کرد!

انگلیس زغال‌سنگ را جایگزین گاز کرد!

افزایش شدید قیمت گاز در اروپا انگلیس را وادار به استفاده از زغال‌سنگ کرده که آلایندگی بسیار بیشتری نسبت به گاز دارد و عاملی بالقوه برای آلودگی هوا محسوب می‌شود البته به نظر می‌رسد این رویداد برای کوتاه‌مدت است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با فرا رسیدن زمستان و فصل سرما، مصرف انرژی نسبت به دیگر فصل‌های سال افزایش می‌یابد، هم‌اکنون برخی از کشورهای اروپا با کمبود انرژی مواجه شده‌اند و به سمت مصرف سوخت‌های فسیلی همانند زغال‌سنگ روی آورده‌اند. اما دلیل این اتفاق چیست؟

بر اساس گزارش یورونیوز ، افزایش شدید قیمت گاز موجب شده تا کشور انگلیس برای تامین انرژی موردنیاز خود به نفت و زغال‌سنگ روی بیاورد که نسبت به گاز آلودگی بیشتری تولید می‌کنند. افزایش قیمت چند برابری گاز در چندسال اخیر باعث به‌وجود آمدن این شرایط شده است.

چرا زغال‌سنگ جایگزین گاز شد؟

افزایش قیمت‌های عمده‌فروشی گاز در اروپا، شرکت‌های آب و برق بیشتری را تشویق می‌کند تا برای تولید برق به زغال‌سنگ با کربن سنگین روی آورند، این درحالیست که این قاره تلاش می‌کند کشورها را از سوخت آلاینده دور کند. اگرچه قیمت‌های زغال‌سنگ و کربن اروپا نیز در ماه‌های اخیر جهش یافته‌اند، اما از افزایش قیمت گاز عقب افتاده‌اند که باعث شده هزینه‌های نهایی کوتاه‌مدت به نفع استفاده از زغال‌سنگ تغییر کند.

قیمت‌های استاندارد مجوز کربن تحت سیستم تجارت انتشار گازهای گلخانه‌ای اتحادیه اروپا از ابتدای سال تقریباً دو برابر شده است در حالی که قیمت‌های آتی زغال‌سنگ اروپا بیش از دو برابر بالاتر است. با این حال، قیمت عمده فروشی گاز هلند، تقریبا چهار برابر بیشتر از شروع سال ۲۰۲۱ است.

سیستم تجارت انتشار گازهای گلخانه‌‌ای اتحادیه اروپا، ابزار اصلی برای مهار انتشار گازهای گلخانه‌‌ای، نیروگاه‌‌ها و کارخانه‌‌ها را به ازای هر تن دی ‌اکسید کربنی که منتشر می‌کنند، جریمه می‌کند.

نیروگاه‌های گازسوز برای بیش از دو سال به دلیل هزینه اضافی انتشار کربن ارزان تر از نیروگاه‌های سوخت زغال‌سنگ خود بودند، اما حدوداً در جولای امسال تغییر کرد. تحلیلگران بانک آمریکا می‌گویند: «در حالی که تولید زغال‌سنگ اروپا در اوایل تابستان با قیمت‌‌های بی‌سابقه کربن دستشان را بسته بود، افزایش قیمت‌های TTF (گاز هلندی) اکنون قفل تغیر رویکرد گاز به زغال‌سنگ را باز کرده است».

قیمت بالای گاز باعث شده‌ تا بریتانیا به نفت روی بیاورد و این کشور در زمستان امسال با عرضه برق محدود مواجه است.

دیو جونز، سرپرست جهانی اندیشکده اقلیم Ember، گفت:«انتقال برق در حال انجام است، اما نه با فوریت مورد نیاز، انتشار گازهای گلخانه‌‌ای در جهت اشتباهی در حال پیش‌روی است».

سیلویا مسا، تحلیلگر موسسه مشاوره انرژی Volue، گفته است:«با نگاهی به سه ماهه آینده، انتظار می‌رود زغال‌سنگ قهوه‌ای و زغال‌سنگ در ترکیب سوخت راحت‌تر از گاز باقی بمانند. قیمت‌های پیش‌روی برق در آلمان و فرانسه از ژانویه تاکنون بیش از دو برابر شده که با افزایش قیمت‌‌های سوخت و کربن، و گفتگوها در مورد مداخله در بازار برای تثبیت قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان انجام شده است.

برخی از منتقدان سیستم تجارتف انتشار گازهای گلخانه‌ای اتحادیه اروپا را به دلیل افزایش قیمت سوخت مقصر می‌دانند و خواستار مقرراتی برای مهار تأثیر طرح انتشار گازهای گلخانه‌ای بر بازار انرژی هستند.

مارکوس فردیناند، تحلیلگر THEMA گفت، «با این حال، محیط فعلی تغییر رویکرد سوخت باید به عنوان یک مشکل منعطف کوتاه‌مدت در نظر گرفت و نباید این طرح را مقصر دانست».

مهمترین اخبار حوزه اقتصاد سبز را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.