کد مطلب: ۲۸۹۱۷۰

خطا در انتخاب نیروی حرکت جامعه ایرانی

ما ایرانیان از باب داشتن فرهنگ کهن شعر و شاعری گنجینه غنی از غزلیات و سروده‌های عشق آمیز داریم. اما این عشق نهفته در ادبیات به پاره ای دلائل در همان وادی باقی مانده و به فرهنگ عمومی ما راه نیافته است.

عشق و دوست داشتن در جامعه ایرانی تصویری مخفی و پوشیده دارد. از شعر که بگذری در جامعه با تابوی بیان و بروز عشق روبرو می‌شوی. عشق مفهومی است که در فرهنگ ایرانی-اسلامی ما به آموزش آن پرداخته نمی‌شود مگر در بعد روحانی آن که همانا عشق به خدا و پیغمبر و ائمه است. اما عشق زمینی در خانه‌ها محبوس است و پایش را از درب خانه بیرون نمی‌گذارد.

هر جامعه‌ای مانند اعضایش نیاز به نیروی پیشران دارد. ایجاد و گسترش نیروی پیشران بخشی از شیوه ی حکمرانی و اداره یک جامعه است.

از این روی ما ایرانیان عشق به وطن و هم وطن، عشق به کار و زندگی و عشق به زیبایی‌ها و زیباپنداری‌ها را یاد نگرفته‌ایم. عشق و دوست داشتن مانند آهن‌ربایی است که کشش پنهانی به‌وجود می‌آورد. کافیست که فلز وجود افراد صیقل بخورد و زنگار بریزد تا این آهن‌ربا آنان را به سوی هم بکشاند.

آنقدر ایرانی با عشق و دوست داشتن بیگانه است که واژه دوستت دارم ماننده پرنده‌ای است که در کنج قلب او سال‌ها محبوس مانده است و از سر خجالت، حرمت یا خساست از گفتن آن دریغ می ورزد.

گفته می‌شود که در فرهنگ ایرانی صفاتی مانند تظاهر، حسد و ترس عمیق و ریشه دارند. هر جامعه‌ای مانند اعضایش نیاز به نیروی پیشران دارد. ایجاد و گسترش نیروی پیشران بخشی از شیوه ی حکمرانی و اداره یک جامعه است. همانگونه که افلاطون می گوید: «مردم شبیه دولتشان هستند.» پس نیروی پیشران در یک حکمرانی پدید می آید و به نسج جامعه رسوخ می‌کند. البته چنین نیست که نیروی پیشران جامعه از یک ماهیت خالص و مطلق برخوردار باشد اما با کنکاش و ژرف‌نگری می‌توان به نیروی پیشران فرادست رسید. مثلاٌ کافیست که سخنان بزرگان و سران هر جامعه را در طول زمان بررسی کنى تا از رویکردهای حسی و انگیزشی نهفته در کلمات و جملات گفته شده آگاه شوى. این سخنان می‌توانند روی هم رفته بار منفی یا مثبت را به شنونده منتقل کنند.

واقعیت جامعه ما این است که دریافت رایج از کلام مسئولین عاری از عشق و دوستی است و بالعکس تهدید و چندپاره نمایی و بدگمانی وزن کلام دارند. به باور من چگونه سخن گفتن از پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین مهارت‌هایی است که رهبران یک جامعه باید به آن واقف و مشرف باشند.

گفتار جامعه ایرانی بیشتر به سمت خشونت کشیده شده و چندپارگی جای انسجام را گرفته است. حتی یکی از دلائل فروافتادن سرمایه اجتماعی بی تردید همین شیوه است.

آنان همچنین باید به پدیده «اثر تصاعدی یا ضریب وزنی سخن» آگاه باشند. ضریب وزنی سخن یعنی هر چقدر شما جایگاه بالاتری داشته باشی سخنانت با شدت بیشتری به لایه‌های پائینی مستمعین منتقل می‌شود. شاید برخی اوقات جملاتی را از بزرگان در کتابی یا بر تابلویی خوانده باشید و پیش خود گفته باشید که این حرف بدیهی است. ولی ثبت آن سخن از باب بدیع بودن نیست بلکه به دلیل اهمیت گوینده است. یعنی یک حرف ساده و بدیهی اگر از سوی یک مقام عالی گفته شود اهمیت بیشتری دارد تا یک فرد عادی.

آگاهی از «ضریب وزنی سخن» موجب می‌شود که یک مقام مسئول بیش از آنچه که از کلمات با بار منفی در بیانش بهره بگیرد به کلمات با بار مثبت روی آورد تا اثر تصاعدی آن موج مثبت در شنونده ایجاد کند.

من بر این گمانم که این اصل در حکمرانی ایرانی کمتر مورد توجه قرار دارد و لذا این چنین است که گفتار جامعه ایرانی بیشتر به سمت خشونت کشیده شده و چندپارگی جای انسجام را گرفته است. حتی یکی از دلائل فروافتادن سرمایه اجتماعی بی تردید همین شیوه است.

آنچه که من می‌فهمم این است که کاستی کلام عشق و دوستی و روحیه نشاط و شادی در اریکه‌نشینان قدرت از موجبات اصلی بروز و شکل گرفتن خشونت، حسد، بغض و کینه در جامعه ایرانی است. امروز که به جامعه سردر گریبان ایرانی می‌نگری، کانون‌های نفرت‌آموزی و درشت‌گویی را به مراتب بیش از مدارس دوستی می‌یابی.

گفتمان ملی ایران پر است از واژه‌های منفی و خشن. اشتباهی که رایج شده این است که مخاطب کلام «محکم و با صلابت» جامعه ایرانی نیست بلکه دشمنان ایران هستند. اما واقعیت این است که این شیوه بیان اثر منفی خود را بر روحیه و فرهنگ مردم ما هم می‌گذارد.

جامعه مشوش ایرانی بسیار نیاز به پیام عشق و دوستی دارد. او باید از کودکی بیاموزد و در جوانی بشنود که نیروی حرکت جامعه ایرانی عشق است نه نفرت، ترس و کینه. این جمله ساده است اما در سطح یک ملت تغییر پارادایم بزرگی است. به نهایت برای ما ایرانی بد آموخته این تغییر سخت و برای حکمرانی، نشانه هوشمندی و آینده‌نگری خواهد بود. در اندازه يك آرزو…

منبع: کانال تلگرامی پدرام سلطانی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.