کد مطلب: ۴۷۴۰۳۴

چرا نباید نگران ریزش بورس بود؟

کسب درآمد از بورس همیشه با خطر ریسک همراه بوده است و راهی برای دور زدن آن وجود ندارد. معمولا کسانی که به تازگی وارد بازار سرمایه شده‌اند نگرانی خود را با پرسیدن این پرسش مطرح می‌کنند: «آیا ممکن است یک‌شبه تمام پول در بورس اوراق بهادار از بین برود؟

در بازار سهام ما با انواع سهام های ذیل روبرو هستیم:
۱) سهام قابل رشد: سهام شرکت‌هایی است پتانسیل رشد در آینده را دارند. ممکن است چنین شرکت‌هایی در حال حاضر سریع‌تر از سرعت کل بازار رشد کنند و بخشی از درآمد خود را وقف گسترش کسب‌وکار کنند

۲) سهام منبع درآمد : سرمایه‌گذاران معمولاً به این‌گونه سهم‌ها به‌عنوان یک منبع درآمد ثابت با سود پرداختی مشخص نگاه می‌کنند.

۳) سهام ارزشی: شرکت‌های با ارزشِ کم می‌توانند در بلندمدت سود خوبی را برای افرادی که به‌درستی سرمایه‌گذاری می‌کنند فراهم کنند. یک سهم ارزشی، باقیمتی پایین‌تر از قیمتی که بر اساس وضعیت مالی و شاخصه های بنیادی آن نشان داده‌شده است خریدوفروش می‌شود.

کسانی که با این سه ویژگی مختلف سهام آشنا باشند، می‌توانند روش‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیرند. اما وضعیت فعلی بورس را چطور می‌شود ارزیابی کرد؟ به نظر شاخص بورس طی مدت یک ماه اخیر اصلاح خوبی داشته است.

بورس ما ریزش نداشته، بلکه اصلاح داشته است. طبیعی است که در فاصله زمانی بهمن ماه تا اواخر اردیبهشت ماه رشد شارپی را تجربه کرده است و اکنون در حال استراحت برای صعود بعدی است. بنابراین، اگرشرایط فعلی بازار رادر نظر بگیریم، بازار صعودی است.

متغیرهای بنیادین بازار سرمایه کماکان مستحکم در مسیر خود قرار دارند. چه مسیری بهتر از هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه را می‌توان ریل‌گذاری کرد؟! البته نگارنده خود منتقد برخی تصمیمات شاید اشتباه و سردرگم کننده‌ای که گرفته شد نیز هست اما، به نظر بازار سهام هنوز عمقی ندارد.

میزان حجم نقدینگی جدید که طی فروردین ماه تاکنون وارد بازار سرمایه شده حدود 90 هزار میلیارد تومان است که اگر نسبت به نقدینگی که در حال حاضر اعداد بانک مرکزی نشان می‌دهد بنگریم، کمتر از یک بیست و پنجم آن است.

تا به حال به این فکر کرده‌ایم که چنانچه همین نقدینگی به سمت بازار ارز، طلا و مسکن می‌رفت، چه افزایش قیمتی بیش از قیمت‌های فعلی داشتیم؟! پیشنهادم برای تازه واردان بورس این است که سهامداری کنند، تا زمانی که سهمی را به فروش نرسانیم نه ضرر کرده‌ایم و نه سود، اما نگاه بلندمدت قطعا سود شیرینی را به کام سهامدارن صبور می‌چشاند.

برای اطلاعات بیشتر یادداشت دولت مردم را به بورس تشویق نکند را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خدایش درست میگه .اگه نقدینگی میرفت تو بازار دلار و مسکن میدونید چه وضع وحشتناکی میشد . واقعا کار دولت درسته میدونه چه جوری پول مردم رو کنترل کنه.

    • ناشناس

      داداش بیشتریا پولشون در حد بازار های موازی بورس نبود
      کجا میتونید ده تومن بیست تومن رو باهاش خرید بزنید اونم آن لاین و راحت مدیریت کنی

  • مهدیار

    اصلی ترین مبانی بازار سرمایه که همه ما فراموش کردیم و داریم مسیر را اشتباه می ریم! تحلیل درست به جایی بود.. لااایک

  • SAEED

    تا به حال به این فکر کرده‌ایم که چنانچه همین نقدینگی به سمت بازار ارز، طلا و مسکن می‌رفت، چه افزایش قیمتی بیش از قیمت‌های فعلی داشتیم؟!این متن بالا یعنی طرف شما رو گوسفند می دونه یا بدون فهمخود بورس که در شرایط ورشکستگی کارخانه ها و کشور چطور با ارزش شد؟
    کارخونه نیست ویا کار نمی کنه ولی شرکته با ارزش میشه ؟؟؟ریالتونو بی ارزش کردن الانم دارن سرتونو شیره می مالن ما نبودیم دلار بالا تر بود بابا جمع کنهمین دلار ۲۴ الان دسترنج بورس شماست دیگه
    بی ارزش کردی هل دادی بورسو

  • SAEED

    سهام ارزشی ?
    همین بخشش برای علم سرشار اون تحلیل گر کافیه ارزشی باشید و ارزشی بخرید و فکر کنیدیچی بخر فقط نفروشی ها حتی بی ارزشم فقط بخرید

  • داوود

    کارشناس عزیز شما فقط ر اساس داده های سال 97 به بعد کارشمناسی میکنید شک دارم سال 92 در بورس بوده باشی . ریزش ان سال باعث شد اصل پول سال 96 برگردد.قبل از سال 97 منفی و مثبت روزانه حدود 1 دهم درصد بود برخی سهام ها مانند فخوز 140 روز پیاپی منفی بود نهایت 30درصد منفی شد انزمان کسی نمی توانست نوسان گیری کند الان در چند دقیقه +5 می شود -5 و مناسب نوسان گیری است در عرض 10 روز سهام ها 40 درصد منفی شدند کجای تاریخ بورس انجور بوده الان شرایط فقط برای نوسان گیری مناسب شده متاسفانه کارشناسان محترم فقط بر اساس داده های سال 97 به بعد تحلیل میکندد

    • حسن روحانی

      بابا … قدیمی …

  • جواد سعیدی

    این به اصطلاح کارشناس ها همون نوسان گیر های هستن که دهن مردم رو سرویس کردن، بورس تا ریزش تموم نشه هیچ صعود درستی نخواهد داشت الکی پولتون رو آتیش نزنید

  • ناشناس

    بورس رو خرس خورد برید استخوناشو جمع کنید

  • ناشناس

    چون از مرگ بالاتر که نیست

  • علیرضا

    کسانی که با نظر کارشناس فوق مخالف هستند اصول اولیه اقتصاد بورس وتجارت را بلد نیستند فقط وراجی میکنند
    توضیحات ایشان کاملا درست وپایه علمی دارد میخواد ما خوشمون بیاد میخاد نیاد حقیقت تلخ است

  • ناشناس

    عزیزم نقدینگی رفته الان تو بازار ماشین .ببین قیمتها رو دنا پلاس 260 تومن.خاک تو سرت