کد مطلب: ۴۹۴۳۷۲

قیمت دلار در صورت لغو تحریم

نرخ دلار در 2 سال اخیر تقریبا نزدیک به 800% رشد داشته است , از اردیبهشت 97 که دولت آمریکا از برجام خارج شد انتظارات شدیدی در خصوص افزایش نرخ ارز در بین فعالین اقتصادی به وجود آمد و در همان بحبوحه نرخ دلار تا حدود 6 هزار تومان بالا رفت.

در آن زمان هیچ‌کس انتظار نداشت که نرخ دلار در همان سال به حدود 20 هزار تومان برسد که البته پس از مدتی نرخ دلار به این مقدار رسید و رکورد نرخ دلار را شکست. یکی از عوامل موثر در نرخ دلار میزان نقدینگی در سیستم بانکی است.

در سال 1396 مقدار نقدینگی بالغ بر 1200 میلیارد میلیارد تومان بوده است اما درحال حاضر مقدار نقدینگی کشور به حدود 2800 میلیارد میلیارد تومان رسیده است که این نشان از رشد حدود 300 درضدی نقدینگی از سال 96 تا سال 99 بوده است .

از آن سو با تحریم‌های شدید آمریکا و بسته شدن مراودات بانکی و عدم صادرات نفت تزریق دلار به بازار با کاهش بسیاری مواجه شده است و بنابر قانون عرضه و تقاضا علی‌رغم آنکه تقاضا برای دلار کاهش یافته اما عرضه دلار بسیار کاهش داشته است.

در ظاهر ماجرا دولت ارزی برای تزریق در اختیار ندارد و یا آنکه منابع ارزی را برای روز مبادا کنار گذاشته است اما متاسفانه این ارزهای روز مبادا با یک سیاست ضد اقتصادی و در قالب دلار جهانگیری یا همان دلار 4200 تومانی هدر داده شد و بخش عظیمی از منابع ارزی کشور برای واردات کالا های بیهوده نظیر سنگ پا , چوب بدمینتون و غیره نابود ریخت و پاش شد.

روال کاهش منابع ارزی کشور در سال 98 ادامه داشت که متاسفانه با شیوع ویروس کرونا در انتها سال 98 باعث شد فعالیت صادرات و به طور کل فعالیت‌های اقتصادی کشور به کلی مسدود شود.

در شرایط فعلی برخی از مرزهای زمینی بسته است و محموله‌های صادراتی پشت مبادی گمرک ماه‌ها برای صادرات منتظر ماندند و از آن سو نیز واردات کالا را با مشکلات شدید مواجه کرد و این عوامل دست در دست هم دادند تا نرخ ارز به حدود 30 هزار تومان برسد.

در حال حاضر و با توجه به بررسی متغییرهای اقتصادی کشور حتی در صورت نبود تحریم‌ها به نظر می‌رسد نرخ ارز کمتر از 15 هزار تومان نیست و کاهش نرخ ارز به کمتر از 15 هزار تومان در عمل به ضرر اقتصاد کشور است و کشور دوباره واردات محور شده و کلیه کالا های مصرفی و واسطه‌ای کشور به سمت واردات خواهد رفت و صنایع کشور رو به زوال بیشتری خواهند رفت .

صادرات نیز که به شدت به بالا بودن نرخ ارز وابسته است در صورت کاهش نرخ ارز با مشکلات جدی مواجه می‌شود و به هیچ وجه توان رقابت با اقتصادهای ارزان جهانی را نخواهد داشت و کالاهای ایرانی به سرعت از بازارهای صادراتی حذف خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سال83 نقدینگی 70 هزار میلیارد بوده و الان 3000 هزار میلیارد که میشه 40 برابر و تو این 16 سال رشد اقتصادی نهایتا 30 درصد بوده و با احتساب دلار 800 تومنی سال83 قیمت 32 هزار تومان بدون رشد و 21 هزار تومان با لحاظ رشد اقتصادی درمیاد

    • ناشناس

      بیشتر این حجم نقدینگی توی بوزس و نوسانگیری دلار و سکه و خودرو سوخت

    • ناشناس

      بی زحمت جزییات نحوه محاسبت رو یه خورده بیشتر توضیح بده. ممنون

    • ناشناس

      نقدیندگی ۴۰ برابر نشده شایدشاید ۲۵ برابر شده باشه ‌ه با احتساب رشد ناخالص ملی میشه حدود ۲۰ برابر پس نرخ دلار باید حدود ۱۶ تومان یا در صورت لغو تحریمها به ۱۱ یا ۱۲ تومان بتشه

  • ناشناس

    پایین بیاد وای به کلوخ بالا بره وای به کلوخ

  • ناشناس

    عجب علوم غیب یا کارشناس
    انهم در جای که اقتصادش صاحب و سالار ندارد

  • ناشناس

    دلار از 11 تا 14 هزار تومان تا چند ماه اینده منتظر باشید خبر های خوب در راهست

    • ناشناس

      کف دلار 20000 هست لطفا نظرات فیک و بی پایه و اساس ندین …

  • ناشناس

    شما دلار 12 هزارتومان را دقیقا 5 ماه دیگه خواهید دید

  • تحلیلگر

    دلار قطعا پایین می اید شک نکنید تا دو ماه دیگه روی20 و چهار ماه دیگه 16 و6 ماه دیگه 13 هزار تومان

    • ناشناس

      دقیقا تحلیلت داره درست در می اید تحلیلگر پس تقریبا 9 بهمن دلار 20 هزار میشه

  • دکتر جاوید

    تحلیل بنده این است که دلار تا 22 پایین خواهد آمد سپس استارت خود را برای بازگشت به 27 ، و سپس شکستن عدد 30، 32 و در نهایت 40 … در صورت روی کار آمدن جو بایدن عزیز و لغو تحریم ها نیز حداقل قیمت دلار 21 هزار تومان خواهد بود.

    • ناشناس

      روی چه حسابی ؟

  • ناشناس

    چطوری نقدینگی سال 96 حدود 1200میلیارد میلیارد تومان در سال 99 به 2800 میلیلرد میلیارد تومان رسیده حاکی از رشد 300 درصدی است ؟

    • ناشناس

      منظورش نقدینگی رانت خوار ها و بازار سیاه ساز ها است. آدم های عادی مثل من و شما هر کجای دنیا که باشن نقدینگی هایی از این نوع به وجود نمیارن. خیلی هنر کنن خرج ماه شون رو در میارن.

  • ناشناس

    تو این 3 سال چقدر دلارو طلا ذخیره شده در دست مردم با اومدن بایدن ریزش اساسی خواهیم داشت

  • ناشناس

    با لغو تحریم ها دلار پایین میاد و به بالای 18 تا 22 میرسه