کد مطلب: ۴۲۹۱۹۶

جریان سوم سیاسی برنده انتخابات مجلس

ایران به عنوان یکی از کشورهای دارای بیشترین انتخابات در منطقه خاورمیانه و آسیا، جایگاه مناسبی در این زمینه دارد. احزاب که یکی از ابزار انتخابات و فعالیت‌های سیاسی در جوامع می‌باشند متاسفانه به علت تاریخچه ضعیف در کشورمان، جایگاه قدرتمندی نداشته و معمولا نزدیک به انتخابات احزاب مختلف ظاهر شده و بعد از مدتی بساط خود را برمی‌چینند.

از آنجا که در طول سالها بدون وجود انتخابات، احزاب چندان فعالیت سیاسی، فرهنگی و بسترسازی فکری در جوامع علمی به ویژه در دانشگاه‌ها و اجتماعات مختلف ندارند، نوجوانان و جوانان به عنوان نیروی اصلی جامعه آشنایی مناسبی با احزاب و کارکرد آنها ندارند. در پرسشی که از جوانان داشته‌ام به این نتیجه رسیده‌ام که آنها فقط کاربرد احزاب را در دوران انتخابات مختلف می‌دانند و بعد از انتخابات دوباره این نهادها در محاق فراموشی قرار می‌گیرند. درحالی که حزب اصلی‌ترین جایگاه آموزش و تمرین مردم سالاری به ویژه در راستای انتخابات مختلف می‌باشد که متاسفانه در جامعه توجه کمتری به آن شده است. بنابراین نباید گله‌ای از عدم گرایش افراد جامعه به ویژه نخبگان به احزاب در دوران انتخابات و گزینش‌های سیاسی داشته باشیم.

به زودی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای

اسلامی شروع خواهد شد. علی‌رغم همه گفتگوها، انتقادها، گله‌ها و شکایت‌ها باز هم حضور در انتخابات به عنوان یکی از اصلی‌ترین شاکله مردم سالاری دینی می‌تواند پشتوانه مناسبی برای تداوم مردم سالاری در جامعه باشد.
دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا در دوران مختلف انتخابات ریاست جمهوری و مجلس آزمون‌های خود را برای مردم داده‌اند. مردم امیدی به هر دو جریان سیاسی ندارند، چرا که چهره‌های ثابت در 40 سال گذشته از دو جریان سیاسی نتوانسته‌اند آنچنان که باید و شاید وعده‌های خود را تحقق بخشیده و بتوانند دل مردم را به دست بیاورند.

با توجه به نکات گفته شده و بسیاری از نکات ناگفته باید بدانیم که این بار در انتخابات مجلس قطعا جریان سوم موفق خواهد شد. جریان سوم یعنی کسانی که نه در اردوگاه اصلاح طلبان بوده‌اند و نه اصولگرایان. خواست‌های این جریان دقیقا همان گفتمان جاری در جامعه از سوی مردم بوده است. چهره‌های موفق در انتخابات یازدهم مجلس افرادی هستند که هیچ‌گاه در هیچ یک از کابینه‌ها، دولتها و مجالس حضور نداشته و سوابق مثبت ، مردمی و انقلابی در بین جامعه داشته‌اند. صدالبته اعتقاد راسخ به قانون اساسی به عنوان سند و میثاق گرانبهای انقلاب اسلامی و جمهوریت باید سرلوحه کار قرار گیرد که گرفته است.

استقلال رای سیاسی یعنی تفکر سیاسی بدون وابستگی به قطب‌ها و قدرت‌های موجود، یکی دیگر از شاخصه‌های نمایندگان آینده خواهد بود. در 40 سال گذشته هیچ کدام از ابرقدرت‌ها داروی شفابخش و نسخه بهبودی برای مردم ما نداده‌اند حتی با رفتارهای نامناسب و بعضا دوگانه در مجامع بین‌المللی، در وقت اصلی ما را تنها گذاشته‌اند. کسانی که باور قلبی و منطقی آنها به نیروی مردم ، وحدت کلمه در پیروزی و موفقیت و رسیدن به قله‌های ترقی است،قطعا نمایندگان اصلی و واقعی مردم در مجلس آینده خواهند بود. عدم تحقق حتی درصد ضعیفی از وعده‌های داده شده توسط نمایندگانی که چندین دوره در مجلس بوده‌اند، باعث دلسردی اکثریت جامعه یعنی مردم متوسط و کم درآمد خواهد بود. فاصله گرفتن از مردم و حمایت از امضاهای طلایی و همین طور فامیل‌سالاری، ویژه‌خواری و رانت‌خواری باعث گردید بعضی از نمایندگان فعلی مجلس فاصله زیادی با مردم پیدا کنند.
بعد از ورود بعضی از نمایندگان به مجلس دیگر موکلان نتوانسته‌اند، آنها را دیدار کنند مگر در دیدارهای عمومی و مناسبت‌های مختلف. نیازهای انباشته شده و خواسته‌های معقول مردم که قدمی به جلوتر نرفته، باعث شده که مردم به دنبال چهره‌هایی باشند که وجود آنها به عمل و تحقق حرفها نزدیک‌تر باشد تا وعده‌های توخالی و بدون اجرا. طبیعتا تلاش در راستای تصویب قوانینی که بتواند اقتصاد مقاومتی را به عنوان نسخه شفابخش برای جامعه پیدا کند یکی دیگر از ممیزهایی است که مردم در انتخابات به آن توجه کافی خواهند نمود.

گویی بعضی از نمایندگان تلاش می‌کردند به هر شکل خود را به مجلس رسانیده و بعد از ورود، اقوام و دوستان خود را به مسئولیت‌های مختلف بگمارند. نهاد نظارت بر رفتار نمایندگان می‌تواند به عنوان مرکز اسناد و شواهدی باشد که بعضی از نمایندگان در طول نمایندگی از خود بروز داده و به وسیله آنها از مردم، ایده‌های انقلابی و آرمان‌های اسلامی آنها فاصله گرفته‌اند.

البته هستند و بودند نمایندگانی که تلاش‌های شبانه‌روزی آنها واقعا زبانزد بوده و تلاش‌های آنها می‌تواند سرمشق و سرلوحه قرار بگیرد. از سوی دیگر هزینه‌های هنگفتی که در دوران قبل از انتخابات و در حین آن در حوزه انتخابیه انجام می‌شود باعث بدبینی اکثریت جامعه می‌گردد، چرا که در شرایط حاضر بسیاری از موکلین حتی توانایی برآورده شدن نیازهای اولیه خود را ندارند اما شاهد سفره‌های رنگارنگ و پولهای آنچنانی هستند که در این زمینه هزینه می‌گردد. امیدوارم که این‌گونه رفتارهای غیراسلامی از چشمان تیزبین بازرسان شورای نگهبان و بازرسی کل کشور مخفی نمانده و در ارزیابی ورود به مجلس و اعطای اعتبارنامه موردتوجه مسئولان قرار گیرد.ابزار استیضاح نباید به عنوان وسیله داد و ستد و معاملات پشت پرده قرار گیرد. بلکه نمایندگان آتی باید از این وسیله در جهت اصلاح حرکت دولت و بیان واقعیت‌ها و علل عدم اجرای برنامه‌ها به کار ببرند تا وزیران و مسئولان رتبه‌های پایین‌تر از آنها بدانند که نمایندگان از سوی موکلین ناظر بر رفتار و اعمال آنها خواهند بود.

اما پیشنهاد می‌کنم رای ممتنع از مجلس برداشته شود چرا که یک فرد نمی‌تواند نگاه خنثی به مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه خود داشته باشد. در زمینه‌های دیگر ممکن است رای ممتنع مفید واقع گردد اما یک نماینده به عنوان قانونگذار و ناظر بر اجرای قوانین یا موافق یک موضوع می‌باشد یا مخالف. اصلا مسئله ممتنع چه مفهومی می‌تواند در این زمینه داشته باشد. نگاه خنثی به مسائل یکی از مبانی بروز مشکلات و بعضی از کج‌رفتاری‌ها و کج‌روی‌ها خواهد شد.

جهت اطلاع نامزدهای این دوره از مجلس شورای اسلامی عرض می‌کنم که هزینه‌های تبلیغات یکی از اقلامی است که مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت. بعضی از افراد در دوره‌های گذشته در حدی تبلیغات کرده‌اند که موجب خشم و عصبانیت مردم ‌شد.

این گونه زیاده‌روی‌ها و اسراف‌ها در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی جامعه می‌تواند دهن‌کجی به اکثریت مردم باشد.نمایندگان جدیدی که وارد مجلس خواهند شد باید صورت جلسات مذاکرات را در اوقاتی که کار آنچنانی ندارند مطالعه کرده و ببینند در دوره‌های گذشته چه موضوعاتی مطرح شده و چه نگاه‌هایی نسبت به آنها وجود داشته است.

بعضی از کاندیداها به محض ورود به مجلس دیگر حوزه انتخابیه خود را فراموش کرده یا فقط در مجالس و مناسبت‌های خاص به آنجا مراجعه می‌کنند. مراجعه مکرر و مستمر به حوزه انتخابیه و اطلاع از وضعیت و شرایط سازمان‌های دولتی و خواسته‌های مردم یکی از اساسی‌ترین نیازهای فکری و فرهنگی حوزه‌های مختلف می‌باشد. رفتار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نمایندگان باید مطابق با جایگاه شخصیت نمایندگی آنها باشد. هنوز موضوع سلفی در مجلس شورای اسلامی از ذهن‌ها پاک نشده است. بروز دادن این رفتارها دور از شان و جایگاه نمایندگان است.

نمایندگان باید از میان نخبگان جامعه چه در حوزه انتخابیه و چه در بیرون از آن از اساتید دانشگاه، روحانیت معزز و ائمه جمعه و همچنین از کسبه و معتمدین، مشاورینی انتخاب کرده و در زمینه‌های مختلف از آنها نظرخواهی نمایند. نمایندگانی که دوره‌های مختلف در مجلس حضور داشته‌اند باید کارنامه خود رابه مردم ارائه دهند تا معلوم شود در چندین دوره حضور آنها علی‌رغم هزینه‌هایی که بر جامعه تحمیل شده است چه اقداماتی صورت داده‌اند. در نهایت امیدوارم نمایندگان جدید قدم‌های مثبتی بردارند.

منبع: روزنامه آفتاب یزد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.