کد مطلب: ۴۴۴۳۴۰

نرخ تورم غذا چقدر است؟

نرخ تورم غذا چقدر است؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده مرکز آمار ایران در اسفند ماه ۱۳۹۸ مشاهده می‌شود که از ۲۴ اقلام خوراکی که قیمت آنها منتشر شده است، سه قلم خوراکی با کاهش قیمت نسبت به بهمن ماه مواجه بوده است که گوجه فرنگی با ۲۹٫۸ درصد، خیار با ۴٫۱درصد، و رب گوجه فرنگی با ۰٫۴ درصد با کاهش قیمت نسبت به ماه قبل برخوردار بوده و بیشترین کاهش قیمت مربوط به گوجه فرنگی بوده است.

در مقابل بیست اقلام خوراکی دیگر با افزایش قیمت در اسفند ماه نسبت به بهمن ماه مواجه بوده است که شامل پرتقال محصول داخل با ۱۹٫۴ درصد، پیاز با۱۷٫۳ درصد، سیب زمینی با ۱۰٫۷ درصد، موز با ۹٫۴ درصد، شکر با ۹٫۴ درصد، سیب درختی زرد با ۹٫۲ درصد، عدس با ۸٫۱ درصد، گوشت گوسفند با ۶٫۵ درصد، قند با ۵٫۴ درصد، گوشت گاویاگوساله با۴٫۰ درصد، لوبیا چیتی با ۳٫۴ درصد، گوشت مرغ با ۲٫۲ درصد، تخم مرغ با ۱٫۹ درصد، برنج خارجی درجه یک با ۱٫۸ درصد، برنج ایرانی درجه یک با ۱٫۷ درصد، پنیرایرانی پاستوریزه با ۰٫۷ درصد، چای خارجی بسته ای با ۰٫۵ درصد، روغن مایع با ۰٫۴ درصد، کره پاستوریزه (کره حیوانی) با ۰٫۳ درصد، ماست پاستوریزه با ۰٫۳ درصد و شیرپاستوریزه با ۰٫۱ درصد از افزایش قیمت نسبت به ماه قبل برخوردار بوده و بیشترین افزایش قیمت مربوط به پرتقال بوده است.

نکته ۱ :

برخی از محصولات دارای قیمت بالایی بوده و برخی قیمت کمتر و درصد تغییرات به تنهایی نمی‏‌تواند نماینده خوبی برای نشان دادن تاثیر نوسانات قیمت بر کاهش یا افزایش قدرت خرید مصرف‏کننده باشد. در سبد مصرفی خانوار، این میزان تغییرات قیمت است که با توجه به درآمد مشخص خانوار در ماه تعیین می‏‌کند به چه میزان از چه کالایی، توانایی مالی و قدرت خرید برای محصولات وجود دارد.

برای مثال موز در اسفند ماه حدود ۹٫۴درصد افزایش قیمت داشته و درحدود ۱۴۳۳تومان به قیمت هر کیلو موز اضافه شده در مقابل با اینکه شکر هم حدود ۹٫۴ درصد افزایش قیمت داشته اما هر کیلو شکر ۵۶۶ تومان افزایش قیمت داشته است.

نکته ۲:

درصد تغییرات قیمت اقلام خوراکی در اسفند ماه ۹۸ نسبت به اسفند ماه ۹۷ به جز خیار، سیب درختی زرد، گوشت مرغ، گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، گوشت گاو یا گوساله و گوشت گوسفند برای بقیه اقلام با افزایش قیمت مواجه بوده که بیشترین افزایش به ترتیب مربوط به پیاز با ۸۷ درصد، چای بسته‌ای خارجی با ۸۳ درصد و برنج ایرانی درجه یک با ۴۳ درصد افزایش قیمت در یک سال مواجه بوده است.

ارقام جدول نشان می دهد که برنج (ایرانی)، حبوبات و لبنیات که بخش از تامین غذای سبد مصرفی خانوار را عهده دار است با تورم شدید بالای بیست درصد روبرو بوده است. برای سبد مصرفی برنج ایرانی درجه یک، شیر پاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیرایرانی پاستوریزه، لوبیا چیتی و عدس طی این یک سال در حدود۲۱ هزار تومان برای یک کیلو سبد غذایی مورد نظر اضافه شده است.

نکته ۳:

درصد تغییرات قیمت اقلام خوراکی در اسفند ماه ۹۸ نسبت به اسفند ماه ۹۶ همه اقلام با افزایش قیمت مواجه بوده که بیشترین افزایش به ترتیب مربوط به پیاز با ۲۷۹ درصد، رب گوجه فرنگی با ۱۹۸ درصد و چای خارجی بسته‌ای با ۱۷۲ درصد افزایش قیمت در دو سال مواجه بوده است.

ارقام جدول نشان می‌دهد که برنج، گوشت، حبوبات و لبنیات که بخش از تامین غذای سبد مصرفی خانوار را عهده‌دار است با تورم شدید بالای پنجاه درصد روبرو بوده است. برای سبد مصرفی برنج ایرانی درجه یک، گوشت گوسفند، گوشت گاو یا گوساله، شیرپاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیرایرانی پاستوریزه، لوبیا چیتی و عدس طی این دو سال در حدود ۱۳۴هزار تومان برای یک کیلو سبد غذایی مورد نظر اضافه شده است.

نکته ۴:

افزایش قیمت شدید کالاهای اساسی که در سبد خانوار نقش مهمی در تغذیه آنان دارد، احتمال حذف این اقلام خوراکی از سبد مصرفی خانوار به خصوص در دهک‌های پایین درآمدی را به دنبال دارد که امنیت غذایی خانوار را تهدید می‌‏نماید. از سوی دیگر با افزایش قیمت اقلام خوراکی و کاهش تقاضای موثر برای آنان، بازار فروش محصولات محدود و تولیدکننده را با مشکل فروش مواجه می‌کند.

نکته ۵:

در شرایط کنونی جامعه که ویروس کرونا در سراسر استان‌های کشور شیوع پیدا کرده است و طبق گفته متخصصان، تغذیه مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضرورت دارد، افزایش قیمت‌ها و ثابت بودن درآمد و تعطیلی کسب و کارها و از دست دادن درآمد بخشی از کارگران روزمزد و … می‌تواند تهدید جدی برای سلامت مردم به خصوص خانوارهای بدون درآمد،کم و متوسط درآمد باشد. از طرف دیگر کنترل و مدیریت شیوع ویروس را با مشکل مواجه کند چرا که اصل سلامتی بر پایه پیشگیری است و پیشگیری نیازمند کنترل قیمت‌ها و افزایش قدرت خرید مردم است.

11 1

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.