کد مطلب: ۴۰۶۰۳۸

در بورس چه رفتاری کنیم؟

از ابتدای سال ٩٨ شاخص بورس اوراق بهادار ايران روند رو به رشد و مثبتی را آغاز كرد و در مهر سال ٩٨، شاخص كل بورس توانست تا مرز ٣٣٠٤٤٧ واحد رشد را به ثبت برساند.

در درجه اول مهمترين دلايل رشد بورس را مورد بررسي قرار خواهيم داد و سپس چشم‌انداز اين بازار را برای نيمه دوم سال مورد تحزيه و تحليل قرار خواهيم داد:

رشد بازار سهام در هر كشور می‌تواند نشانه رشد مثبت اقتصادی و توليد ناخالص مثبت در آن كشور تلقی شود. اما رشد فعلی بورس كشور ما نمی‌تواند به صورت كلی مويد مثبت بودن شاخص‌های ياد شده باشد كه سعی خواهيم كرد دلايل آن را به صورت خلاصه مرور كنيم.

اكثريت كارگزاری‌ها به اين موضوع اذعان داشتند كه در سه ماهه دوم سال متقاضيان دريافت كد بورسی بسيار زياد بوده است. اين اثر نشان‌دهنده ورود نقدينگی از سوی افرادی كه اولين بار است در اين بازار شركت می‌كنند به بدنه بازار سرمايه كشور است.

بيشترين رشد رخ داده در بورس اوراق بهادر و اكثر شاخص‎ها متاثر از جهش نرخ ارز حاصل از تنش‌های سياسی و خروج آمريكا از برجام بود. زيرا پس از اين رخداد، شركت‌ها سعی در پالايش صورت‌های مالی خود و لحاظ نرخ جديد ارز در آن بودند. در اين بين برخی از شركت‌ها در گزارش صورت‌های مالی خود از بهبود روند صادرات و فروش به سهام‌داران خود خبر دادند كه همين موجب شد تا سهام اين دست از شركت‌ها با همين پشتوانه رشد چشمگيری را به ثبت برسانند.

اما عامل بعدی شتاب‌دهنده به بازار سهام رشد تورم بود كه توانست به‌صورت مستقیم و غيرمستقيم روی شاخص سهام اثرگذاری داشته باشد. از سويي ديگر مثبت بودن بازار سهام يک جو خوش‌بيني بسيار بزرگی در بين اقشار مختلف مردم برای سرمايه‌گذاری در بورس به وجود آورد و سبب شد حجم نقدينگی قابل توجهی در بازه زمانی كوتاه به اين بازار وارد شود.

اكثريت كارگزاری‌ها به اين موضوع اذعان داشتند كه در سه ماهه دوم سال متقاضيان دريافت كد بورسی بسيار زياد بوده است. اين اثر نشان‌دهنده ورود نقدينگی از سوی افرادی كه اولين بار است در اين بازار شركت می‌كنند به بدنه بازار سرمايه كشور است.

جمع همه عوامل فوق توانست اكثريت شركت‌های بورسی را با رشد مواجه سازد و در پی آن شاخص كل بازار بورس اوراق بهادار توانست به يك ركورد جديد دست يابد، اما از نيمه دوم سال جاری چه پيش‌بينی می‌توان از اين بازار داشت؟

براي تحليل و بررسي شش ماهه دوم سال بر آن خواهيم بود با تجزيه و تحليل عواملی كه به آن اشاره داشتيم به پيش‌بيني بازار بپردازیم،

١-نرخ تسعير ارز: همان‌طور كه اشاره شد بخش بزرگي از رشد بازار سرمايه با تكيه بر تغيير در نرخ تسعير ارز صورت پذيرفت. تا امروز بيشتر شركت‌های بورسی توانستند صورت‌های مالی خود را منطبق با نرخ جديد ارز ارايه كنند. بنابراين رشد بازار از اين پس به اتكای بازار ارز نمی‌تواند رشد داشته باشد، زيرا بازار ازز نيز به ثبات نسبی خود نزديک شده است.

٢- صورت‌های مالی : با انتشار گزارش‌ها(صورت‌های مالی) شش ماهه شركت‌ها مشخص خواهد شد كه از بين آنها كدام شركت توانسته بيشترين تراز مثبت را نصيب خود كند و به همان نسبت عملكرد ضعيف برخی شركت‌ها نمايان خواهد شد. به زبان ساده از نيمه دوم سال كليت بازار نمی‌توانند يک دست مثبت باشد، زيرا با توجه به صورت‌های مالی يك غربالگری بين شركت‌های سودساز و زيان‌ساز انجام خواهد شد.

٣- نقدینگی: ورود حجم نقدينگی به هر بازاری می‌تواند به روند مثبت آن كمك كند.در عين حال اين امر می‌تواند فضاي حباب‌گونه‌ای ايجاد كند، به طوری كه برخی از سهام از ارزش واقعی خود فاصله گرفته و با حباب مثبت كاذب خريدوفروش می‌شوند. در صورتي كه سهامداران بدون توجه به صورت‌های مالی شركت‌ها و بررسي ارزش ذاتی آنها اقدام به خريد كنند می‌توانند متحمل ضرر جبران‌ناپذيری شوند.

جمع‌بندی

با توجه به ثبات نرخ ارز و انتشار صورت‌های مالی شركت‌ها انتظار می‌رود مسير شركت‌های سودده‌ساز از شركت‌های دارای زيان انباشته يا كم‌بازده از هم جدا شوند. از نيمه دوم سال ٩٨ ديگر هر سهمی خريدنی نيست، مگر با مطالعه دقيق ترازنامه و صورت‌های مالی آن. اما بر اساس داده‌های علمی اعداد و ارقام موجود و با تكيه بر تحليل تكنيكال برای شاخص كل بورس اوراق بهادار می‌توان انتظار داشت با توجه به نوع آرايش داده‌های ثبت شده، بر اساس آناليز تكنيكال انتظار می‌رود شاخص كل قيمت پس از اندكی اصلاح از كانال ٣٠٩٦٤٦ واحد به بالا رشد اندكی را داشته باشد.

در ادامه شاخص كل پتانسيل قوى براي كاهش تا كانال ٢٩٣٨٤٥ تا ٢٩١٤٣٠ واحد را خواهد داشت. در ادامه آن، از تاريخ ٩ آبان تا ٩ آذر ماه، شاخص كل می‌تواند تا كانال ٢٧٧7٧٨ واحد كاهش را به ثبت برساند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.