کد مطلب: ۳۱۴۷۵۹

۵ سوال از معاون اول رئیس‌جمهور

معاون اول محترم ریاست جمهوری این روزها صحبت‌های جالبی می‌کنند. روزی صحبت از مهر خیانت زدن بر پیشانی این و آن می‌کنند و روز پنج‌شنبه 26 مهر ماه در مجمع عمومی مجمع نمایندگان ادوار از قول ریاست جمهوری در پاسخ سوالی که از ایشان کرده‌اند گفتند که «یک صدم توان کشور و مردم را هم برای رفع مشکلات بکار نگرفته‌ایم.» جناب معاون اول اجازه دهید که من هم سوالاتی را از شما بپرسم و انشاالله پاسخ دهید.

1: طبق گفته‌های مکرر شما اقتصاد مملکت در شرایط نامناسبی قرار گرفته و بسیاری از مسائل و مشکلات باید حل شوند. چرا از 99 درصدی امکاناتی که از آنها استفاده نکرده‌اید بهره نمی‌گیرید و شرایط اقتصادی را بهبود نمی‌بخشید؟ دوست دارید مردم را در این شرایط نگاه دارید؟ چه کسی شما را مجاز کرده است که با عدم استفاده از امکانات شرایط اقتصادی کشور را این گونه نگاه دارید؟ نگاه داشتن مردم در این شرایط، بکارگیری یکی از آن مهرهایی که خود از آن صحبت کردید نمی‌طلبد؟

2: از سوی دیگر این امکانات 99 درصدی کدامند؟ کجا آنها را پنهان کرده‌اید که نه تنها مردم عادی بلکه فعالان اقتصادی هم از آنها خبر ندارند؟ اصولا چرا آنها را پنهان کرده‌اید؟ چه زمانی قصد دارید این امکانات را بکار بگیرید؟ در سال 1400 وقتی که دیگر بر مسند ریاست تکیه نزده بودید، چگونه؟ وقتی آنها را نمایان کردید و بکار گرفتید چه اتفاقی برای وضع مردم و اقتصاد کشور خواهد افتاد؟ رشد اقتصادی و درآمدها هم 99 برابر می‌شود؟ یا با توجه به عملکرد دولت دوازدهم کسانی که زیر خط فقر هستند، 99 برابر می‌شوند؟

3: هنوز کسی نفهمیده است که منظور حضرتعالی از «بخش خصوصی» چه کسانی هستند و چگونه بخش خصوصی راستین را از بخش خصوصی دولت پرورانده تفکیک می‌کنید و چه انتظاراتی از بخش خصوصی راستین کشور دارید. همانگونه که در جلسه‌‌ای به مناسبت روز استاندارد گفتید مسئولان مکلفند به مطالبات بخش خصوصی پاسخ منطقی و قانونی بدهند. پاسخ منطقی یعنی افزایش قیمت ارز به سه برابر؟ یعنی بازگشت تورم 29 درصدی؟ یعنی لج‌بازی در عدم تغییر سیاست‌های غلط اقتصادی یا تیم اصلی آن؟ یعنی تمام اقتصاد را به سازمان برنامه، که مسئولان آن را بخش خصوصی قبول ندارد، سپردن؟ شما که به خواسته‌های بخش خصوصی پاسخ مناسب ندادید، انتظار دارید بخش خصوصی چه پاسخی به خواسته‌های شما بدهد؟

وقتی شما سیاست را حاکم بر اقتصاد می‌کنید چه انتظاری از فعالان اقتصادی دارید؟ از همان سیاست گذاران بخواهید که مشکلات را حل کنند.

4: در مجمع عمومی مجمع نمایندگان ادوار گفتید «اینکه فکر شود با سیاست‌های اقتصادی مدبرانه و دقیق و عالمانه از شرایط عبور کنیم شدنی نیست.» جناب آقای دکتر، حضرتعالی فردی تحصیل‌کرده و علم آموخته هستید. تحصیلات خودتان را هم بی‌اهمیت می‌دانید؟ اگر علم و دانش پاسخگوی نیازها و مشکلات ما نیست، لطفا در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های اقتصاد را ببندید. آیا واقعا دولت معتقد است که با سیستم غیرعلمی باید کشور را گرداند؟ به همین دلیل است که هر روز حرف دیگری می‌زنید و چند بخشنامه جدید صادر می‌کنید؟

5: بخش خصوصی به چه زبانی باید دائما یادآوری کند که برای انجام کارهای خود یا حتی برای کمک به دولت نیازمند شفافیت ، آگاهی کامل ، و نه نصفه و نیمه، از برنامه‌های کشور، آمارها، شرایط و موقعییت‌ها است. وقتی به بخش خصوصی اطلاعات دقیق نمی‌دهید و نمی‌گویید این 99 درصد امکانات را در کجا و بچه دلیل بکار نگرفته‌اید و اگر مورد استفاده قرار گرفت چه خواهد شد، چگونه انتظار دارید که بخش خصوصی وارد میدان شود؟ وقتی پشت درهای بسته به همراه دیگر مسئولان دولتی برای کار و زندگی بخش خصوصی تصمیم می‌گیرید، چگونه توقع دارید بخش خصوصی به خواسته‌های شما پاسخ مثبت بدهد؟ وقتی شما سیاست را حاکم بر اقتصاد می‌کنید چه انتظاری از فعالان اقتصادی دارید؟ از همان سیاست گذاران بخواهید که مشکلات را حل کنند.

جناب آقای دکتر، بخش خصوصی آماده است تا همه دانش، تجربه و توانمندی و سرمایه خود را برای ارتقای سطح تولید، اشتغال، صادرات و به عبارت دیگر اعتلای اقتصاد کشور و زندگی مردم بکار بگیرد. ولی مسلما کورکورانه عمل نخواهند کرد و امکانات خود را به دولت نمی‌سپارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • عطارزاده

    شما تا الان کجا بودی که اینقدر جالب صحبت کردید احسنتایشان شنیدندشما هم گفتید تمام واقعا چشم بسته غیب می‌گویی این که همه می‌دوند باید یک کلام به صد کلام العقول اشاره بهش میگن اقتصاد خصوصی داریم