کد مطلب: ۷۲۷۶۴۱

چرا صادرات دام به قطر متوقف شد؟

پرسش روز: علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت، از صادرات روزانه ۲۵۰ تن مواد غذایی و کشاورزی به قطر در ایام جام جهانی خبر داد. اما خبرها حاکی از آن است صادرات دام به قطر متوقف شده است. اما دلیل شکست شرکت‌های صادرکننده دام برای صادرات به قطر چه بود؟

پاسخ:

سال گذشته قطری‌ها قراردادی با تعاون روستایی ایران به امضا رساند، اما از آن‌جایی‌ که این تعاونی تخصص لازم را برای صادرات دام نداشت، این قرارداد اجرا نشد.

باید به این نکته تأکید کرد که صادرات دام نیاز به یک سری اطلاعات، تجربه و مهم‌تر از همه تخصص دارد. از همین رو افراد و شرکت‌هایی که در کشور شرایط مذکور برای صادرات دام را دارند بسیار اندک و انگشت‌شمار هستند. از سوی دیگر، شرکت و یا شخصی که می‌خواهد اقدام به صادرات دام کند باید حتماً صاحب دام باشد.

نبود همین ویژگی‌ها باعث شد تا قرارداد بین تعاون روستایی ایران به دلیل گلایه‌مندی قطری‌ها و اعتراضی که نسبت به سیستم دولتی، به‌ویژه به وزارت جهاد کشاورزی دارند، اجرایی نشود.

ورود شرکت‌های غیرتخصصی به صادرات دام

گرچه صادرات دام نیاز به شرایطی ویژه دارد، اما در سال جاری یک شرکت دولتی با عنوان تعاونی برای صادرات دام به قطر ورود کرد که مجدد نیز موفق به صادرات دام به این کشور نشد. با اینکه یکی از مهم‌ترین شرایط صادرات، وجود دام است، اما هیچ‌کدام از این شرکت‌ها که ورود می‌کنند دارای دام نیستند.

البته هستند برخی از واسطه‌ها که برای صادرات دام به قطر ورود کردند و حتی موفق به امضا قرارداد با طرف عربی شدند، اما این شرکت‌ها به دلیل نداشتن دام، با خرید واسطه‌ای دام از دامداران اقدام به صادرات کردند تا نام صادرکننده را دریافت کنند.

با توجه به اینکه این شرکت‌ها نیز در صادرات موفق عمل نکردند، در نهایت اتحادیه دامداران ورود کرد که اتحادیه هم عملکرد ناموفقی داشت.

در حال حاضر شرکت‌های قدیمی، باسابقه، متخصص و … که در زمینه صادرات فعالیت می‌کنند به بازارهایی همچون قطر، کویت، عراق، امارات، عمان و … صادرات دارند. این شرکت‌ها دام را به‌صورت نقدی از دامداران خریداری و سپس اقدام به صادرات می‌کنند.

اما متأسفانه شرکت‌های که برای صادرات به قطر ورود کردند، این کاره نبودند و فعالیت‌شان در میان مسیر نیز متوقف شد.

منبع: تجارت‌نیوز

برای مطالعه بیشتر مطلب فساد صادرات دام زنده بعد از 30 سال جمع شد را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.