کد مطلب: ۳۵۵۸۴۲

چشم‌انداز قیمت دلار در سال جدید

بازار ارز در سال آینده بازار پرتلاطمی خواهد بود. به نظر می‌‌آید که وضعیت درآمدهای ارزی ایران در سال آینده با سخت‌گیری‌هایی که از جانب آمریکایی‌ها روی حساب‌های ارزی انجام می‌شود، به چالش اساسی بخورد. ممکن است SPV که اروپایی‌ها طراحی کرده‌اند به کارکرد لازم نرسد.

مشکلی که در خصوص قیمت دلار در سال آینده به وجود خواهد آمد این است که میزان ورودی ارز به کشور قطعا کاهش خواهد یافت، به جهت این که تمام کانال‌هایی که صرافان یا خود بانک مرکزی از طریق آن کار می‌کردند به هر دلیلی مسدود شده یا با مشکلاتی مواجه شده است، از جمله بانک کونلون چین که اعلام کرده تا ماه می بیشتر با ایران کار نمی‌کند.

این موضوع خیلی مهم است چون بخشی از صادرات نفتی ایران در دور اول تحریم‌ها یا برجام از طریق بانک کونلون انجام می‌شد. به همین جهت میزان تقاضا برای ارز در سال آینده بالا خواهد رفت و وضعیت نقدینگی عامل آن خواهد بود. در هر حال عامل نقدینگی به عنوان محرک اصلی، قیمت ارز را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

استنباط من این است که سال 1398، سال پرتلاطمی برای کشور خواهد بود، که از یک طرف درآمدهای ارزی کشور کاهش خواهد یافت و از طرف دیگر هم ریال از جهت رشد نقدینگی در وضعیت بدی قرار خواهد گرفت.

کشور در سال آینده قطعا به تنش‌های سیاسی برخواهد خورد. تقریبا کشورهای جنوب خلیج فارس با ایران در تنش هستند و جدیدا در افغانستان نیز به علت مذاکرات طالبان با آمریکایی‌ها تنش‌هایی ایجاد شده، به هر حال رابطه دولت افغانستان هم با ما زاویه پیدا کرده است و تقریبا شرق کشور نیز مانند جنوب کشور ملتهب شده است. فقط کشورهایی مثل عراق و ترکیه و کشورهای شمالی می‌ماند که در شرایط فعلی خیلی موثر نیستند، ولی در هر حال عراقی‌ها هم در روابط تجاری با ایران محتاط هستند.

به نظر می‌آید در سال آینده همه این موارد تشدید خواهد شد و به همین جهت کشور سال پرچالشی را پیش رو خواهد داشت و مسائل سیاسی افزایش پیدا می‌کند و در نهایت همه این مسائل باعث خواهد شد که پیش‌بینی کنیم قیمت دلار در سال 98 افزایشی خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.