کد مطلب: ۷۲۰۳۲۰

قانون؛ عامل افزایش قاچاق آیفون ۱۴

پرسش روز درباره واردات آیفون:

ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون ۱۴ چه تاثیری بر بازار موبایل گذاشت؟

پاسخ کارشناس

به‌رغم ممنوعیت واردات تجاری آیفون ۱۴ به کشور شاهد آن هستیم که این گوشی‌ها اغلب به صورت قاچاق و یا رویه مسافری وارد کشور می‌شوند. در حال حاضر این گوشی‌ها به‌وفور در بازار موجود است و به‌راحتی خریدوفروش می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون حدود ۳۰۰ هزار آیفون ۱۴ وارد کشور شده است.

اما به دلیل ممنوعیت واردات این گوشی‌ها به کشور امکان رجیستری آن وجود ندارد. از همین رو افرادی که ریسک خرید را به جان خریده‌اند امکان فعال‌سازی گوشی‌های تلفن همراه خود را ندارند.

بدین ترتیب پیشنهاد می‌شود در راستای افزایش نظارت بر بازار اجازه واردات گوشی‌های آیفون ۱۴ که متقاضی زیادی برای آن در بازار وجود دارد به شرکت‌های واردکننده تلفن همراه داده شود. در همین راستا دولت می‌تواند اجازه واردات را از طریق ارز نیمایی یا ارز حاصل از صادرات دهد تا این شرکت‌ها و تجار بتوانند به‌صورت قانونی اقدام به واردات کنند.

واردات آیفون 14 به تجار سپرده شود

در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ شرکت واردکننده موبایل و لوازم جانبی بزرگ و کوچک در کشور وجود دارد. اگر اجازه واردات گوشی‌های پرچم‌دار به این شرکت‌ها داده شود، مسیر قاچاق بسته می‌شود و این شرکت‌ها راحت‌تر می‌توانند بازار موبایل را به تعادل برسانند. اما با ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون ۱۴ شاهد این هستیم که تعداد زیادی از این گوشی‌ها وارد کشور شده که خریداران و فروشندگان را به دردسر انداخته است.

حتی می‌توان پیشنهاد کرد که اجازه واردات آیفون ۱۴ به یک اتحادیه داده شود. با این اقدام اتحادیه می‌تواند بحث فروش و خدمات را بر عهده بگیرد.

پرواضح است که با واردات رسمی، فروشندگان امکان ضمانت به مشتریان را خواهند داشت و بر همین اساس خریداران با خیالی آسوده اقدام به خرید می‌کنند.

البته قابل‌ذکر است که در حال حاضر برندهای مختلف گوشی‌های موبایل وارد کشور می‌شود و از این جهت بازار موبایل دچار مشکل نیست. اما واردات آیفون ۱۴ در چارچوب قانون نیز مشکل فعلی بازار موبایل را حل خواهد کرد.

گفتنی است که اکنون خریداران گوشی‌های آیفون ۱۴ به دلیل ابهام در زمان رجیستری کردن این گوشی‌ها به دردسر افتاده‌اند؛ حتی این موضوع باعث شد که قیمت این گوشی‌ها در این مدت کاهش محسوسی پیدا کند. قیمت این گوشی‌ها در ابتدای ورود به کشور حدود ۶۳ میلیون تومان بود اما اخیراً حتی به حدود ۵۰ میلیون تومان نیز رسید.

برای مطالعه بیشتر گزارش واردات غیررسمی 300 هزار آیفون ۱۴ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع: تجارت‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.