کد مطلب: ۴۲۹۲۰۳

کرونا با اقتصاد چین چه کرد؟

اقتصاد چين در طول سال‌هاي گذشته توانسته خود را به عنوان يكي از قدرت‌هاي اصلي اقتصاد جهان تثبيت كند و امروز شرايط اين كشور به شكلي است كه توانايي مديريتي بالايي براي مقابله با شيوع ويروس كرونا و تقويت زيرساخت‌ها براي درمان مبتلايان به آن وجود دارد و ساخت يك بيمارستان جديد در كمتر 10 روز مثالي براي اثبات اين توانايي است. با اين وجود اما صحبت‌ها در روزهاي گذشته درباره تاثيرات احتمالي ويروس كرونا بر اقتصاد چين مطرح شده و برخي گمانه‌زني‌ها نيز در اين باره مطرح شده است.

قبل از هر سخني درباره اين گمانه‌زني‌ها بايد در نظر داشت كه اعداد و آمارهايي كه در روزهاي گذشته اعلام شده همه بر اساس تحليل و ارزيابي‌هاي بيروني بوده و تا آماري به شكل قطعي ارايه نشود نمي‌توان به آنها استناد كرد. زمان شيوع اين ويروس در چين با آغاز سال جديد اين كشور مصادف شده است. روزهايي كه اقتصاد چين در تعطيلات رسمي به سر مي‌برد و شيوع كرونا باعث شد احتمال افزايش زمان تعطيلات از سوي دولت مطرح شود.

از اين رو براي تحليل اثرات اقتصادي شيوع اين ويروس بايد تا پايان يافتن تعطيلات و آغاز به كار رسمي اقتصاد چين در سال جديد اين كشور صبر كرد. بحث‌هايي كه در مقايسه ميان اثرات شيوع ويروس سارس در سال‌هاي گذشته و كرونا در هفته‌هاي اخير وجود دارد نيز چندان قابل استناد نيستند. فاصله زماني شيوع ويروس سارس و مقابله و توقف آن بيش از يك سال بود و از اين رو تاثيري كه اين ويروس بر اقتصاد چين داشت، بالا گرفت. از اين رو اگر شيوع كرونا در مدت زمان كوتاه‌تري مديريت شود، مي‌توان انتظار داشت آنچه در سال‌هاي قبل رخ داد، اين ‌بار اتفاق نيفتد. از سوي ديگر وضعيت امروز اقتصاد چين با دهه قبل قابل مقايسه نيست. توسعه اقتصادي و زيرساختي و بالا رفتن ميزان توان مديريتي اين كشور در سال‌هاي اخير كاملا محسوس است و…

از اين رو نمي‌توان ميان سارس و كرونا همساني ديد و آنها را با هم مقايسه كرد. در اين بين رابطه ما و چين نيز اهميت زيادي دارد. دولت چين در سال‌هاي اخير و در دوره‌هاي مختلف تحريم تلاش كرده همراهي خود با اقتصاد ايران را ادامه دهد. در اين سال‌ها چين اصلي‌ترين مشتري نفت ما بوده و آمارهاي امسال نيز نشان مي‌دهد كه با وجود تحريم‌ها، چين اصلي‌ترين شريك ما در واردات و صادرات كالا به شمار مي‌رود. از اين رو در شرايط اين‌چنيني، نشان دادن همراهي ايران با چين و انجام حمايت‌هاي لازم معنوي، مي‌تواند اين پيام را به چين منتقل كند كه ايران نيز همراهي خود با چين را اثبات كرده و مسير همكاري و همراهي‌هاي دو كشور هموار خواهد ماند.

منبع: روزنامه اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.