خبر مهم:

پادکست اقتصادی رادیو تجارت نیوز: یلدای گران ۱۴۰۱

حجم فایل صوتی: ۶۶.۶۷M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۹:۰۳ دانلود فایل صوتی

آنچه در بیست و پنجمین هفته از پادکست اقتصادی رادیو تجارت نیوز خواهید شنید:

در پیشواز یلدای 1401، سومین هفته آذرماه، بازارهای مالی از سویی با افزایش قیمت مواجه بودند و از سوی دیگر با شوق و اشتیاق مردم به خرید. شاید تب و تابِ شب یلدا باشد که سنتش با خرید و مهمانی و شب‌نشینی همراه است و شاید هم آخرین تلاش‌های طبقه‌ی در حال فشارِ متوسط که می‌خواهد از اندک سرمایه‌اش در برابر خسارت‌های احتمالی تورم محافظت کند. هر چه هست، مصادف با شبِ یلدای 1401 که قیمت‌ میوه و آجیل شب یلدا را افزایش داده، رونقِ بازار سکه در حالی که به کانال 19 میلیون تومان سلام داده، نیازمند بررسی بیشتر است که در پادکست این هفته شنونده آن خواهید بود:

نگاهی به بازارهای مالی در شب یلدای 1401

  • گزارش میدانی از قیمت میوه شب یلدای امسال

قیمت میوه‌های شب یلدا چقدر است؟ هندوانه، انار، سیب و گلابی. خبرنگار ما علاوه بر پاسخ به این سوالات، دلیل چند نرخی شدن میوه شب یلدا را هم بررسی کرده است.

  • قیمت سکه امروز کمتر از فرداست؟

با توجه به رکوردشکنی قیمت سکه و ورودش به کانال 19 میلیون تومانی، پیش‌بینی‌ها از قیمت هفته چهارم آذرماه در این بازار چیست؟

  • واردات خودرو با چه قیمتی؟

آذرماه، تب و تاب واردات خودرو به اوج خود رسید و بازار خودروی کشور را با وعده ارزان‌سازی قیمت خودرو زیرورو کرد. در این گزارش به پیش بینی قیمت هقته چهارم بازار خودرو هم پرداخته‌ایم.

چند خبر کوتاه و تحلیل اقتصادی هفته

  • محبوب‌ترین نرم‌افزار ایرانی‌ها

گران بودن فیلترشکن هم مانع از آن نشده که خرید و دانلود این نرم‌افزار کم شود تاجایی که براساس آمار لایف‌وب، از میان 100 اپلیکیشن محبوب ایرانی، 71 درصد به دسته فیلترشکن‌ها اختصاص دارد و تنها 14 درصد به پیامرسان‌ها.

  • مناظره‌ «محاربه» در دانشگاه امام صادق

در هفته گذشته، اعدام دو بازداشتی اعتراضات جاری به اتهام محاربه، ابعاد حقوقی و قضائی حکم محاربه را به یکی از پر جستجوترین واژه‌های فضای مجازی بدل کرد. واکنش‌های متفاوت کاربران شبکه‌های اجتماعی به این اخبار، سبب شد که مناظره‌ای با موضوع «محاربه در فقه و قانون» به دعوت دانشگاه امام صادق و با حضور محسن برهانی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و جلیل محبی، عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شود. بخش‌هایی از سخنان محسن برهانی را در این مناظره می‌شنوید.

  • دوستی و دشمنی چینی‌ها

حواشی امضای چین پای بیانیه ضدایرانی نشست شورای همکاری خلیج فارس ادامه دارد. اگرچه سفر اخیر «هو چون هوآ» به تهران و دیدار او با رئیس جمهور ایران به عنوان پایان این کدورت دیپلماتیک تلقی می‌شد اما یک روز بعد از این دیدار، خبرگزاری بلومبرگ فاش کرد چین، فردی را به ایران فرستاده که پیشتر در جریان تسویه حزب خلق چین از مقام خود عزل کرده است.

  • شب یلدا در آسمانی پر از گوگرد؟

چرا دو سه سال است همزمان با روزهای آخر پاییز و در نزدیکی‌های شبِ یلدا، آسمان تهران و شهرهای صنعتی سیاه می‌شود و شاخص آلودگی آنها افزایش می‌یابد. رابطه میان افزایش تعرفه گاز شهری، جریمه مشترکان پرمصرف و رسیدن شاخص آلودگی هوای تهران به رقم ناسالم 171 چیست؟

  • چه کالاهایی از سبد خانوار حذف شد؟

به رسم هفته‌های گذشته سوسن یحیی‌پور به سراغ تحلیل بازارها رفته تا به این سوال جواب دهد که چه کالاهایی از سبد خانوارهای ایرانی حذف شده و دیگر مردم استطاعت خرید آن را ندارند.

تحلیل و پیش‌ بینی بازارهای هفته چهارم آذرماه

  • پیش‌ بینی بازار نفت به روایت امیر داداشی، خبرنگار تجارت‌نیوز
  • پیش ‌بینی بازار ارز در گفتگو با مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی
  • «در بازار مسکن تهران چه می‌گذرد؟» زینب مختاری، خبرنگار تجارت نیوز
  • پیش بینی بازار مسکن تهران در گفتگو با ایرج رهبر، رئیس کانون انبوه سازان تهران.

پادکست رادیو تجارت نیوز یک پادکست اقتصادی است که هر هفته توسط تیم تحریریه تجارت‌نیوز منتشر شده و به تحلیل اخبار مهم اقتصادی هفته و پیش بینی قیمت چهار بازار مهم و اساسی می‌پردازد.

همچنین می‌توانید از طریق اپلیکیشن کست باکس نیز شنونده آرشیو کامل رادیو تجارت نیوز باشید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.