پادکست رادیو تجارت‌نیوز: رونمایی از دلار رئیسی

پادکست رادیو تجارت‌نیوز: رونمایی از دلار رئیسی

حجم فایل صوتی: ۵۵.۰۷M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۳:۵۸ دانلود فایل صوتی

برنامه شماره نوزدهم

سلام. صبحِ پنجشنبه دوازدهم آبان‌ماه شما بخیر. به نوزدهمین پادکست رادیو تجارت‌نیوز خوش آمدید. در نیم‌ساعت آینده گزارشی از وضعیت بازارها با گذشت تقریبا ۵۰ روز از محدودیت‌های اینترنتی و ناآرامی‌های داخلی خواهیم داشت، توضیح خواهیم داد که چطور با رسانه‌ای کردن خبر ساخت پتروشیمی در تالاب شادگان، این پروژه ضد محیط‌زیستی متوقف شد و از اوج‌گیری روز گذشته قیمت دلار خواهیم گفت و اینکه چه اثری بر بازارهای دیگر کشور خواهد گذاشت. پس از نگاهی به پرونده دو خبرنگار بازداشتی ناآرامی‌های اخیر و سرانجام، به این سوال پاسخ خواهیم داد که اروپاییان باید امسال منتظر زمستان سرد باشند یا ایران؟

توقف ساخت پتروشیمی در تالاب شادگان

پس از انتشار گزارشی در تجارت‌نیوز با موضوع احداث غیرقانونی پتروپالایش ملل در فاصله ۱.۵ کیلومتری تالاب شادگان، مدیرکل منابع طبیعی استان خوزستان از توقف ساخت این پروژه خبر داد. اما ماجرای پتروپالایش شادگان چه بود؟

این پتروپالایش در فاصله ۱۷۰۰ متری شادگان، بزرگترین تالاب ایران در حال ساخت و ساز بود در حالی که هرگونه فعالیت تا فاصله دو کیلومتری تالاب ممنوع است. پتروپالایش ملل در حالی به تحرکات خود ادامه می داد که حتی مجوز اداره محیط زیست نداشت با این حال فرماندار شادگان هرگونه فعالیت پالایشگاه را در زمین‌های اختصاص یافته تکذیب کرد. پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان داد که این پروژه با وجود آنکه به نام اشتغالزایی در سطح استان در حال انجام بود، می‌توانست تبعات جبران‌ناپذیری برای محیط زیست آسیب دیده خوزستان باشد.

فیلترینگ به این زودی‌ها رفع می‌شود؟

آخرین اخبار از قطعی اینترنت در کشور حکایت از آن دارد که پس از گذشت بیش از چهل روز از مرگ دلخراش مهسا امینی، همچنان پلتفرم‌های خارجی نظیر اینستاگرام و واتساپ فیلتر هستند و اینترنت با اختلالات فراوانی همراه است.

هرچند مسئله رفع فیلتر این دو پلتفرم بین‌المللی به تصمیم نهادهای امنیتی وابسته است، اما یک شرط برای برداشته شدن فیلتر اینستاگرام و واتساپ گذاشته شده و آن هم لزوم داشتن نمایندگی این پلتفرم‌ها در ایران و عمل کردن به قوانین داخلی کشور است. با این تفاسیر آیا احتمال تاسیس نمایندگی در ایران و رفع فیلترینگ این پلتفرم‌ها وجود دارد؟ پاسخ علی بیگدلی، کارشناس حقوق بین‌الملل به این سوال را بشنوید.

همزمان با اعلام خسارت‌های اقتصادی کسب و کارهای دیجیتال از قطع سراسری اینترنت، دولت اعلام کرد که بسته حمایتی به این کسب و کارها اعطا می‌کند. آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارهای مجازی در ۱۴ ماده به تصویب رسیده اما حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار به تجارت‌نیوز می‌گوید تا زمانی که محدودیت‌های اینترنتی ادامه دارد، بسته‌های حمایتی بیشتر شبیه به شوخی است:.

تحلیل هفته: افزایش حقوق به رفاه اجتماعی منجر می‌شود؟

از این هفته در رادیو تجارت نیوز در هر برنامه شما را با تحلیل یک رخداد اقتصادی مهم همراهی خواهیم کرد و سعی می‌کنیم به زبان ساده توضیح دهیم که این خبرها چگونه روی اقتصاد زندگی شهروندان و بازارهای ایران اثر می‌گذارد. تحلیل این هفته ما، به بررسی اثر افزایش حقوق کارکنان دولت بر بازارها اختصاص دارد.

هر ساله این تصمیم که حقوق و دستمزد بالا رود، با اما و اگرهای بسیاری مواجه می‌شود. شاید بتوان دیدگاه‌های موجود در این بخش را به دو گروه تقسیم کرد. گروه اول بر این باورند که آنهایی که مخالف افزایش حقوق هستند، بهانه‌جویی می‌کنند تا مهم‌ترین سیاست اقتصادی دولت یعنی کاهش فقر را زیر سوال ببرند. به عبارت دیگر دولت تلاش می‌کند با افزایش حداقل حقوق به میزانی بیش از تورم پیش‌بینی‌شده در مسیر کاهش فقر در جامعه حرکت کند اما یه حساب و کتاب ساده نشان می‌دهد اگر حقوق ۲۰ درصد افزایش یابد، قیمت‌ها به بالای ۳۰ درصد می‌رسد؛ این موضوع یعنی ایجاد فاصله قابل توجه بین دستمزد و قیمت کالاها و خدمات! در واقع یک سیکل معیوب شکل می‌گیرد که خود را بازتولید می‌کند. پیشنهاد اقتصاددانان به دولت این است که به جای افزایش حقوق، نظام کمک‌های غیرنقدی به مردم را احیا کنند تا رفاه اجتماعی در بستر تولید داخلی محقق شود.

پیگیری وضعیت دو روزنامه‌نگار بازداشتی

چهل روز پس از ناآرامی‌های اخیر، بیانیه مشترک دو نهاد امنیتی درباره دو خبرنگار بازداشت شده روزنامه های شرق و هم‌میهن با واکنش‌ منفی از سوی روزنامه‌نگاران و انجمن صنفی همراه شد. محمد رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق، اتهامات وارده به نیلوفر حامدی را غیرواقعی توصیف کرد و روزنامه هم‌میهن نیز با دفاع از الهه محمدی، سفر او به سقز و تهیه گزارش مراسم خاکسپاری مهسا امینی را در راستای رسالت حرفه‌ای خبرنگار و با هماهنگی داخلی عنوان کرد. این در حالی ست که وکیل این دو خبرنگار بازداشتی درباره وضعیت پرونده آنها به تجارت‌نیوز می‌گوید: «هیچ گونه امکانی برای پیگیری ما وجود ندارد. چندین و چند بار به دادسرای اوین مراجعه کرده‌ایم. لایحه اعلام وکالت داده‌ایم. مدارک فرستاده‌ایم. اما هیچ توجهی نمی‌کنند. خانم محمدی که با معرفی روزنامه محل کارشان به سقز رفته بودند و وظیفه خبرنگاری‌شان را انجام داده‌اند؛ در کجای دنیا این کار جرم است؟!» عاطفه محمودی، خبرنگار تجارت‌نیوز در این مورد گفت‌وگویی با محمدحسین آجرلو، همسر نیلوفر حامدی داشته است.

زمستان سخت؛ این‌بار در انتظار ایران!

قیمت گاز اروپا این روزها روند نزولی در پیش گرفته، این در حالی است که تا پیش از این، ایران با اشاره به فرارسیدن زمستان سخت در اروپا، «انرژی» را برگ برنده خود در مذاکرات برجام می‌دانست. اکنون اما به نظر می‌رسد دولت باید به فکر زمستان سخت ایران باشد چراکه در حال حاضر کشور با کمبود بیش از ۲۰۰ میلیارد مترمکعبی گاز مواجه است.

تجارت نیوز در گفتگو با یک کارشناس انرژی صورت‌بندی ساده وضعیت مصرف گاز در قاره سبز را بررسی کرد. بر اساس گفته‌های عبدالله باباخانی، «میزان گاز ذخیره‌شده اروپا معادل ۲۷ درصد نیاز مصرفی این قاره در سال است. دولت‌های حاضر در این قاره برای اینکه بتوانند انرژی را در زمستان مدیریت کنند، مصرف گاز خود را ۱۰۰ میلیارد مترمکعب کاهش دادند. با این حساب حتی اگر اروپایی ها از پس مدیریت شرایط برنیایند، باز هم امیدی به حضور ایران برای تامین انرژی قاره سبز نیست چراکه معامله با کشورهایی همچون نروژ و آذربایجان در اولویت اروپایی‌ها است.

تحلیل و پیش‌بینی بازارهای هفته پیش رو

به رسم هر هفته در چند دقیقه باقی‌مانده از پادکست رادیو تجارت نیوز، از زبان کارشناسان بازارهای مالی، وضعیت هفته آینده را برای شما پیش‌بینی می‌کنیم و سعی داریم به این سوال جواب بدهیم که تلاش بین المللی ایران برای احیای روابط دیپلماتیک خود با کشورهای CIS و اوجگیری دوباره قیمت دلار و طلا با چه بازخوردهایی در بازار مواجه خواهد شد.

پیش‌بینی بازار ارز: رونمایی از دلار رئیسی

تحلیل و پیش‌بینی بازارهای هفته آینده را با ارزیابی بروز حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی از رشد قیمت دلار آغاز می‌کنیم که در گفتگو با سارا صفاری، خبرنگار تجارت نیوز از آینده قیمت دلار می‌گوید.

پیش‌بینی بازار سکه و طلا: طلا دنبال دلار می‌رود؟

بازار سکه و طلای کشور در واکنش به نوسانات قیمت دلار چه قیمتی را تجربه خواهد کرد؟ ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از تاثیرگذاری شرایط امروز کشور بر بازار طلا می‌گوید.

پیش‌بینی بازار خودرو؛ بالاخره قفل واردات شکست اما…

فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با زهرا رسولی، خبرنگار تجارت نیوز از تاثیر اخبار واردات خودرو بر این بازار می‌گوید.

پیش‌بینی بازار مسکن: آبانِ کم‌رونقِ بازار مسکن

بیت‌الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن در گفتگو با زینب مختاری، خبرنگار تجارت نیوز به این سوال پاسخ داده که آیا تورم مسکن تنها به حوزه کوچک‌متراژها اختصاص دارد یا نه؟ همچنین اگر قصد خرید خانه دارید این کارشناس به یک سوال مهم دیگر شما نیز پاسخ داده است: آیا رشد قیمت در بازار مسکن متوقف خواهد شد؟

دقیقه پایانی این برنامه را همراه ما باشید با شنیدن قطعه بومرنگ از گروه بادزنگ؛ روایتی متفاوت از نسل نوجوان که گذشته همچون بومرنگی پرتاب شده در حال بازگشت به سوی آنهاست. خدانگهدار.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.