حجم ویدیو: ۴۱.۷۶M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۲۹ دانلود ویدیو

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تالاب شادگان در خطر نابودی/ پروژه پتروپالایش ملل متوقف شد؟

اخیرا یک پتروپالایش جدید در جوار تالاب شادگان که در فهرست میراث طبیعی یونسکو ثبت شده است شروع به ساخت و ساز کرد که گویا دستور توقف آن صادر شد. اما چه اغراضی در پس چنین پروژه‌هایی است که تا مراحل زیادی پیش‌روی می‌کنند و سپس متولیان به فکر پیگیری می‌افتند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بعد از انتشار گزارشی در تجارت‌نیوز با موضوع احداث غیرقانونی پتروشیمی در فاصله ۱.۵ کیلومتری تالاب شادگان ، ساخت این مجموعه متوقف شد. در این پروژه ۸۵ هکتار از زمین‌های بستر تالاب بین‌المللی شادگان به طرح پتروپالایش ملل اختصاص یافت.

اما بعد از گزارشی که تجارت‌نیوز درباره آسیب‌های زیست‌محیطی این پروژه ‌و احتمال نابودی تالاب شادگان منتشر کرد، مدیرکل منابع طبیعی خوزستان اعلام کرد: دستور توقف اجرای طرح پتروپالایش ملل در این تالاب صادر شده است. با این حال هنوز سرمایه‌گذاران این طرح که گفته می‌شود وابسته به هلدینگ خلیج‌فارس است بر اجرای این پروژه تاکید دارند.

این اصرار یعنی ساخت پتروپالایش ملل در فاصله ۱۷۰۰ متری بزرگ‌ترین تالاب ثبت‌شده ایران. در حالی که هرگونه فعالیت تا فاصله ۲ کیلومتری تالاب‌ها ممنوع تلقی می‌شود. البته طراحان این پروژه هیچ‌گاه مجوزی از اداره محیط زیست خوزستان دریافت نکردند. اما حمایت‌های سیاسی باعث شده تا پیشروی‌های این پروژه در جوار تالاب شادگان آغاز شود.

پشت‌پرده سیاسی ساخت پتروپالایشگاه ملل چیست؟

گرچه فرماندار شادگان هرگونه فعالیت پروژه را در زمین‌های اختصاص‌یافته تکذیب می‌کند، اما تصاویر دریافتی مهر تاییدی بر بهره‌برداری از طرح پتروپالایش ملل می‌زند. این پروژه نیز مانند پروژه‌های پتروشیمی میانکاله و نمین با اسم اشتغال‌زایی توجیه می‌شود.

در حالی که بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد در خوش‌بینانه‌ترین حالت تعداد اشتغال ایجادی چنین پروژه‌ای حتی به ۱۰۰۰ نفر نمی‌رسد.
از دیگر سو با فعالیت پتروپالایش ملل نابودی تالاب شادگان حتمی خواهد بود. بر این اساس به بهای اشتغال ۱۰۰۰ نفر در چند ماه، زیست حدود ۱۰۰ هزار انسان و البته ده‌ها گونه جانوری با تهدید جدی مواجه می‌شود.

اما به نظر می‌رسد زیست انسانی، جانوری و گیاهی دغدغه تصمیم‌گیران و سرمایه‌گذاران نیست. تنها رویکردهای سیاسی و احتمالی جمع‌آوری چند رای برای انتخابات است که باعث می‌شود عده‌ای چشم روی تالاب شادگان ببندند و یا حتی در پروژه احداث کارخانه فولاد نمین پای روی آثار تاریخی به‌جای‌مانده از دوره اشکانی بگذارند.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر تغییر کاربری منطقه باستانی اشکانیان برای احداث کارخانه را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.