کد مطلب: ۷۱۷۳۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دیجیتال مارکترها، اولین گزینه‌های روی میز برای تعدیل نیرو

دیجیتال مارکترها، اولین گزینه‌های روی میز برای تعدیل نیرو

اختلال اینترنت در روزهای اخیر آسیب‌های شدیدی را به فعالان فضای مجازی به خصوص صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی وارد کرد. اما نکته اینجاست که شاغلین در فضای دیجیتال صرفا آنلاین شاپ‌ها نیستند. دیجیتال مارکترها، فریلنسرهای تولید محتوا و استارتاپ‌هایی که محصول مبتنی بر فضای دیجیتال دارند، از دیگر کسانی هستند که از اختلال اینترنت آسیب به مراتب بیشتری نسبت به سایر فعالان فضای مجازی می‌بینند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اختلال اینترنت در هفته‌های اخیر موجب بروز ضررو زیان شدید برای بسیاری از فعالان فضای مجازی به خصوص صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی و استارتاپ‌ها شد. اخیرا رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران از کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی در فروش کسب‌وکار‌های اینترنتی به علت مسدودسازی اینترنت در روزهای اخیر و ایجاد معضلات شدید برای فعالان اقتصادی در این حوزه خبر داد. او همچنین اعلام کرد صفحات اینستاگرامی از کانال‌های عمده بازاریابی بسیاری از کسب‌وکار‌ها بود و فیلترینگ اینستاگرام مشکلات متعددی برای آنان ایجاد کرد. اما نکته قابل توجه این است که شاغلین در فضای دیجیتال صرفا آنلاین شاپ‌ها نیستند. دیجیتال مارکترها، فریلنسرهای تولید محتوا و استارتاپ‌هایی که محصول مبتنی بر فضای دیجیتال دارند، از دیگر گروه‌هایی هستند که از اختلال اینترنت آسیب به مراتب بیشتری نسبت به سایر فعالان فضای مجازی می‌بینند.

دیجیتال مارکترها آسیب بیشتری می‌بینند

علیرضا صفری، کارشناس دیجیتال مارکتینگ درباره وضعیت شرکت‌ها و استارتاپ‌های ارائه دهنده خدمات دیجیتال در شرایط اختلال اینترنت به تجارت‌نیوز گفت: زمانی که یک کسب‌وکار بزرگ می‌خواهد محصولی را ارائه دهد در ابتدا سعی می‌کند خودش را در فضای دیجیتال معرفی کند. در این حالت هم قاعدتا باید از آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرد. این آژانس‌ها هم از همان ابتدا برای پروژه‌ای که گرفتند هزینه می‌کنند. حالا فرض کنید اینترنت دچار اختلال می‌شود و آن کسب‌وکار به دیجیتال مارکترها می‌گوید که فعلا دست نگه دارند. در این میان شرکت‌های فروش محصول صرفا در بخش هزینه‌ای که برای تبلیغات انجام داده‌اند آسیب می‌بیند. اما شرکت‌هایی که سرویس دهنده خدمات دیجیتال هستند آسیب بیشتری می‌بیند. زیرا شریان روندی که باعث می‌شود پول وارد کسب‌وکارشان شود را از دست می‌دهند.

دیجیتال مارکترها، اولین گزینه‌های روی میز تعدیل نیرو

او ادامه داد: چالش دیگری که این دسته از ذی‌نفعان با آن مواجه هستند، بحث تعدیل نیرو است. در این روزها بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای تعدیل نیرو از سمت سرمایه‌گذاران تحت فشار قرار می‌گیرند. برای تعدیل نیرو نیز همیشه فعالان بخش دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا، گزینه‌های اول هستند، چرا که با کاهش هزینه تبلیغات و بازاریابی، فعالین این عرصه زودتر شغل خود را از دست می‌دهند.

فریلنسرها، دیگر متضرران اختلال اینترنت

فریلنسرها دیگر گروهی هستند که از اختلال اینترنت آسیب فراوانی می‌بینند. این کارشناس دیجیتال مارگتینگ پیرامون ماهیت کار فریلنسرها ادامه داد: فریلنسر کسی است فضای کاری‌اش را با توجه به بستری که در فضای دیجیتال وجود داشته، تنظیم کرده است. اساس کار فریلنسری بستگی به این دارد که پلتفرمی وجود داشته باشد که مخاطب خودش را پیدا کرده مخاطب، آن پلتفرم را بپذیرد تا متناسب با آن پلتفرم بخواهد از فریلنسر خدمات بگیرد.

او اضافه کرد: در این شرایط فریلنسر اگر بخواهد از پلتفرمی که فیلتر شده به پلتفرمی دیگر (مثلا اپلیکیشن داخلی) کوچ کند، مجبور است دوباره زبان مخاطب پلتفرم جدید را یاد بگیرد که قطعا چنین اتفاقی یک شبه رخ نمی‌دهد. در چنین شرایطی ما آدمها را از دست می‌دهیم تا کسب‌وکارها.

آمارهای منتشر شده از تعداد کاربران درست نیست

صفری ضمن تاکید بر اینکه آمارهای دقیقی از تعداد کاربران پلتفرم‌هایی که فیلترشده‌اند، وجود ندارد، به مورد اعتماد نبودن آمارهای منتشرشده در رسانه‌های داخلی اشاره کرد و گفت: ما به دلیل اینکه سال‌ها تحت تحریم شرکت‌های خارجی بودیم، در مورد تعداد کاربران آن‌ها، اطلاعات دقیقی نداریم. این موضوع خیلی به ضرر ما است. شاید اگر مسئولین ما شرکت‌های خارجی را مجبور می‌کردند که اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنند و آمار دقیقی از تعداد کاربران و کسب‎وکارهای فعال ایرانی در این پلتفرم‌ها بدهند، الان می‌توانستیم این مطالبه را از شرکت‌های خارجی برای قطع شدن دسترسی این تعداد کاربران ایرانی داشه باشیم. یعنی کاربر ایرانی هم از جهت رگولاتوری وهم از سمت شرکت‌های خارجی به خاطر اعمال تحریم، تحت فشار است.

او در پایان افزود: کسب‌وکارها اگر قرار است با پدیده‌هایی مثل فیلترینگ مواجه شوند، نیاز دارند که اطلاعاتی از آن داشته باشند تا حداقل برای تبلیغاتشان هزینه نکنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خروج گسترده شاغلان در فضای اینترنت بعلت قطعی اینترنت و عدم دسترسی به وی پی ان از ایران و کوچ کردنشون به کشور ترکیه برای ادامه فعالیت !!!