کد مطلب: ۵۰۷۴۸۱

اخبار فناوری روز

استخراج غیرقانونی بیت‌کوین در مرغداری‌ها و صنایع/ فروش اطلاعات هویتی مردم به فیشینگرها!

استخراج غیرقانونی بیت‌کوین در مرغداری‌ها و صنایع/ فروش اطلاعات هویتی مردم به فیشینگرها!

استخراج غیرقانونی بیت‌کوین در مرغداری‌ها و صنایع، فروش اطلاعات هویتی مردم به فیشینگرها، نگرانی‌ها از پروژه مشترک دولت و ابر آوران در مورد اینترنت و عقب‌نشینی موقتی واتس‌اپ، از مهم‌ترین اخبار فناوری روز است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها اخبار و گزارش‌های مربوط به استخراج بیت‌کوین و به ویژه نوع غیرقانونی آن، توجه افکار عمومی را به خود جلب کردند. در همین راستا دنیای اقتصاد نوشته است که بعد از دستبرد استخراج‌‌کنندگان بیت‌کوین به برق ارزان خانگی، این بار مرغداری‌ها و صنایع در مظان اتهام استفاده زیرزمینی از ماینرها به‌دلیل تعرفه پایین برق صنعتی هستند.

بر اساس این گزارش، خاموشی‌های چند وقت اخیر به‌دلیل محدودیت گازرسانی به نیروگاه‌ها و به گفته برخی به واسطه افزایش مصرف برق ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال رخ داد.

در این میان انتشار صورت‌حساب برق یک مزرعه بیت‌کوین به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان، به شائبه افزایش مصرف برق به واسطه سود سرشار استخراج بیت‌کوین بیش از پیش دامن زد.

اما ارزیابی‌ها فرضیه قطعی‌های برق چند وقت اخیر و تعدیل روشنایی معابر به‌دلیل افزایش مصرف برق استخراج‌‌کنندگان رمز ارز را رد می‌کند، هرچند یک واقعیت را نیز نمایان می‌کند: «ارزان بودن قیمت برق نسبت به قیمت تمام‌شده» مهم‌ترین عامل شبیخون استخراج‌‌کنندگان زیرزمینی رمزارز به بخش‌های خانگی و صنعتی است. این واقعیت خطر استخراج‌‌کنندگان غیرمجاز برای شبکه برق را پررنگ‌تر کرده است.

فروش اطلاعات هویتی مردم به فیشینگرها

میلاد نوری، کارشناس فناوری اطلاعات در کانال خبری خود با انتشار تصاویری از فروش اطلاعات هویتی و تصاویر کارت ملی و سلفی با مدارک مردم به فیشینگرها خبر داده و از اینکه هیچ‌کس پاسخوی این شرایط نیست، گلایه کرده است.

او همچنین نوشته است که ‏ دریافت اطلاعات هویتی کاربر مثل سلفی با کارت ملی، از سوی کسب و کارها و صرافی‌های آنلاین قانونی نیست اما مدیران برخی از آنها می‌گویند برای احراز هویت کاربران راه دیگری ندارند.

‏بر اساس توضیحات نوری، عکس‌های احراز هویت یکی از صرافی های آنلاین کریپتو دست هکرها افتاده و اطلاعات هویتی و عکس کارت ملی و سلفی مدارک ملت در حال فروش به افراد فعال در حوزه فیشینگ است.

آیا دولت و ابر آروان اینترنت را محدود می‌کنند؟

زومیت در گزارشی از دنیای فناوری به آیا پروژه «ابر ایران» و ابهامات مربوط به آن پرداخته است. بر اساس این گزارش، رونمایی از این پروژه‌ ملی، با مشارکت دولت و بخش خصوصی باعث ایجاد نگرانی‌هایی ازجمله قطع اینترنت بین‌الملل در فضای مجازی شده است.

انگشت اتهام بیش از همه به‌سمت شرکت ابر آروان بود که پیش ‌از ‌این هم اعلام کرده قطع دسترسی مردم ایران به اینترنت بین‌الملل خط ‌قرمزش است.

نگرانی‌ها از آنجا دامن گرفت که یکی از اهداف پروژه، کاهش وابستگی به اینترنت بین‌الملل عنوان شد. کاربران ایرانی باتوجه‌به قطعی اینترنت در آبان ۱۳۹۸، حال از این موضوع می‌ترسند که توسعه‌ شبکه ملی اطلاعات و زیرساخت‌های مدنظر آن، به قطع دسترسی به اینترنت بین‌الملل منجر شود.

دیگر نگرانی کاربران بابت همکاری شرکت‌های بخش خصوصی با دولت است. امیر ناظمی سرمایه‌ پروژه‌ی ابر ایران را ۲،۴۰۰ میلیارد تومان بیان کرد که تنها ۵۰۰ میلیارد آن را دولت و باقی‌مانده را بخش‌ خصوصی تأمین می‌کند.

ابر آروان در توضیحاتی در مورد این پروژه، اعلام کرده است که مخالف هرگونه رانت و نبود شفافیت یا انتفاع ناعادلانه از منابع ملی است و در هیچ اتفاقی مشارکت نمی‌کند که نتیجه آن از‌ بین ‌رفتن شفافیت و ارزش‌ها و تعهداتش باشد

بر اساس این توضیح، کاهش وابستگی به اینترنت بین‌الملل به‌ معنی افزایش نسبت ترافیک داخل ایران به ترافیکی است که از کشورهای همسایه ترانزیت می‌شود و از نظر این شرکت، کلمه‌ «اینترنت» بدون هیچ پسوند و پیشوندی شبکه‌ی ارتباطی جهانی است و نباید اجازه داد بازتعریف شود

عقب‌نشینی موقتی واتس‌اپ

دیجیاتو از عقب‌نشینی موقتی واتس‌اپ از اشتراک داده‌ها با فیسبوک خبر داده است.

بر اساس این گزارش، هفته پیش بود که واتس‌اپ از تغییر سیاست‌های خود خبر داد، موضوعی که با واکنش شدید کاربران و انتقاد بسیاری روبه‌رو شد. در حالی که این پیام‌رسان سعی کرد سیاست‌های جدیدش را شفاف‌سازی کند، همین موضوع هم نتوانست مانع از مهاجرت کاربران به پیام‌رسان‌های دیگر مانند تلگرام و سیگنال شود.

در حالی که واتس‌اپ در ابتدا می‌خواست سیاست‌های جدیدش را از تاریخ ۲۰ بهمن اعمال کند، حالا این تاریخ به ۲۵ اردیبهشت تغییر کرده است.

با تغییر سیاست‌های واتس‌اپ و همچنین تشویق ایلان ماسک به استفاده از سیگنال، شاهد مهاجرت کاربران به این پیام‌رسان بودیم و البته تلگرام هم مورد توجه زیادی قرار گرفته و شمار کاربرانش از ۵۰۰ میلیون نفر عبور کرد.

حالا باید منتظر ماند و دید این فاصله سه ماهه می‌تواند از رشد سرسام‌آور کاربران سیگنال جلوگیری کند یا خیر، پیام رسانی که دیگر در فروشگاه‌های اپلیکیشن ایرانی وجود ندارد.

البته اپلیکیش سیگنال در روزهای گذشته به دلیل هجوم کاربران، دچار مشکلات فنی هم شد.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مطابق معمول انگشت اتهام همیشه رو به مردم و شانتاژبازیهای پشت پرده هم ادامه دار?