خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۷۶۰۴۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اینترنت ماهواره ای «کوپیر» رقیب استارلینک شد / ورود «آمازون» به میدان رقابت

اینترنت ماهواره ای «کوپیر» رقیب استارلینک شد / ورود «آمازون» به میدان رقابت

با داغ شدن بازار اینترنت ماهواره ای که اکنون شرکت اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک در آن پیشرو است، اینک دیگر غول‌های فناوری برای ظهور و بروز خود در این بازار دست به کار شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علاوه بر موفقیت باورنکردنی اسپیس ایکس در ساخت موشکی که می‌تواند چندین بار بلند شود و فرود بیاید، یکی از باورنکردنی‌ترین خلاقیت‌های آن، سرویس اینترنت ماهواره ای استارلینک است که امروزه به تمام قاره‌های کره زمین می‌رسد. اکنون شرکت آمازون متعلق به جف بزوس امیدوار است با راه‌اندازی سرویس اینترنت ماهواره‌ای خود به نام «پروژه کویپر» در همین بازار رقابت کند.

سرویس‌های متفاوت اینترنت ماهواره ای شرکت آمازون

آمازون که در حال حاضر بزرگترین فروشگاه اینترنتی دنیا است، پروژه کویپر را اولین بار در سال 2018 معرفی کرد اما از آن زمان تا کنون درباره جزئیات این پروژه سخنی نگفته است. ولی اکنون آمازون سه سرویس متفاوت برای گسترش اینترنت ماهواره ای معرفی کرده که امیدوار است با بتواند با استارلینک رقابت کند و قیمت آن را کاهش دهد.

آمازون در اصل در ابتکاری سه سرویس متفاوت برای استفاده‌های مختلف ارائه کرده. کوچکترین و مقرون به صرفه‌ترین پیشنهاد این شرکت یک گیرنده ماهواره ای قابل حمل است که تنها 100 دلار به فروش می رسد و سرعتی تا 100 مگابیت در ثانیه (Mbps) ارائه می‌دهد. گزینه دیگر آمازون که برای استفاده خانگی ارائه شده با قیمت 400 دلار به فروش می‌رسد و سرعت 400 مگابیت در ثانیه ارائه می‌کند. در نهایت، برای موارد استفاده تجاری و دولتی، آمازون بزرگترین گیرنده خود را با سرعت 1 گیگابیت در ثانیه ارائه می‌‌کند اما برای این سرویس هنوز قیمتی اعلام نشده است.

در حالی شرکت آمازون درباره قیمت آخرین و بزرگترین سرویس خود قیمتی اعلام نکرده که هدف اصلی طراحی پروژه کویپر مقرون به صرفه بودن آن است.

نحوه استفاده اینترنت ماهواره ای شرکت آمازون به این گونه است که هر گیرنده پروژه کویپر از شبکه ماهواره ای آمازون در مدار پایین زمین (LEO) استفاده می‌کند.

با اینکه این ماهواره ها هنور به مرحله تولید نرسیده‌اند اما قرار است دو نمونه اولیه در اواخر امسال با موشک «ولکان سنتر» پرتاب شوند.

آمازون به گونه‌ای برنامه‌‎ریزی‌ کرده است تا اواخر سال جاری میلادی این محصول را به تولید انبوه برساند و در سال 2024 پرتاب‌های عملیاتی را آغاز کند. مشتریان می‌توانند انتظار داشته باشند که تا پایان سال 2024 از پروژه کویپر استفاده کنند.

نیاز آمازون به 3236 دستگاه برای تکمیل اینترنت ماهواره ای

طبق برآوردی که شرکت آمازون انجام داده، برای تشکیل شبکه کامل ماهواره‌ای خود تقریبا به 3236 ماهواره نیاز دارد. هر چند که این شرکت مشخص نکرده این تعداد ماهواره چه مقدار منطقه را پوشش می‌دهد اما با این وجود تولید و ارسال همه آنها، چالش بزرگی برای شرکت آمازون است؛ به خصوص وقتی می‌خواهد با استارلینک رقابت کند.

این دو رقیب اشتراکات زیادی دارند از جمله اینکه هر دو از یک فناروی استفاده می‌کنند و آن فناوری LEO است. پیشنهاداتی هم که برای ارائه محصول ارائه داده‌اند تقریبا مشابه است. از سخت‌افزار قابل حمل گرفته تا ارائه سرویس بیزینسی برای کسب‌وکارهای بزرگ.

اما چیزی که باعث تفاوت ارائه سرویس اینترنت ماهواره ای در این دو شرکت می‌شود، قیمت است. در حال حاضر سرویس‌های شرکت اسپیس ایکس برای محصول استارلینک گران‌تر از سرویسی است که آمازون می‌خواهد ارائه دهد. برای مثال مدل ثابت «Starlink Roam» و « Residential» از 600 دلار شروع می‌‎شود.

آیا پای اینترنت ماهواره‌ ای به ایران باز می‌شود؟

اگر قرار باشد روزی پای اینترنت ماهواره ای به ایران باز شود طبیعتا سرویس دهنده باید مجوزهای لازم را از وزارت ارتباطات ایران دریافت کند در غیر اینصورت نمی‌تواند فعالیت داشته باشد همان‌طور که استارلینک تا کنون نتوانسته در ایران فعالیت کند. البته ناگفته نماند که خود شرکت اسپیس ایکس اقدامی برای کسب مجوز انجام نداده است.

با وجود اینکه سال گذشته استارلینک در مقطعی کوتاه و از راه‌های غیرقانونی در ایران فعال شده بود ولی با پیگیری‌های حقوقی بین‌المللی وزارت ارتباطات، «استارلینک» ملزم به رعایت قوانین سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شده و دسترسی را برای کاربران ایرانی بست.

اما نکته دیگر در استفاده اینترنت ماهواره ای برای ایران قیمت بالای این سرویس به دلیل اختلاف قیمت ارزی است. ارزان‌ترین سرویس آمازون که قیمتش 100صد دلار است با دلار 50هزار تومانی می‌شود پنج میلیون تومان و این فقط هزینه اولیه است و هر ماه باید برای تمدید اشتراک مبلغی در همین حدود پرداخت کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.