کد مطلب: ۳۴۲۵۷۶

گفتگوی تجارت‌نیوز با صادق جبلی (قسمت دوم)

فاز جدید گیمرها / بازی‌سازها چگونه می‌توانند به درآمدزایی فکر کنند؟

فاز جدید گیمرها / بازی‌سازها چگونه می‌توانند به درآمدزایی فکر کنند؟

جبلی با بیان اینکه جدیدا شناخت علمی و درست گیمرها باعث شده وارد فاز جدید از بازی‌سازی که به درآمد منجر می‌شود شویم، می‌گوید: سیاست کاری و درآمدزایی ما بازی‎‌سازها با توجه به شناخت علمی کاربران پیش می‌رود.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازی‌های دیجیتال در ایران تقریبا بازار بکر و دست‌نخورده‌ای محسوب می‌شود. صادق جبلی یکی از بازی‌سازهایی است که تیک‌آف یک، دو ، سه و شاهین پررنگ‌ترین کارهای کارنامه کاری‌اش به حساب می‌آید. وی گفتگویی با تجارت‌نیوز داشته که در بخش اول این مصاحبه از بازار بکر بازی‌های ایرانی سخن گفت.

جبلی در ادامه این گفتگو می‌گوید: این حوزه و صنعت برای شکل‌گیری و سرپا شدن واقعا به حمایت دولت نیاز دارد، منتها به شرط کم‌ترین دخالت! کمترین بودجه را به این حوزه اختصاص می‌دهند که تماما برای انواع حمایت قانونی، رده‌بندی سن بازی‌ها و… خرج می‌شود. به‌گونه‌ای که به مرحله حمایت از تولیدکننده‌ها نمی‌رسد. ما بازی‌سازها نگاهی استارتاپی به این موضوع داریم و تا جای ممکن به جای اینکه از عدم حمایت‌ها گله داشته باشیم، سعی می‌کنیم خودمان پیش برویم. هر چند همین روی پای خودمان ایستادن حرکت ما را کند کرده و آرام‌آرام حرکت می‌کنیم. برای درآمد مجبوریم پروژه‌های دیگری را در این میان قبول کنیم و همین زمینه‌های لاک‌پشت‌وار حرکت کردن ما را می‌چیند.

جبلی با بیان اینکه جدیدا شناخت علمی و درست گیمرها باعث شده وارد فاز جدید از بازی‌سازی که به درآمد منجر می‌شود شویم، می‌گوید: سیاست کاری و درآمدزایی ما بازی‎‌سازها با توجه به شناخت علمی کاربران پیش می‌رود. سابقا کل پروژه به‌صورت پولی عرضه می‌شد، اما این روزها بر اساس سیاست فریمیوم پیش می‌رویم. یعنی اصل پروژه رایگان عرضه می‌شود و از حواشی کار مثل تبلیغات، نرخ تبدیلی کاربران و… کاربران را به انواع خرید تشویق می‌کنیم و به درآمد می‌رسیم.

بازی زبان مشترک کل دنیاست

جبلی اعتقاد دارد: بازی مثل زبان مشترکی است که در میان کل مردم جهان یکی است. وی در این مورد می‌گوید: بازی زبان مشترک بین کل مردم جهان است؛ دقیقا مثل سینما. فقط کمی به بومی‌سازی و فرهنگ‌سازی نیارمند است. هدف بعدی ما در بازی‌سازی رسیدن به سطح جهانی است. پلن‌های آینده ما در رسیدن به نقطه جهانی خودنمایی می‌کند.

وی تصریح می‌کند: تمام تلاش خود را در ساخت بازی‌های بعدی و جدید خود به کار بسته‌ایم تا به جهانی شدن برسیم. درست است این میان تحریم‌ها سنگی در مسیر است اما به هیچ عنوان سد متوقف‌کننده نیستند. خیلی راحت می‌توانیم از این مرحله بگذریم و به موفقیت برسیم. سال 2019 برای صنعت بازی‌سازی ایران سال خوبی خواهد بود و به‌شدت به این خوش‌بینی امیدواریم.

جبلی در انتها بیان می‌کند: مسئله مهم دیگر این است که با اینکه بازی‌سازی صنعتی مثل سینماست، متاسفانه کمتر به آن می‌پردازیم و روابط عمومی‌ها و خبرگزاری‌ها کمتر این موضوع را در راس اخبار خود قرار می‌دهند.این نکته خوبی نیست. به نظرم این موضوع کمی مهجور مانده و به آن پرداخته نشده است. امیدوارم از این پس با حمایت رسانه‌ها اتفاقات خوبی برای بازی‌سازی ایران رخ دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.