کد مطلب: ۵۷۷۵۳۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازی دو سر سود برای سایت‌های پخش فیلم / «نماوا: مشترکان باید تبلیغات ببینند»

بازی دو سر سود برای سایت‌های پخش فیلم / «نماوا: مشترکان باید تبلیغات ببینند»

با فیلتر شدن سایت‌های دانلود فیلم، مخاطبان برای دیدن فیلم‌‌های روز دنیا به اجبار به سرویس‌های داخلی مانند نماوا روی آوردند، اما ظاهرا رضایت کافی را از خدمات آن‌ها را ندارند و نماوا هم از تبلیغات دهندگان و هم از مشترکان درآمد کسب می‌کند

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سال ۹۸ تعداد زیادی از سایت‌های ایرانی که فیلم‌ها و سریال‌های خارجی را برای دانلود در اختیار کاربران قرار می‌دادند، به علت شکایت سرویس‌های پخش آنلاین ویدئو مثل نماوا و فیلیمو مسدود شدند.

اکنون این پلتفرم‌های پخش آنلاین فیلم و سریال داخلی با فیلتر شدن سایت‌های رایگان دانلود فیلم و کنار رفتن رقیب‌ها، توانسته‌اند درآمد بالایی کسب کنند، به خصوص در شرایط کرونایی.

این سرویس‌ها تا حدودی زیادی شبیه به شبکه نتفلیکس که یک شبکه جهانی پخش فیلم و سریال است، عمل می‌کنند اما تفاوت‌هایی دارند که نه تنها مزیت به حساب نمی‌آیند بلکه باعث ناخوشایندی کاربران شده‌ است.

کسب درآمد همزمان از مخاطب و تبلیغات

معمولا در سرویس‌های پخش فیلم در سراسر جهان، زمانی که فرد هزینه‌ای را پرداخت می‌کند تا به راحتی به سریال‌ها و فیلم‌ها دسترسی داشته باشد، دیگر برای دیدن فیلم مشکلی نداشته و تبلیغات مزاحم تماشای فیلم فرد نمی‌شوند.

اما در نماوا قضیه متفاوت است، این سرویس‌ پخش کننده فیلم و سریال آنلاین نه تنها هیچ مزیتی نسبت به سایت‌های دانلود فیلم رایگان ندارند، بلکه با پخش تبلیغات اجباری برای افرادی که اشتراک خریدند هم باعث نارضایتی و اعتراض آن‌ها شده‌ است.

IMG 2178 1

یکی از کاربران نماوا در توییتر خود نوشت:« این منطقی است که هم پول اشتراک نماوا را بدیم، هم تبلیغ ببینیم؟ این چه بیزینس مدل مزخرفی است؟»

یکی دیگر از کاربران نیز در اعتراض به این موضوع نوشت: « آقای نماوا‬⁩ وقتی برای ارائه‌ خدماتت پول میگیری اونم حسابی و بیشتر از ارزشت، حق نداری آگهی زوری به خورد مشتریات بدی.»

تبلیغات حذف نمی‌شود

پشتیبانی نماوا در پاسخ به این سوال که تبلیغات سایت برای مشترکین که حق اشتراک دارند چگونه غیرفعال می‌شود؟ پاسخ داد: «همچین گزینه‌ای در نماوا وجود ندارد، تماشای این تبلیغات اجباری است.»

زمانی که افراد از یک سرویس پخش فیلم یا هر سرویس دیگری، اشتراک تهیه می‌کنند در حقیقت هزینه تبلیغات را نیز پرداخت کرده‌ و بر اساس قوانین و عرف جهانی تبلغیات نباید برای فرد نمایش داده شود.

افزایش نرخ اشتراک‌ به چه قیمت؟

اخیرا این سرویس‌‌های فیلم به خصوص فیلیمو و نماوا ، اقدام به افزایش قیمت اشتراک‌‌های خود کرده‌اند که با توجه به آمار‌های به دست آمده اگر افراد از سرویس‌های دیگر داخل کشور مانند الیتلند، اشتراک بخرند برای آن‌ها به صرفه‌تر است.

IMG 2164

همچنین اگر افراد از اشتراک سرویس‌های خارجی مانند نتفلیکس استفاده کنند، با توجه به اینکه به محتوای بیشتر، جهانی و به روزتری دسترسی دارند، ممکن است نسبت به سرویس‌های داخلی با این افزایش قیمت به صرفه‌تر باشد.

IMG 2196

این افزایش قیمت با توجه به کیفیت خدماتی که این سرویس‌ها ارائه می‌دهند، تقریبا می‌توان گفت برای هیچ مخاطبی قابل قبول و به صرفه نیست.

یکی از مخاطبان نماوا نوشت: « سانسورهای نماوا شرم‌آوره. اون از تصویر که از صداوسیما بدتر سانسور می‌کنن، اون از زیرنویس که صدرحمت به اوشین، اینا کلا داستان رو عوض می‌کنن. تا کی و کجا می‌خواین اینطوری ادامه بدین؟»

با این افزایش قیمت‌های عجیب اشتراک‌ها، کسب درآمد به هر روشی، رعایت نکردن حق کپی رایت جهانی و اعتراض مخاطبان به این مدل سیستم مدیریت؛ حتی ممکن است نماوا و دیگر سرویس‎‌های از این قبیل در کشور مخاطبان خود را از دست بدهند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Guyfawkes

    حقتون هست. وقتی پول برای برنامه‌های مزخرفی مثل نماوا و فیلیمو این چرت و پرتا میدید، اونا هم میبینن مشتری دارن هرکاری دلشون میخواد میکنن.
    ازشون اشتراک نخرید، پول ندید تا هیکلشون بیاد بفهمن وقتی تیز کلنگ میندازن دیگه مشتری ندارن باید پشه بپرونن.

  • سامان

    مگه کسی هم پیدا میشه پول بده نماوا فیلم سانسور شده ببینه ؟ :/

    • ناشناس

      از رو اجبار بله !!!وقتی همه چی فیلتره …هزینه ها بالاست

  • ناشناس

    محتوای سرویس های خارجی فرداش تو سایت ها در دسترس هست. کسی که سرویس های داخلی رو می خره بیشتر برای سریال های شبکه نمایش خانگی می خره. البته از انصاف نگذریم فیلم های خارجی رو هم خوب دوبله کردن که تو سایت ها فقط زبان اصلیش هست. البته به نظر می رسه این هم یک تب هست بعد از چند سال این ها هم به فنا می رن.