خبر مهم:

کد مطلب: ۳۲۰۹۳۸

گفتگوی تجارت‌نیوز با مصطفی خلیلی‌نسب، کارشناس حوزه استارتاپ :

توصیه‌هایی برای موفقیت استارتاپ‌ها/شکست در اقیانوس آبی معنا نمی‌دهد

توصیه‌هایی برای موفقیت استارتاپ‌ها/شکست در اقیانوس آبی معنا نمی‌دهد

مصطفی خلیلی‌نسب یکی از کارشناسان حوزه استارتاپ‌هاست که به استارتاپ‌ها توصیه می‌کند از بازار رقابتی اقیانوس قرمز به سمت اقیانوس آبی بی‌رقیب تغییر مسیر دهند و به جهانی شدن فکر کنند.

مصطفی خلیلی‌نسب یکی از فعالان و کارشناسان حوزه استارتاپ‌ ها در گفتگو با تجارت‌نیوز از درهای جدیدی که پیش روی دنیای استارتاپ‌ها باز است و خیلی‌ها هنوز آن را شناسایی نکرده‌اند سخن می‌گوید و توصیه می‌کند از بازار رقابتی اقیانوس قرمز به سمت اقیانوی آبی بی‌رقیب تغییر مسیر دهند.

خلیلی‌نسب صحبت‌هایش را با اشاره به بازار داغ رقابتی استارتاپ‌ها و تکرار مکرراتی که در نوع خدمت‌دهی به آن دچار هستند شروع می‌کند و می‌گوید: این روزها اکوسیستم استارتاپی ما دچار تکرار مکررات عجیبی شده است. اکثر ایده‌ها شبیه هم هستند و استارتاپ‌ها با خدماتی که بی‌شباهت به هم نیستند وارد میدان رقابتی می‌شوند. با اضافه کردن یکی دو آپشن گمان می‌کنند متفاوت عمل می‌کنند در حالی که نوع خدماتشان شبیه هم است و این یعنی غرق شدن در اقیانوس قرمز.

وی ادامه می‌دهد: اقیانوس قرمز یعنی شلوغ‌ترین قسمت اقیانوس. جایی که پر است از ماهی و کوسه‌ها و با شکار بیش از حد کوسه‌ها، رنگ اقیانوس قرمز رنگ شده است. اقیانوس قرمز پر از هزاران بیزینس تکراری است که اغلب قوی‌ترها، ضعیف‌ها را شکار می‌کنند. هر روز یک استارتاپ جدید شروع به کار و در میان کوسه‌ها شروع به حرکت می‌کند و در نهایت قربانی می‌شود. باید فرهنگ ورود به دنیایی که رقیب در آن کم است را یاد بگیریم.

خلیلی‌نسب در ادامه می‌گوید: در اقیانوس آبی شکست معنایی ندارد. این قسمت از اقیانوسِ کسب‌و‌کار بکر است و دست نخورده. کافیست با ایده‌ای درست پا پیش بگذارید و انتخابتان بازار جدید باشد. آنجاست که بهترین‌ها برایتان رقم می‌خورد.

به فکر جهانی شدن باشیم

خلیلی‌نسب در پاسخ به سوال تجارت‌نیوز مبنی بر اینکه چگونه باید وارد این قسمت از اقیانوس شد؟ می‌گوید: کار سختی نیست. کسانی مثل استیو جابز دقیقا وارد اقیانوس آبی شدند. فقط باید کمی قدرت ریسک با چاشنیِ ایده بکر را ضمیمه کار کنیم و با دلی قرص و مطمئن از عدم وجود رقبا مسیرمان را انتخاب کنیم. باید حرفی برای گفتن داشته باشیم و به جهانی شدن فکر کنیم.

وی ادامه می‌دهد: در نگاه اول رقابت با استارتاپ‌های جهانی شاید کمی سخت به نظر بیاید اما این یک محال نیست و باید به خودمان و توانایی‌هایمان ایمان داشته باشیم. به ایده‌ها اجازه رشد بدهیم که به ذهن کسی خطور نمی‌کند و کسی حتی فکر اینکه می‌شود چنین سرویسی ارایه داد از ذهنش نگذرد. برای مثال حق اشتراک موسیقی. زمانی کسی فکرش را هم نمی‌کرد با یک آپ ساده حق اشتراک موسیقی مورد نطر و محبوبش را بگیرد و با جریان روز با آن آپدیت شود.

وی تصریح می‌کند: به نظرم بازار ایده‌های تکراری استارتاپ‌ها کاملا اشباع شده است. در بحران تحریمات و مشکلات اقتصادی اگر استارتاپی، نبود رقیب جهانی را مغتنم می‌شمارد و قصد ورود به اکوسیستم را دارد؛ باید بگویم لطفا وارد فضا نشوید. کل کشورهای دنیا به سمت جهانی شدن پیش می‌روند. باید در راس محور خواسته‌های ما هم جهانی شدن خودنمایی کند. لطفا اگر کسی توانایی رقابت با استارتاپ‌های جهانی را ندارد، اصلا وارد این اکوسیستم نشود. چرا که این روزها بیش از هر چیزی به ایده‌های بکر و رقابت با دنیا نیاز داریم نه چیز دیگر.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.