کد مطلب: ۳۱۷۶۰۹

حاشیه جدید اسنپ؛ انحصارطلبی‌ پربحث یک استارت‌آپ

حاشیه جدید اسنپ؛ انحصارطلبی‌ پربحث یک استارت‌آپ

اسنپ یکی از اپلیکیشن‌های آنلاین تاکسی است و کاربران زیادی دارد. این استارت‌آپ که به تازگی دامنه فعالیتش را به چند شهر بزرگ علاوه بر تهران افزایش داده، اقدامی کرده که جنجال جدیدی در شبکه‌های اجتماعی به پا کرده است.

این استارت‌آپ که چندی پیش در میدان رقابت با تپسی درگیر حواشی زیادی شده بود، این روزها با جنجال جدیدش مورد انتقاد بسیاری از کاربران فضای مجازی قرار گرفته است. چند روز پیش تعدادی از کاربران با انتشار عکسی در صفحات مجازی اعلام کردند، بعد از نصب «الو‌پیک» زمانی که اقدام به استفاده از اسنپ کردند با اخطاری با این مضمون مواجه شدند: «به دلیل نصب بودن برنامه‌های زیر امکان استفاده از سرویس اسنپ وجود ندارد:الو پیک. نرم‌افزارهای بالا را حذف کرده و یا با پشتیبان خود تماس بگیرید.»

این اقدام اسنپ با واکنش‌های زیادی روبه‌رو و در مواردی سبب شد برخی از بنیان‌گذارها و حتی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با توئیت‌هایشان موج شکل گرفته را همراهی کنند.
در رابطه با مشکلات پیش آمده یکی از کاربران توئیتر نوشت:«اسنپ بعد از درگیری با تپسی الان با الوپیک شروع کرده تلاش برای انحصاری کردن بازار و حذف رقیب خود»
«مهراد» در توئیتر نوشت: «شما در آمریکا به عنوان یک درایور هم می‌تونین برای اوبر کار کنین و هم برای لیفت! ولی جالبه اسنپ اجازه کار به درایو‌رهاش برای تپسی و الوپیک رو نمیده.»

این اقدام ضد رقابتی اسنپ سبب شد میلاد منشی‌پور، بنیان‌گذار تپسی با توئیتی اعتراضش را نشان دهد:«راکت اینترنت جرات انجام چنین حرکات ضد‌رقابتی را در کشور خود ندارد و از نبود قوانین دقیق در ایران سوءاستفاده می‌کند. این اقدام اسنپ نه‌تنها تلاش برای انحصار که در عمل مهار و سلب قدرت انتخاب رانندگان است که منجر به کاهش درآمد آنها می‌شود.»

از نگاه برخی کاربران نیز این اقدام اسنپ نوعی ورود به حریم خصوصی مخاطب و خواندن اطلاعات گوشی کابران محسوب می‌شود. تعدادی از کاربران در اعتراض به این موضوع واکنش نشان داده و توئیت‌های معترضانه‌ای نوشته‌اند.

کاربری در توئیتش نوشت:«عجب! اول تپسی، حالا الوپیک! من فقط برام سواله که چطوری به خودشون اجازه میدن اطلاعات گوشی رو بخونن؟»

«محمد» با رویکردی طنزگونه نوشت:« اسنپ با اجازه چه کسی نرم‌افزارهای دیگر گوشیم رو دید می‌زدی؟ احترام به حریم خصوصی لطفا!»

تمام این حواشی و ورود اسنپ به بازار غیررقابتی و ناعادلانه سبب شد نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در توئیتر با موج معترضان همراه شده و بنویسد:

«گفته شده که برخی از پلتفرم‌های فعال در کسب‌و‌کارهای آنلاین شروط محدود کننده‌ای برای مشتریان و همکاران (رانندگان)اعمال کرده‌اند که حق ندارند همزمان با رقبا همکاری یا از اپلیکیشن مشابه استفاده کنند. بعضا این محدودیت‌ها غیر‌قانونی و قابل پیگیری و برخورد در شورای رقابت است.»

یکی از رسانه‌ها هم در گفتگو با یک حقوقدان مدعی شده که ایجاد محدودیت از سوی اسنپ برای الوپیک کاملا غیرقانونی است.

شواهد نشان می‌دهد با ادامه این رویکرد و انحصارطلبی جنجالی اسنپ، احتمالا سروکاراین استارت‌آپ معروف با دردسرهای جدیدی است و برای اتمام این جنجال و حواشی باید وارد مسیر درست بازار رقابتی شده و به راهش ادامه دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.