خبر مهم:

کد مطلب: ۵۹۳۰۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خبر جدید از طرح صیانت/ از سرگیری مذاکرات برای فیلترینگ اینترنت

خبر جدید از طرح صیانت/ از سرگیری مذاکرات برای فیلترینگ اینترنت

با تمامی واکنش‌های مثبت و منفی کاربران نسبت به اجرای طرح صیانت از فضای مجازی، اجرای این طرح و شبکه ملی اطلاعات همچنان در دستور کار مجلس قرار دارد. در حال حاضر این طرح در کجای راه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در مرداد امسال، طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس مطرح شد و در حال حاضر در قالب اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی ‌می‌شود. این طرح که واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت اما بیشتر واکنش‌ها منفی بود، چرا که بسیاری معتقدند که طرح صیانت از فضای مجازی موجب فیلترینگ اینترنت می‌شود. اما گروهی اجرای این طرح را برای امنیت کاربران و کسب‌وکارهای ایرانی ضروری می‌دانند.

آغاز بررسی طرح صیانت در هفته آینده

براساس آخرین اخبار به دست آمده، در ۱۸ مهر ۱۴۰۰ اعضای کمیسیون بررسی طرح صیانت مشخص شد. جلسه سوم این کمیسیون نیز ۹ آبان در فضای مجازی برگزار شد.

اما جدیدترین خبر درباره طرح صیانت این است که در هفته آینده طرح صیانت در کمیسیون بررسی می‌شود.

لطف‌الله سیاهکلی، سخنگوی کمیسیون بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی به تجارت‌نیوز گفت: این کمیسیون فعلا در حال کار بر روی آیین‌نامه داخلی خود است. اما در هفته آینده طرح صیانت وارد دستور کار کمیسیون خواهد شد.

وی درباره زمان دقیق اجرای طرح صیانت می‌گوید: زمان اجرای این طرح را نمی‌شود پیش‌بینی کرد، چرا که نمایندگان و کارشناسان زیادی در حال بررسی و بحث در این‌باره هستند.

فیلترینگ به کجا رسید؟

از ابتدای مطرح شدن این طرح بسیاری از نمایندگان مجلس اظهار کردند که این طرح به دنبال محدود کردن اینترنت بین‌المللی نیست و در حقیقت ایجاد بستری برای حمایت از محتوا و پیام‌رسان‌های داخلی و حمایت از کسب‌وکارهای ایرانی فعال در فناوری ارتباطات است.

اما طبق این طرح شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی باید مطابق قوانین ایران عمل کنند، در غیر این صورت از دسترس خواهند شد.

مساله پذیرش قوانین کشور از سوی شرکت‌های خارجی در حالی مطرح شده است که تاسیس نمایندگی از سوی شرکت‌های دیجیتال و فناوری دنیا با وجود تحریم‌های موجود امکان‌پذیر نیست یا زمان‌بر است.

اینترنت طبقاتی در راه است؟

طبق آخرین اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات قرار است در این طرح سطوح مختلف دسترسی برای طبقات مختلف جامعه طراحی و تببین شود. برای مثال یک خبرنگار یا دانشجوی پزشکی نسبت به یک معلم یا کارگر یا مهندس عمران، دسترسی متفاوتی به اینترنت بین‌المللی دارد.

وزیر ارتباطات همچنین از ایجاد اینترنتی مختص به کودکان و نوجوانان تا پایان سال خبر داده است، ایجاد این نوع اینترنت باعث می‌شود که والدین بتوانند فعالیت فرزندانشان را در فضای مجازی کنترل کنند.

روز گذشته نیز جلسه کمیسیون مشترک حمایت از کاربران در فضای مجازی برگزار و ضوابط حضور کارشناسان و متخصصان و نحوه پخش زنده این جلسات تعیین شد. اکنون باید منتظر ماند گزارشات و تصمیماتی که در کمیسیون مشترک گرفته می‌شوند، اعلام شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    میگن اپلیکیشن های خارجی فیلتر نمیشن اگر بیان باقوانین ایران کنار بیان در حالیکه خودشون میدونن امکانپذیر نیست. چرا باید یه عده محدود از کسانی با فضای مجازی مخالفن برای جمعیت کثیری از مردمی که فرهیخته و نخبه هستند تصمیم گیری کنند . اینرنت ازاد حق مسلم همه است. مسئولین خودشون از توئیتر استفاده میکنن در حالیکه برای مردم فیلتر هست. اگر چیزی بده برای مسئولین هم بده

    • ناشناس

      تنها با این بخش حرفت کار دارم: جمع کثیر نخبه!!!
      از حال روز مردم در عرصه اقتصادی کاملا معلومه! لابد بزرگترین اختراعات جهان هم مربوط به ماست؟!

  • ناشناس

    با این طرح گرانی، فساد ، تورم، فقر، بیکاری و تمام معضلات اجتماعی حل خواهد شد مدیونید اگه فک کنید مجلسیا بخاطر جلوگیری از افشای دزدی ها و رانت بازی هاشون این طرح را مطرح کردن

  • حسین

    موافقان طرح صیانت از فضای مجازی فقط 15 درصد مردم کشور را تشکیل میدهد اما صدایشان خیلی فراتر از اینها است کسی که از این مردم است غیر ممکن است که برای ایجاد محدودیت طرفداری بکند به غیر از اینکه امثال خودش را استثنا شده باشند سطح دسترسی را یادتان هست فردا روز به ریش همه ما میخندند که مردم را از فضای فاسد اینترنت دور کردیم تا خودمان تنهایی آنجا با رفقایمان بچرخیم و صفا کنیم !

  • ازادی خواه

    خیله خب پر رو شدین لایک و دیسلایک ها رو تغییر میدین ارتش سایبری. پس منتظر حجم عظیمی از اعتراضات مردم باشین. این همه ظلمی که در حق مردم کردین رو بالاخره سر خودتون میاریم

    • ناشناس

      ارتش سایبری دیگه چیه؟؟
      مردم با طرح مقدس صیانت موافق هستند.

    • رضا

      با VPN طرفداری از طرح صیانت هاهاهاها خندیدم …. .

  • ناشناس

    خب صیانت هم بخواد اجرا شه صددرصد استار لینک به ایران میاد مهم نیست ایلان ماسک بخواد یا نخواد میاد صد در صد به طور قطع هم در گوشه و کنار مرز میشه استفاده کرد. طرح صیانت هم که طرح شکست خورده ایه. خخخخخخخ

    • ناشناس

      استارلینک ماهی 99 دلار یعنی 3 میلیون تومن هزینه داره هیچ کسی نمیتونه بخره
      خخخخخخخخخخ

    • رضا

      ارتش سایبری بیخود دیس لایک نده حلواش دیگه رنگی نداره هزار راه دور زدن هست از بلاک چین بگیر تا دابل وی پی ان یا وی پی اس و اینترنت ماهواره ای دیر و زود داره اما سوخت سوز نداره تو هی بده دیس لایک چون دارین از اعماق وجودتون میسوزید .

    • رضا

      در آینده وقتی تعداد ماهواره ها زیاد شد یا به عبارتی دست زیاد شد قیمتها خیلی پایین تر میادش مثل هر چیز جدیدی اولش قیمتها خیلی گرونه این اینترنت مناسب مناطق محروم تهیه شده و طبیعی هستش که این اتفاق صورت بگیره در ضمن بقه رقبا هم هستند .

    • ناشناس

      نگران نباش تا چندین سال دیگه جلو اون رو هم میگیریم.

    • ناشناس

      نگران نباش منافق به اسم رضا
      در آینده راهی برای مسدود سازی اون هم پیدا می‌کنیم.
      تا 20 سال اینده هم رایگان نخواهد شد.

    • مخالف صیانت

      با توجه به سرعت دعد و برقیش کل اعضای ساختمون میتونن از یه دستگاه استفاده کنن خوبیش اینه که کلیه سایت ها و شبکه های اهریمنی و دوژمن هم در دسترسه….تازه ارزون ترم هست…به کوری چشم سایبری

  • یوسف

    یارو با vpn میاد تو فلان سایت نظر میزاره میگه موافق طرح صیانت از حقوق کاربران است اینترنت باید هر چه زودتر اینترنت قطع بشه! از رو هم نمیرن لو هم رفته از نرم افرا تغییر آی پی استفاده کرده به کامنت کسی که مچ یارو را باز کرده بود 15 تا دیس لایک میدن این ارتش سایبری رو که نداره سنگ پای قزوین هم سوراخ تره به هر چی حرف حق آلرژی داره مدام ظرف کمتر از یک دقیقه به صورت فله ای لایک و دیسلایک میده .

    • ناشناس

      این که شگرد تویه.
      چرا به ملت تهمت میزنی؟؟

    • ناشناس

      این شمایید که دارید ملت رو نابود میکنید. به جای مردم هم اظهارنظر میکنید.

    • ناشناس

      خیلی خوشحالم افرادی که حامیه طرح صیانت هستن با vpnمیان پیام میدن بعد در مورد vpn انزجار میکنن.یعنی اینجور ادمهایی هستن.دلمونو شاد کردی پسرم.

  • ناشناس

    این همه وقتی که برای این طرح میذارن رو چرا برای گرانی و تورم نمیذارن؟ مثلا اینا نماینده ی مردمن؟ حالا دارن برا ما تعیین تکلیف میکنن، ما معترضیم و تمایلی به اجرای این طرح نداریم.متاسفانه دست مسئولان با ارتش سایبری یکی شده و دارن اینترنت بین‌المللی رو به عنوان فساد ترویج میکنن طوری که تماما اینترنت ملی مایه ی قدس و پاکیه…

  • ناشناس

    از تعداد لایک ها و منفی ها مشخصه ما پیروان صیانت پیروز هستیم.
    درود
    کمی مونده تا فیلترینگ کامل ip های خارج.
    تمام سایت ها و اپلیکیشن های خارج باید مسدود شوند.

    • ناشناس

      خخخخخخ معلومه به اندازه یه بچه عقل نداری. مگه اینجا زمین بازیه مسابقه لایک و دیسلایک گذاشتی. کلی تو دلم بهتون خندیدم موافقان صیانت.

    • ناشناس

      تو فعلا وی پی ان رو خاموش کن رفیق…حالا شیطون با وی پی ان چی نیگا میکنی؟بلا

  • ناشناس

    درود بر ارتش سایبری

    • ناشناس

      همچنین درود بر شما

  • ناشناس

    آمار کارزار الکی و دروغه.
    یکی بهم گفت با صد تا اسم و صد تا ایمیل مختلف رفته 400 تا امضا زده!!
    آمار واقعی کارزار مخالفت به 10 هزار نفر هم نمیرسه.
    پس الکی دلخوش نباشید.