کد مطلب: ۴۶۷۲۹۹

قبل از خرید از دیجی‌ کالا این گزارش را بخوانید:

خرید از دیجی کالا چقدر به‌صرفه است؟ / از دیجی کالا بخریم یا نخریم؟

خرید از دیجی کالا چقدر به‌صرفه است؟ / از دیجی کالا بخریم یا نخریم؟

دیجی‌کالا موافقان و مخالفان سرسختی دارد؛ برخی کاربران، بسیاری از خریدهای خود را به ویژه در ایام کرونا از این سایت انجام می‌دهند و برخی تا پای دعوت دیگران به تحریم آن هم پیش رفته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دیجی‌‌کالا بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین در ایران است و کاربران زیادی، روزانه از این وبگاه خرید می‌کنند. تعداد خریداران در ایام ویژه‌ای که دیجی‌کالا جشنواره‌های تخفیف برگزار می‌کند، افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. برای مثال، بر اساس گزارش تحلیل رفتار کاربران دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۸ که اخیر از سوی این مجموعه منتشر شده است، در آذر ماه سال گذشته جشنواره یلدایی و طرح ویژه جمعه این فروشگاه آنلاین، افزایش 20 درصدی تعداد سفارشات را در پی داشت. اتفاق مشابهی نیز در بهمن ماه سال گذشته رخ داده است.

کلیدواژه‌های پرتکرار در دیجی‌کالا

دیجی‌کالا، محصولات متنوعی را عرضه می‌کند؛ از لوازم خانگی گرفته تا مواد غذایی.

کاربران هم ممکن است نیازهای خود را به محصولات بسیار متفاوتی از طریق این سایت تامین کنند. برخی نیز برای اطلاع از قیمت‌ها و مقایسه برندها در حوزه‌های مختلف، سری به دیجی‌کالا می‌زنند.

بر اساس همان گزارش سال 98، جستجوی برخی کلیدواژه‌ها، در دیجی‌کالا در نیمه دوم سال افزایش یافته است؛ از جمله لپ‌تاپ، هدفون، هدست و هندزفری، مودم و کفش. همچنین کاربران، دو گروه کالایی خانه و آشپزخانه و آرایشی، بهداشتی و سلامت را نیز در نیمسال دوم زیاد جستجو کرده‌اند. ناگفته پیداست که سه کلیدواژه ماسک تنفسی، دستکش و الکل و مواد ضدعفونی‌کننده نیز از اسفند ماه به جستجوهای کاربران دیجی‌کالا افزوده شده‌اند.

گلایه‌های کاربران؛ از گرانی تا تقلبی بودن محصولات

در میان کاربرانی که معمولا از دیجی‌کالا خرید می‌کنند و راضی هستند، برخی نیز تجربه کاربری خوشایندی از خریدهای خود ندارد و معتقدند، عملکرد این فروشگاه اینترنتی در سال‌های اخیر افت داشته است.

گروهی از کاربران، در فضای مجازی از مشکلاتی که در مورد تقلبی یا خراب بودن محصولات، فرایند مرجوعی و بازگشت مبلغ، تاخیر در ارسال و هزینه گاه بالای آن داشته‌اند، نوشته‌اند.

همچنین گران‌تر بودن قیمت برخی محصولات در سایت دیجی‌کالا نسبت به فروشگاه‌های اینترنتی دیگر، تاثیرگذاری این سایت بر افزایش قیمت‌ها در برخی بازارها، تخفیف‌های غیرواقعی، نظارت نکردن بر کیفیت محصولاتی که به فروش می‌رسد، تایید نکردن نظرات منفی در مورد کالاها و ناموجود بودن بسیاری از اقلام، از دیگر گلایه‌های کاربران است.

دیجی‌کالا در پاسخ به برخی از این موارد توضیحاتی را ارائه کرده است. برای مثال به مشکلات مربوط به مرجوعی کالاهایی که بسته‌بندی پلمپ شده داشته و باز شده‌اند‌ اشاره یا تاکید کرده است، بازخوردهای منفی نسبت به محصولات را بررسی می‌کند و اگر صحت داشته باشند، دسترسی فروش فروشنده را می‌بندد. همچنین این سایت اعلام کرده است که در تعیین قیمت‌ها دخالتی ندارد، قیمت‌ها را فروشندگان تعیین می‌کنند و دیجی‌کالا فقط برای آنها بازه‌ای را مشخص کرده است.

پازوکی: دیجی‌کالا بر درج قیمت، برای محصولات ناموجود نظارت کند

لوازم خانگی، از جمله بازارهایی است که برخی کاربران توئیتر، به تجربه‌های ناخوشایند خود از خرید محصولات معیوب از دیجی‌کالا یا گرانی اقلام در این فروشگاه اینترنتی اشاره کرده‌اند. اما به گفته اكبر پازوكي، رئيس اتحادیه لوازم خانگی، تاکنون شکایتی از دیجی‌کالا به دست این اتحادیه نرسیده است.

وی در گفتگو با تجارت‌نیوز، شایعه عرضه هدفمند محصولات معیوب در دیجی‌کالا را رد کرد و گفت: شهروندان می‌توانند قیمت‌هایی را که در این سایت می‌بینند با قیمت‌ها در سامانه 124 مقایسه کنند تا مطمئن شوند که گران‌فروشی نیست.

پازوکی توضیح داد: قیمت بعضی محصولات ایرانی مشخص است و برخی کالاهای خارجی نیز اصلا در بازار موجود نیستند. اما در مواردی، این اقلام در سایت دیجی‌کالا با درج قیمت ثبت شده‌اند. البته در هنگام در خواست خرید، ناموجود هستند. به نظر می‌رسد این فروشگاه اینترنتی باید نظارت بیشتری بر ثبت کالاها از طرف فروشندگان داشته باشد.

رئيس اتحادیه لوازم خانگی، هدف احتمالی افراد، از ثبت قیمت‌های بالا برای اقلام ناموجود را تاثیرگذاری بر اذهان در مورد گرانی در بازار دانست و افزود: البته هدف دقیق موضوع، باید بررسی شود اما احتمال دارد نتیجه آن، ارسال نوعی سیگنال در مورد گرانی لوازم خانگی باشد.

پازوکی به شهروندان توصیه کرد که قبل از خرید از هر فروشگاه فیزیکی یا آنلاین، به سایت اتحادیه لوازم خانگی تهران مراجعه کنند؛ در این سایت نام و مشخصات شرکت‌‌ها و برندهایی که در ایران به ثبت رسیده‌اند و خدمات پس از فروش ارائه می‌کنند، درج شده است. اگر این اطلاعات را در مورد محصول مورد نظر خود در سایت اتحادیه پیدا نکردند، کالا تقلبی است.

رئيس اتحادیه لوازم خانگی: برخی کالاهای خارجی اصلا در بازار موجود نیستند، اما در دیجی‌کالا با درج قیمت ثبت شده‌اند و هنگام در خواست خرید، ناموجود هستند؛ این فروشگاه اینترنتی باید نظارت بیشتری بر ثبت کالاها از طرف فروشندگان داشته باشد

درستي: سایت‌ها، موجودی موبایل‌ها را برای عرضه گران‌تر، صفر کردند

موبایل و لوازم جانبی آن نیز از جمله محصولاتی هستند که گروهی از کاربران در فضای مجازی نسبت به قیمت‌های گران یا تقلبی بودن خریدهای خود از دیجی‌کالا معترض هستند. عده‌ای نیز بر تاثیرگذاری این فروشگاه اینترنتی، بر قیمت‌ها در بازار تاکید می‌کنند.

ابراهيم درستي، رئیس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، گوشی تلفن همراه و لوازم جانبی، در این مورد به تجارت‌نیوز گفت: در کل، عملکرد فروشگاه‌های اینترنتی به ویژه مشهورترین آنها، قابل بررسی است. برای مثال حدود یک ماه پیش از آنکه به یکباره اعلام شود واردات گوشی‌های بالای 300 یورو ممنوع است، این سایت‌ها موجودی بیشتر موبایل‌های خود را صفر اعلام کردند.

وی افزود: در واقع این سایت‌ها، کالاها را نگه داشتند که پس از افزایش قیمت‌ها در بازار آنها را به فروش برسانند و بدون شک در روزهای نخست، محصولات را با قیمت‌های بسیار بالاتری فروختند. با تلاش‌هایی که برای عرضه محصولات جمع شده در انبارها صورت گرفت، اکنون بازار تا حدودی به تعادل رسیده است.

درستي، به شهروندان توصیه کرد دستگاه‌های صوتی و تصویری، گوشی تلفن همراه و لوازم جانبی را با مراجعه به فروشگاه‌ها، مقایسه انواع آنها و امتحان کالاها خریداری کنند تا در صورت اشکال در محصول هم بتوانند به همان فروشگاه مراجعه کنند.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت: برخی از افراد تمایل دارند به جای مراجعه به فروشگاه‌ها، به صورت اینترنتی خرید کنند اما سایت‌ها باید پاسخگوی شکایت‌های احتمالی باشند.

به گفته این مقام صنفی، اگر کاربران نسبت به قیمت یا کیفیت محصولاتی که که از سایت‌ها خریداری کرده‌اند، اعتراض داشته باشند، می‌توانند به سامانه 124، اتاق‌های اصناف یا اتحادیه‌ها شکایت کنند و فروشگاه‌های اینترنتی نمی‌توانند بدون هیچ نظارتی فعالیت کنند.

رئیس اتحادیه تلفن همراه و لوازم جانبی: حدود یک ماه پیش از آنکه به یکباره اعلام شود واردات گوشی‌های بالای 300 یورو ممنوع است، این سایت‌ها موجودی بیشتر موبایل‌های خود را صفر اعلام کردند؛ در واقع کالاها را نگه داشتند که پس از افزایش قیمت‌ها در بازار، آنها را به فروش برسانند

الفت‌نسب: فروشگاه‌های آنلاین، شفافیت بیشتری دارند

مقایسه‌ای در مورد برخی قیمت‌ها در دیجی‌کالا و فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین نشان می‌دهد که گاه در این سایت، کالاها گران‌تر عرضه می‌شود. با وجود این، رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب و کارهای مجازی نیز در مورد این ابهام که دیجی‌کالا با درج قیمت‌های بالاتر از بازار، باعث گرانی برخی محصولات می‌شود، به تجارت‌نیوز گفت: قیمت برخی کالاها در سامانه 124 اعلام شده است؛ همه فروشگاه‌های اینترنتی باید این قیمت‌ها را رعایت کنند و اگر هم نکنند نهادهای مختلفی در حال نظارت روی این موضوع هستند.

وی افزود: برخی کالاها قیمت مصوب ندارند و ارزش آنها را عرف بازار، تعیین می‌کند. اگر کسی شکایتی در مورد گران‌فروشی داشته باشد، مراحل شکایت از موضوع مشخص است و باید بر اساس فاکتور خرید، سود متعارف و مالیات بر ارزش افزوده قضاوت کرد. نمی‌توان بدون سند مدعی شد که گران‌فروشی رخ داده است.

الفت‌نسب گفت: دیجی‌کالا مانند هر کسب و کار دیگری، نقاط قوت و ضعف دارد اما مجموعه‌های آنلاین نسبت به فروشگاه‌های آفلاین، از شفافیت بیشتری برخوردارند. همچنین افراد می‌توان نظرات مثبت و منفی کاربران دیگر را در مورد کالاها بخوانند و با دید باز، خرید کنند.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی، در پاسخ به این شائبه که دیجی‌کالا با ایجاد انحصار جلوی رشد فروشگاه‌های اینترنتی کوچک را گرفته است، توضیح داد: این مجموعه بر اساس اعلام خود با 60 هزار تولیدکننده و عرضه‌کننده همکاری دارد. دیجی‌کالا مقصر اینکه برخی از دیگر کسب و کارهای اینترنتی موفق نبوده‌اند، نیست.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی کسب و کارهای مجازی: دیجی‌کالا مانند هر کسب و کار دیگری، نقاط قوت و ضعف دارد اما مجموعه‌های آنلاین نسبت به فروشگاه‌های آفلاین، از شفافیت بیشتری برخوردارند

به گفته وی، مجموعه‌هایی مانند دیجی‌کالا یا اسنپ، زودتر از رقیبان خود آغاز به کار کرده‌اند و سرمایه‌گذاری بیشتری انجام داده‌اند؛ بنابراین طبیعی است که کاربران بیشتری داشته باشند.

الفت‌نسب بیان کرد: اگر کاربری از خدمات کسب و کارهایی مانند دیجی‌کالا شکایتی داشته باشد، می‌تواند به سایت اتحادیه کسب و کارهای مجازی مراجعه و مورد خود را ثبت کند؛ در صورتی که موضوع در حوزه اختیارات اتحادیه باشد، این نهاد صنفی به آن رسیدگی می‌کند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باسلام این پری خانم انگاری هرچیزی ازدیجی کالاخریدکرده بوده همشون روپس داده هی سفارش میداده وهی پس میداده?پس معلومه که جنساشون کیفیت نداره وساعتاشون که خبردارم نسبت به مغازه خیلی خیلی گرونترمیگه حتی ساعتهای فیک

  • مریم قربانی

    ب نظر من‌ ک دیجی عالیه‌،قیمتهاش چون بروز هست نسبت ب بازار گرونتر گاهی وقتا،ممکنه همون جنس رو مغازه ای چون خرید قبلش بوده ارزونتر بده،ضمنا شگفت انگیزش هم خیلی خوبه

    • منوچهر

      نه فقط از دیجی کالا بلکه از بامیلو، اتما و… از کوشی موبایل تا یخچال خرید کردم
      اما هیچ سایتی به اندازه دیجی کالا متقلب نبود
      تلویزیون 32 اینچ تی سی ال تو سایت مادیران قیمت 2میلیون و 600 بود اتما به صورت اقساط کمی بالاتر از مادی آن
      ولی با کمال تعجب دیجی کالا 3 میلیون و 200 کذاشته بود
      واقعا فبل خرید استعلام کنید

  • م.ح

    قبلنها بهتر بود هم کیفیت جنسهاش هم قیمتهاش ، تو ایام کرونا هر چی گرفتم گرونتر از بازار بود ورنگ یه چراغ آویز که گرفتم با اونی که سفارش دادم فرق داشت تصمیم گرفتم دیگه ازش نخرم

  • ناشناس

    خرید بادیدن یک عکس از یک جنس خوب دلیل بر خوب بودن اون سایت نیست .دیجی کالا هیچ تفاوتی با قیمت های بیرون نداره .گاهی ی چیزی میفرسته ک کللا با عکس مطابقت نداره

    • خرید حضوری

      آفرین ، حالا در دوران کرونا یک چیزی، به طور کلی در خریدهای حضوری قدرت تشخیص داریم می بینیم و انتخاب
      می کنیم در مجازی آن ها می بیند و به ما تحمیل می کنند نمونه اش همین شرکت و وابسته هایش

  • علی

    بعضی از محصولاتش تا 40 درصد قیمتش از بازار بالاتره و متعصفانه نظر منفی میدی که باب میل دیجی کالا نیست تایید نمیکنه
    من تمام وسایل مورد نیازمو قبلا از دیجی کالا تهیه میکردم ولی الان بخاطر قیمتهاش اصلا خرید ندارم

  • وحید

    دیجی کالا عالیه خودتون هم میدونید. حسودی نداره که عزیز من

  • رصا محمد ی عنبران

    سلام من ماسک خرید کرم چون موجود نبوده لاک پاککن اوده اعتراض کردم کسی جواب گو نیست

  • پرهام

    برای خریدار این یک فرصت نیست دیجی کالا جنس های مرجوعی من را عینا ارسال می کند برای شما و جنس مرجوعی
    شما را ارسال می کند برای دیگری وقتی یک کالای سنگین از دیجی کالا خریدم
    کالا آک نبود خواستم مرجوعش کنم به هزار بهانه از پذیرفتن کالای استفاده شد
    و دست دوم سر باز زد

  • ثبت نظرمن

    چندسالی از سر کاهلی و تنبلی و عادت بیهوده، خرید مجازی می کردم
    به خود که آمدم زیان ها زیادی برایم حادث شده بود
    اکنون به این سایت البته نه برای خرید بلکه برای منظه قیمت ها سر می زنم
    قبلا به علت اینکه در سایت کالا های زیادی جلوی چشمم ردیف می شدند یک کشش کاذبی برای خرید
    در ذهنم ایجادمی شد به طور عادت چیزهایی را می خریدم که گاهی هیج وقت ازشون استفاده نمی کردم
    تازه به این ها ترفند های فروشندگی پی بردم .

  • شگفت انگیز

    سلام بنده هر روز از سر عادت به شگفت انگیزاش سر می زنم
    جنس های می خرم که گاهی نیازشون ندارم گاهی مرجوع می کنم
    گاهی حوصله مرجوعی ندارم به هر حال اینکه کالا ها جلوی چشمم
    قطار می شودند یک سری هوس ها و نیاز غیر واقعی ایجاد می کند