کد مطلب: ۴۹۶۲۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید رمزارز است؟/ بیت‌کوین بخریم یا اتریوم؟

آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید رمزارز است؟/ بیت‌کوین بخریم یا اتریوم؟

رمزارزها و به ویژه بیت‌کوین این روزها توجه عموم مردم را به خود جلب کرده‌اند اما یک کارشناس بازارهای مالی معتقد است اکنون زمان ورود به این بازار نیست و افراد بهتر است تا منطقی شدن روند قیمت‌ها صبر کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها رکوردشکنی‌ها و روند نسبی صعودی در قیمت بیت‌کوین، نام آن را در رسانه‌ها پررنگ کرده است. هر چند در برخی روزها نیز روند قیمت این رمزارز کاهشی بوده، اما اکنون نگاه خیلی‌ها به سمت این بازار جلب شده است.

در شرایطی که اقتصاد ایران روزهای پرنوسانی را پشت سر می‌گذارد و تلاطم در بازارهای مختلف، سرمایه مردم را تهدید می‌کند، ممکن است برخی به فکر ورود به بازار رمزارزها و خرید بیت‌کوین بیفتند. اما آیا شرایط برای این تصمیم مناسب است؟

امیر‌حسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی در پاسخ به این پرسش می‎‌گوید اکنون، زمان مناسبی برای ورود به بازار رمزارزها به ویژه بیت‌کوین نیست.

او در گفتگو با تجارت‌نیوز شرایط کنونی را با دوران شاخص‌های بالای بورس و ریزش‌های پس از آن، مقایسه کرد و گفت: به طور کلی، رشدهای شارپی در هیچکدام از بازارهای مالی قابل اتکا نیستند. افراد یا باید قبل از این دوران، وارد بازار شده باشند یا بعد از آن ورود پیدا کنند.

نام‌آور به کسانی که به تازگی به بازار رمزارزها علاقه‌مند شده‌اند توصیه کرد که تا زمان منطقی شدن روندها، صبر کنند.

حباب در قیمت بیت‌کوین؟

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به وجود حباب در قیمت بیت‌کوین گفت: در واقع اکنون این رمزارز، دارایی ارزنده‌ای محسوب می‌شود اما از آنجا که صعود سریعی را طی کرده است، امکان توقف و اصلاح بازار آن وجود دارد.

به گفته او، به همین دلیل این روزها زمان مناسبی برای ورود به این بازار نیست و بهتر است افراد تا زمان اصلاح قیمت صبر کنند؛ هر چند که در هیچ‌کدام از بازارهای مالی امکان پیش‌بینی دقیق وجود ندارد.

ریسک ورود از عایدی آن بیشتر است

نام‌آور ادامه داد: بازار رمزارزها به حد اشباع خرید رسید است و توصیه نمی‌شود که افراد در این مقطع به بازار ورود کنند.

این کارشناس بازارهای مالی افزود: حتی ممکن است در روزهای آینده قیمت بیت‌کوین افزایش یابد، اما در بازارهای مالی، مفهومی با عنوان ریسک به ریوارد یا عایدی وجود دارد که به معنای نسبت سود به زیان است.

او توضیح داد: در واقع این نسبت نشان می‌دهد که فرد، چه میزان ریسک را باید در برابر چه احتمالی از سود بپذیرد. اکنون که قیمت بیت‌کوین حدود ۱۸ هزار و ۹۰۰ دلار است، احتمال ریزش آن تا ۱۷ هزار دلار نیز وجود دارد که نخستین حد حمایتی است.

نام‌آور افزود: حد مقاومت بعدی با توجه به اینکه بیت‌کوین تا کنون چنین افزایش قیمتی را تجربه نکرده است، قابل پیش‌بینی نیست.

ریسک به عایدی؛ ۵۰ تا ۶۰ درصد

او ادامه داد: اکنون ریسک عایدی در بازار بیت‌کوین حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد است؛ به همین دلیل نسبت سود به زیان آن، ریسک ورود به بازار را افزایش می‌دهد.

این کارشناس بازارهای مالی توضیح داد: اگر نسبت ریسک به عایدی ۲۰ درصد باشد، از هر پنج معامله یکی از آنها با خطر ضرر مواجه است و ۴ مورد دیگر احتمال سود دارد، پس نسبت خوبی است اما در ریسک عایدی ۵۰ تا ۶۰ درصدی احتمال زیان بالاست.

بیت‌کوین یا اتریوم؛ هیچکدام!

نام‌آور گفت: با وجودی که امکان افزایش قیمت بیت‌کوین هنوز هم وجود دارد، اما احتمال بالا رفتن قیمت آن نسبت به احتمال کاهش، به گونه‌ای نیست که ورود به بازار را منطقی کند.

به گفته این کارشناس بازارهای مالی، چنین موضوعی به ویژه در مورد بیت‌‎کوین صدق می‌کند اما در مورد آلت‌کوین‌ها ممکن است شرایط بهتر باشد.

او بیان کرد: احتمال اصلاح بازار و ریزش قیمت‌ها هم در بازار بیت‌کوین و هم اتریوم وجود دارد، هر چند اهداف تعیین شده برای دومی خوشبینانه‌تر است و دارایی ارزنده‌ای محسوب می‌شود، اما در همین مورد هم، زمان مناسبی برای ورود به بازار نیست.

بازار را بشناسید

نام‌آور گفت: در کل افراد بهتر است قبل از ورود به بازارهای مالی دانش و آگاهی خود را در مورد حوزه مورد نظر و اصول سرمایه‌گذاری در آن افزایش دهند.

او افزود: این موضوع در بورس می‌تواند مانع از گرفتار شدن سهامداران در اقدامات حقوقی‌ها شود و در بازار رمرارزها نیز از سرمایه‌گذاران، در برابر اثرگذاری نهنگ‌ها حمایت کند.

به گفته این کارشناس، هر اشتباه در بازارهای مالی می‌تواند بخشی از سرمایه افراد را که برای کسب آن زحمت زیادی کشیده‌اند، بر باد دهد؛ به همین دلیل هیچ‌کس نباید بدون کسب آگاهی سرمایه‌گذاری انجام دهد.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بابک

    این سوالی بود که من چند روزی هست فکرمو مشغول کرده بود، مقداری پول دارم نمیدونستم بیت کوین بخرم یا اتریوم ولی به گفته کارشناس باید دست نگه دارییم ببینیم چی میشه، ولی به نظرم پله کانی خرید کردن بهتر باشه تا بخوایم یکجا خرید کنیم

  • ناشناس

    از کارشناستون بپرسید معیارشون برای اندازه گیری حباب بیتکوین چیه؟!
    کاش کلمه حباب از ادبیات اقتصادی ما حذف می‌شد، تا

  • علی

    حباب یعنی قیمت یک چیز بالاتر از ارزش آن
    بیت کوین با هیچ معیاری ارزش گذاری نمیشه جناب کارشناس و این مردم هستند که بهش ارزش می دهند