کد مطلب: ۳۸۵۷۵۶

درآمد استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در ایران چقدر است؟

درآمد استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در ایران چقدر است؟

بلومبرگ با اشاره به استقبال از تولید بیت‌کوین در ایران به دلیل برق ارزان نوشت: استخراج هر واحد بیت‌کوین در ایران با برق ارزان ۱۰۸ میلیون تومان درآمد عاید استخراج‌کننده بیت‌کوین می‌کند.

بلومبرگ با اشاره به استقبال از تولید بیت‌کوین در ایران به دلیل برق ارزان نوشت: استخراج هر واحد بیت‌کوین در ایران با برق ارزان ۱۰۸ میلیون تومان درآمد عاید استخراج‌کننده بیت‌کوین می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هرچند این محاسبه با توجه به نرخ 8300 دلار بیت‌کوین در روزهای گذشته بوده و با توجه به آخرین نرخ این ارز مجازی که 12900 دلار است، درآمد استخراج هر واحد بیت‌کوین، 167 میلیون تومان است.

روندی که برای ایجاد واحد‌های ارز مجازی بیت‌کوین استفاده می‌شود، آن قدر برق مصرف می‌کند که باعث افزایش مصرف برق ایرانی‌ها شده و فشاری بی‌سابقه بر شبکه‌های برق گذاشته است و مقامات را مجبور کرده عرضه برق به این اصطلاح مزارع تولید ارز دیجیتال را کاهش دهند.

همایون حائری، معاون وزیر برق و انرژی وزارت نیروی ایران در همین باره می‌گوید: معدن‌کاران بیت‌کوین در ایران از نرخ برق یارانه‌ای بهره می‌برند و حتی از مساجد هم که برق را رایگان می‌گیرند سوءاستفاده می‌کنند.

تولید هر واحد بیت‎کوین معادل مصرف سالانه ۲۴ خانه در تهران برق مصرف می‌کند یا معادل مصرف برق یک خانه در تهران به مدت ۲۴ سال. یارانه هر کیلووات برق 500 تومان است یعنی تولید یک واحد بیت‌کوین، با یارانه دولتی، حدود 35 میلیون تومان، یا حدود ۲۷۰۰ دلار هزینه می‌برد.

بلومبرگ بر این اساس و با احتساب نرخ 8300 دلار برای هر واحد بیت‌کوین و قیمت 13 هزار تومان برای هر دلار، از درآمدزایی ۱۰۸ میلیون تومانی هر واحد بیت‌کوین در ایران خبر داده است.

این در حالی است که اکنون نرخ بیت‌کوین، به بالاترین سطح ۱۷ ماهه خود رسیده و از ۱۲۹۰۰ دلار فراتر رفته است. به این ترتیب با احتساب نرخ 12900 دلار، درآمد استخراج هر واحد بیت‌کوین، (بدون احتساب هزینه برق) 167 میلیون تومان است. قیمت این ارز دیجیتال در سال جاری ۴۰ درصد رشد کرده است. برخی تحلیل‌گران معتقدند که قیمت بیت‌کوین می‌تواند ظرف دو هفته آینده از رکورد تاریخی ۲۰ هزار دلار هم فراتر برود.

وزارت نیروی ایران قصد دارد تعرفه‌ای خاص برای استخراج‌کنندگان بیت‌کوین وضع کند تا هزینه تولید آن کاهش یابد و فشار بر شبکه‌های برق کم شود. برق بسیاری مزارع تولید ارز دیجیتال در سراسر کشور قطع شده و دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین توسط مقامات مصادره شده‌اند.

بانک مرکزی برای نخستین بار در سال گذشته، پیش‌نویسی با عنوان الزامات و ضوابط حوزه رمز ارزها منتشر کرد که براساس آن ضمن اعلام برخی قواعد از جمله ممنوعیت استفاده از رمزارزها به عنوان ابزار پرداخت، الزام نقل و انتقال این رمزارزها توسط صرافی‌ها، سیاست‌گذاری درباره استخراج این ارزها را خارج از حیطه بانک مرکزی و نیازمند اعلام نظر سایر نهادهای مسئول دانسته بود.

منبع: خراسان‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امید

    بهتر بود اینم میگفتید که برای استخراج هر بیت کوین چقدر زمان لازمه. یجور مینویسید اینگار روزی یه بیت کوین دارن درمیارن. با کلی سرمایه و زحمت این وضع نامشخص قانون گذاری و اداره برق و استرس ها، باید کم کم ۲۰۰ میلیون سرمایه بذاری بدون هزینه جا که میتونه تا ۳۰۰ میلیون هم این مبلغ رو اضافه کنه، تازه با این سرمایه گذاری نزدیک ۱ سال طول میکشه یک بیت کویت بدست بیارید. قیمت بیت کوین همین الان ۹۸۰۰ دلار هست. پس نوسانات قیمت هم در نظر بگیذید فقط روزهای بالاش رو میبینید میاید میکوبید. پس اون ۱۰۸ میلیون که شما گفتی میشه بعد ۱ سال تقریبا. حالا توی کشور ما یه شبه خیلی ها ماشین ۳۰۰ میلیونیشون شد ۱ میلیارد که تعدادشوت هم خیلی زیاده. یا وارد کنندگان که تقریبا ۱۰۰ درصد سود میکنن. نمیدونم چرا نسبت به ماینینگ تصور اینه که بی دردسر داره پول چاپ میکنه واسه ما.