کد مطلب: ۳۵۳۰۹۱

گفتگوی تجارت‌نیوز با اسماعیل آتش‌پز، کارشناس استارتاپ:

چرا سرمایه‌گذاران استارتاپی شکست می‌خورند؟ / شکست برای بنیان‌گذاران استارتاپ طبیعی است!

چرا سرمایه‌گذاران استارتاپی شکست می‌خورند؟ / شکست برای بنیان‌گذاران استارتاپ طبیعی است!

با توجه به اینکه تعداد زیادی از کسانی که می‌خواهند در حوزه استارتاپ قدم بگذارند از فقدان سرمایه‌گذاری شکایت می‌کنند، توجه به علل شکست سرمایه‌گذاران در حوزه استارتاپ‌ها شاید بتواند برای فعالان این حوزه هشدارهایی را به همراه داشته باشد.

اسماعیل آتش‌پز گرگری، عضو هیات موسسین فرادرس در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپ‌ها می‌گوید: در زمینه استارتاپ اکوسیستم ما نابالغ است. سرمایه‌گذاری به‌معنای سرمایه مادی و پول نیست بلکه دانش و تجربه است. فرد سرمایه‌گذار نیز کسی است که به‌علت توانایی مدیریت منابع مالی، پول در اختیارش قرار می‌گیرد. برای همین سرمایه‌گذار بیش‌تر از اینکه پول‌دار باشد، باید کار درست باشد.

وی که اعتقاد دارد اگر سرمایه‌گذار بداند در کدام بخش‌ها باید هزینه صرف کند احتمال موفقیت استارتاپ بالا می‌رود، می‌گوید: در ایران امکان سرمایه‌گذاری برای خیلی از استارتاپ‌ها فراهم شده است اما با بازگشت خوب سرمایه رو‌به‌رو نبوده است. برای همین، نوع سرمایه‌گذاری و نوع استارتاپ باید همخوانی داشته باشد. به این معنا که نوع تصمیم‌گیری سرمایه‌گذار در موفقیت استارتاپ نقش کلیدی دارد.

برای همین وی معتقد است: اگر یک استارتاپ شکست بخورد نباید نتیجه بگیریم سرمایه‌گذاری برای استارتاپ‌ها به‌کلی اشتباه است.

آتش‌پز می‌گوید: تعدادی از استارتاپ‌ها بوده‌اند که راه خود را پیدا کرده و موفق شده‌اند اما تعداد این موفقیت‌ها نسبت به شکست‌ها بسیار کم‌تر است.

پز

وی علت شکست در این حوزه را این‌طور بیان می‌کند: در مواردی یک گروه استارتاپی تازه‌کار تصمیم به پروژه‌ بسیار بزرگی می‌گیرد و اگر سرمایه‌های هنگفتی هم برای این پروژه‌ها اختصاص داده شده باشد، نتیجه قابل پیش‌بینی است. بنابراین خام و بی‌تجربه بودن گروه بنیان‌گذار یکی از دلایل شکست است.

تاثیر تکانه‌های اقتصادی بر شکست‌ استارتاپ‌ها

آتش‌پز در ادامه اظهار می‌کند: تکانه‌های اقتصادی هم در این شکست‌ها تاثیر بسیار داشته‌اند. بسیاری از هماهنگی‌های خارجی و سرمایه‌گذاری‌ها در زمان راه‌اندازی استارتاپ‌ به دلیل همین تکانه‌های اقتصادی لغو شده‌اند. مذاکره‌های اقتصادی در بهترین حالت حداقل شش ماه زمان می‌برند و هنگامی‌که در این شش ماه با دو یا چند تکانه اقتصادی رو‌به‌رو می‌شوند، سرمایه‌گذاری عملا ناتمام و ناموفق است.

وی از تحولات اکوسیستم استارتاپی ایران می‌گوید: اکوسیستم استارتاپی ما دوره‌ای را گذراند که به اصطلاح آن را ترکیدن حباب می‌نامند. انتظار می‌رفت که این تحول به بلوغ سرمایه‌گذاری منجر شود اما این تغییرات هم با تکانه‌های اقتصادی ترکیب شدند و به‌جای بلوغ، فرصت‌سوزی را در پی داشتند.

بحث بی‌اعتمادی به استارتاپ‌ها برای سرمایه‌گذاری نیز مسئله‌ای است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و آتش‌پز درباره این بی‌اعتمادی می‌گوید: از استارتاپ انتظارمی‌رود سرمایه صرف‌شده را با بازدهی بالا برگرداند و شکست زمانی به‌وجود می‌آید که سرمایه‌های کلان به شخصی سپرده می‌شود که توانایی مدیریت آن را ندارد.

وی درباره شکست استارتاپ عنوان می‌کند: شکست و زمین خوردن برای بنیان‌گذاران استارتاپ امری طبیعی است اما این شکست با مبلغ‌های چند صد میلیون تومانی و میلیارد تومانی اشتباه است و تبعاتی در پی دارد.

وی با تاکید بر دانش و تجربه به‌عنوان رمز موفقیت بیان می‌کند: ما در ایران اکوسیستمی از فرصت‌ها داریم که برای تبدیل شدن به استارتاپ نیاز به آموزش و تجربه دارند و همچنین روحیه‌ ریسک‌پذیری داشتن از ویژگی‌های استارتاپی‌ها است.

وی همچنین در بحث نیروی انسانی برای استارتاپ‌ها می‌گوید: ما شاید بدون در نظر گرفتن تخصص بگوییم که مازاد نیرو داریم اما در نیروی انسانی فنی اتفاقا با کمبود مواجهیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    در سال ۲۰۱۸، مجموعا ۱۴ هزار و ۲۴۷ سرمایه‌گذاری خطرپذیر در دنیا صورت گرفته که در نتیجه‌ی آن چیزی در حدود ۲۰۷ میلیارد دلار سرمایه به استارتاپ‌ها تزریق شده