کد مطلب: ۲۳۰۸۵۱

غول‌های فناوری در جست‌وجوی انرژی پاک

غول‌های فناوری در جست‌وجوی انرژی پاک

در آخرین اتفاقی که در حوزه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر رخ داده است می‌توان به تلاش دو نام بزرگ فناوری، یعنی گوگل و اپل برای استفاده از انرژی‌های پاک اشاره کرد. شرکت اپل اعلام کرده است که تلاش می‌کند در سال‌های آتی تمام انرژی‌های مورد استفاده خود برای تولید محصولاتش را به طور کامل از انرژی‌های پاک تامین کند.

محسن حسینی: غول‌های فناوری در دنیای تکنولوژی همواره به دنبال راه و روشی هستند که نام‌شان را در عرصه‌های بین‌المللی ماندگار سازد. در همین راستا چند سالی است که تب استفاده از انرژی‌های پاک برای تولیدات و مصارف داخلی این شرکت‌ها تبدیل به خواسته‌ای بزرگ شده است. از سال‌ها پیش که بحث انرژی‌های پاک و غیر فسیلی در جهان مورد توجه کشورهای صنعتی قرار گرفت برخی از این کمپانی‌های فراملی نیز تصمیم گرفتند استفاده از انرژی‌های پاک را در دستور کار خود قرار دهند. از این رو رو آوردن به انرژی پاک به میدان جدیدی برای رقابت میان آنها تبدیل شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در آخرین اتفاقی که در حوزه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر رخ داده است می‌توان به تلاش دو نام بزرگ فناوری، یعنی گوگل و اپل برای استفاده از انرژی‌های پاک اشاره کرد. شرکت اپل اعلام کرده است که تلاش می‌کند در سال‌های آتی تمام انرژی‌های مورد استفاده خود برای تولید محصولاتش را به طور کامل از انرژی‌های پاک تامین کند.

چند روز پیش دفتر مرکزی اپل اعلام کرد این شرکت توانسته است تمام انرژی مورد نیاز خود را از انرژی‌های پاک تامین کند و در نظر دارد در آینده نیز انرژی مورد نیاز برای تامین محصولاتش در سراسر جهان را به این شیوه آماده سازد.

در حال حاضر تنها ۱۰ درصد از انرژی مورد نیاز برای تولید محصولات اپل در سراسر جهان از این دست انرژی‌ها بهره‌مند می‌شوند. گفته می‌شود تامین ۱۰۰ درصدی انرژی پاک برای تامین محصولات کار بسیار دشواری است.

مکزیک، برزیل، ترکیه و هند از جمله کشورهایی شناخته می‌شوند که اپل توانسته است استفاده از انرژی غیر فسیلی را در آنها به کار گیرد. پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بزرگ بادی از جمله ابزارها برای تامین این انرژی شناخته می‌شوند.

اپل سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون گوشی آیفون و حدود ۴۳ میلیون آیپد را در سراسر جهان به فروش می‌رساند. فروش سرسام آوری که برای تولید هر قطعه آن به انرژی فراوانی نیازمند است. در چنین شرایطی تنها ۲۳ واحد تولیدی از مجموع ۲۰۰ واحدی که برای اپل محصولات مختلف تولید می‌کنند از انرژي سبز استفاده می‌کنند.

رقابت بر سر پاکی

در سوی دیگر این میدان گوگل نام بزرگی که در آغاز با موتور جست‌وجو شناخته می‌شد قرار دارد. این کمپانی در سال‌های اخیر رشد و گسترش فراوانی را شاهد بوده است. تا جایی که نگاهی گذرا به وضعیت دیتاسنترهای این کمپانی میزان بالای مصرف انرژی در مجموعه گوگل را یادآوری می‌کند.

بر اساس اعلام رسمی این کمپانی، گوگل در سال ۲۰۱۷ موفق شده است تمام انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر تامین کند. خرید انرژی تجدیدپذیر از سوی گوگل البته به معنای استفاده از تمام این ذخایر نیست بلکه گفته می‌شود گوگلی‌ها در ازای تولید هر کیلو آلاینده ناشی از استفاده از انرژی‌های مرسوم، یک کیلو وات انرژی پاک خریداری کرده‌اند. سیاستی که در بلند مدت میزان مصرف انرژی‌های گوگل را در چارچوب انرژی پاک منحصر خواهد کرد.

خدمات و برنامه‌های رایانش ابری در گوگل از جمله معروف‌ترین خدماتی است که این کمپانی به مشتریان خود عرضه می‌کند و در میان دیگر رقبا خدمات منحصر به فردی را ارائه می‌کند. اما تامین انرژی پاک برای چنین خدماتی از جمله فعالیت‌های پر هزینه و پر ریسکی است که گوگل دست به آن می‌زند.

در همین راستا گوگل اعلام کرده که در سال گذشته میلادی میزان ۳ گیگاوات انرژی پاک را با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری خریداری کرده است. این میزان سرمایه‌گذاری نشان دهنده اولویت گوگل برای آینده‌ای پاک و البته فعالیتی در چارچوب رقابت با اپل خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.